مقالات

روغنهای اسانس چیست و آیا موثر هستند؟

روغنهای اسانس چیست و آیا موثر هستند؟

از روغنهای اسانس اغلب در آروماتراپی (رایحه درمانی) استفاده می شود ، نوعی داروی جایگزین که از عصاره های گیاهی برای حمایت از سلامتی و تندرستی استفاده می شود.
با این حال ، برخی از ادعاهای سلامتی مرتبط با این روغن ها بحث برانگیز است.
در این مقاله تمام آنچه در مورد روغنهای اسانسی و اثرات سلامتی آنها باید بدانید توضیح داده شده است.
روغنهای اسانسی چیست؟
روغنهای اسانسی ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می شوند.
یا “اسانس روغنها عطر و طعم گیاه را جذب می کنند.
ترکیبات معطر و منحصر به فرد ، به هر روغن اسانس خاصیت می بخشد.
روغنهای اسانس از طریق تقطیر (از طریق بخار و / یا آب) یا روشهای مکانیکی مانند فشار سرد به دست می آیند.
پس از استخراج مواد شیمیایی معطر ، آنها با یک روغن حامل ترکیب شده و محصولی آماده برای استفاده ایجاد می کنند.
نحوه تهیه روغنها مهم است ، زیرا روغنهای اسانسی که از طریق فرآیندهای شیمیایی بدست می آیند روغنهای اسانس واقعی در نظر گرفته نمی شوند.
خلاصه
روغنهای اسانسی عصاره های گیاهی غلیظی هستند که بوی و طعم طبیعی یا “اسانس” منبع آنها را حفظ می کنند.

روغن اسانس

روغنهای اسانسی چگونه عمل می کنند؟

از روغنهای اسانسی بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود که در آن از روشهای مختلف استنشاق می شوند.
روغن های اسانسی خوردنی نیستند.
مواد شیمیایی موجود در روغنهای اسانسی از چندین طریق با بدن شما ارتباط برقرار می کنند.
وقتی روی پوست شما قرار می گیرد ، برخی از مواد شیمیایی گیاهی جذب بدن می شود.( ۱ منبع موثق، ۲ منبع موثق)
تصور می شود که برخی از روش های کاربردی می توانند جذب را بهبود بخشند ، مانند استفاده با گرما یا مناطق مختلف بدن. با این حال ، تحقیقات در این زمینه وجود ندارد.( ۳ منبع موثق، ۴ منبع موثق)
استنشاق رایحه های روغن های اسانسی می تواند مناطقی از سیستم لیمبیک شما را تحریک کند ، که بخشی از مغز شما است که در احساسات ، رفتارها ، حس بویایی و حافظه طولانی مدت نقش دارد.( ۵ منبع موثق)
جالب اینجاست که سیستم لیمبیک به شدت در شکل گیری خاطرات نقش دارد. این می تواند تا حدی توضیح دهد که چرا بوهای آشنا می توانند باعث ایجاد خاطرات یا احساسات شوند.( ۶ منبع موثق، ۷ منبع موثق)
سیستم لیمبیک همچنین در کنترل چندین عملکرد فیزیولوژیکی ناخودآگاه مانند تنفس ، ضربان قلب و فشار خون نقش دارد. به همین ترتیب ، برخی از افراد ادعا می کنند که روغنهای اسانسی می توانند بر روی بدن شما تأثیر فیزیکی بگذارند.
با این حال ، این هنوز در مطالعات تایید نشده است.
خلاصه
روغنهای اسانسی را می توان استنشاق یا رقیق کرد و روی پوست قرار داد. آنها ممکن است حس بویایی شما را تحریک کنند یا اثرات دارویی هنگام جذب بدن داشته باشند.
انواع محبوب
بیش از ۹۰ نوع روغن اسانسی وجود دارد که هر کدام بوی منحصر به فرد و فواید بالقوه سلامتی خود را دارند.

روغن اسانس

در اینجا لیستی از ۱۰ روغن اسانس محبوب و ادعاهای سلامتی مرتبط با آنها آورده شده است:

روغن نعناع: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می شود.
روغن اسطوخودوس: برای رفع استرس استفاده می شود.
•روغن چوب صندل: برای آرامش اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می شود.
• روغن ترنج: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما استفاده می شود.
روغن گل سرخ: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می شود.
روغن بابونه : برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می شود.
• روغن یلانگ-یلانگ: برای درمان سردرد ، حالت تهوع و بیماری های پوستی استفاده می شود.
روغن درخت چای: برای مقابله با عفونت ها و تقویت ایمنی استفاده می شود.
• روغن یاس: برای کمک به افسردگی ، زایمان و میل جنسی استفاده می شود.
روغن لیمو : برای کمک به هضم غذا ، خلق و خو ، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود.
خلاصه
بیش از ۹۰ روغن اسانس رایج وجود دارد که هرکدام با ادعاهای سلامتی خاصی همراه هستند. روغن های محبوب شامل نعناع ، اسطوخودوس و درخت چای هستند.

فواید روغنهای اسانس برای سلامتی

علیرغم استفاده گسترده از آنها ، اطلاعات کمی در مورد توانایی روغنهای اسانس در درمان برخی شرایط بهداشتی شناخته شده است.
در اینجا نگاهی به شواهد مربوط به برخی از مشکلات سلامتی رایج است که از روغنهای اسانسی و رایحه درمانی برای درمان استفاده شده است.
استرس و اضطراب
تخمین زده شده است که ۴۳٪ افرادی که استرس و اضطراب دارند از نوعی روش درمانی جایگزین برای تسکین علائم خود استفاده می کنند.( ۸ منبع موثق)
در مورد رایحه درمانی ، مطالعات اولیه کاملاً مثبت بوده است. بسیاری نشان داده اند که بوی برخی روغنهای اسانسی می تواند در کنار درمان سنتی برای درمان اضطراب و استرس موثر باشد.( ۹ منبع موثق، ۱۰ منبع موثق، ۱۱ منبع موثق)
با این حال ، به دلیل رایحه ترکیبات ، انجام مطالعات کورکورانه و رد تعصبات دشوار است. بنابراین ، بسیاری از بررسی ها در مورد اثرات تسکین دهنده استرس و اضطراب روغنهای اسانسی بی نتیجه بوده است. (۱۲ منبع موثق، ۱۳ منبع موثق)
جالب اینجاست که استفاده از روغنهای اسانسی در هنگام ماساژ ممکن است به کاهش استرس کمک کند ، اگرچه اثرات آن ممکن است فقط در زمان ماساژ ادامه داشته باشد. ( ۱۴ منبع موثق)
بررسی اخیر بیش از ۲۰۱ مطالعه نشان داد که فقط ۱۰ مورد برای تجزیه و تحلیل قوی هستند. همچنین نتیجه گیری شد که رایحه درمانی در درمان اضطراب بی تأثیر است. ( ۱۵ منبع موثق)
سردرد و میگرن
در دهه ۹۰ ، دو مطالعه جزئی نشان داد که آغشته کردن مخلوط روغن نعناع و اتانول به پیشانی و شقیقه های شرکت کنندگان سردرد را تسکین می دهد. ( ۱۶ منبع موثق، ۱۷ منبع موثق)
مطالعات اخیر همچنین کاهش سردرد را پس از استفاده از روغن نعناع و اسطوخودوس بر روی پوست مشاهده کرده است. ( ۱۸ منبع موثق، ۱۹ منبع موثق)
علاوه بر این ، پیشنهاد شده است که استفاده از مخلوطی از روغن بابونه و کنجد در شقیقه ها می تواند سردرد و میگرن را درمان کند. این یک داروی سنتی ایرانی برای سردرد است ، با این حال ، مطالعات بیشتری با کیفیت بالا مورد نیاز است. ( ۲۰ منبع موثق)
خواب و بی خوابی
ثابت شده است که بوییدن روغن اسطوخودوس کیفیت خواب زنان را پس از زایمان و همچنین بیماران مبتلا به بیماری قلبی بهبود می بخشد. ( ۲۱ منبع موثق، ۲۲ منبع موثق)
در یک بررسی ۱۵ مطالعه در مورد روغنهای اساسی و خواب بررسی شد. اکثر مطالعات نشان داد که بوییدن روغنها – بیشتر روغن اسطوخودوس – تأثیرات مثبتی بر عادات خواب دارد. (۲۳ منبع موثق)
کاهش التهاب
گفته شده است که روغنهای اسانسی می توانند به مبارزه با شرایط التهابی کمک کنند. برخی از مطالعات آزمایشی نشان می دهد که آنها اثرات ضد التهابی دارند. ( ۲۴ منبع موثق، ۲۵ منبع موثق)
یک مطالعه بر روی موش نشان داد که خوردن ترکیبی از روغنهای اسانسی آویشن و پونه کوهی به القای بهبود کولیت کمک می کند. دو مطالعه موش صحرایی روی روغن های گراو و رزماری نتایج مشابهی را نشان داد. (۲۶ منبع موثق، ۲۷ منبع موثق، ۲۸ منبع موثق)
با این حال ، تعداد کمی از مطالعات انسانی اثرات این روغن ها را بر روی بیماری های التهابی بررسی کرده است. بنابراین ، اثربخشی و ایمنی آنها مشخص نیست. ( ۲۹ منبع موثق، ۳۰ منبع موثق)
آنتی بیوتیک و ضد میکروب
افزایش باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ، علاقه به جستجوی سایر ترکیباتی را که می توانند با عفونت های باکتریایی مقابله کنند ، افزایش داده است.
مطالعات آزمایشی روغنهای اسانسی ، مانند نعناع فلفلی و روغن درخت چای را برای اثرات ضد میکروبی آنها به طور گسترده بررسی کرده است و برخی از نتایج مثبت را مشاهده کرده است. ( ۳۱ منبع موثق، ۳۲ منبع موثق، ۳۳ منبع موثق، ۳۴ منبع موثق، ۳۵ منبع موثق، ۳۶ منبع موثق، ۳۷ منبع موثق، ۳۸ منبع موثق، ۳۹ منبع موثق)
با این حال ، گرچه این نتایج مطالعه آزمایشی جالب است ، اما لزوماً تأثیراتی را که این روغن ها در بدن شما دارند ، نشان نمی دهد. آنها ثابت نمی کنند که یک روغن اسانسی خاص می تواند عفونت های باکتریایی را در انسان درمان کند.

خلاصه
روغنهای اسانسی ممکن است کاربردهای جالبی برای سلامتی داشته باشند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

روغن های اسانس

 

سایر کاربرد ها

روغنهای اسانسی به غیر از آروماتراپی کاربردهای زیادی دارند.
بسیاری از مردم از آنها برای خوشبویی منازل خود و یا تازه سازی چیزهایی مانند لباسشویی استفاده می کنند.
همچنین از آنها به عنوان رایحه ای طبیعی در محصولات آرایشی خانگی و محصولات طبیعی با کیفیت استفاده می شود.
علاوه بر این ، پیشنهاد شده است که روغنهای اسانسی می توانند جایگزینی ایمن و سازگار با محیط زیست برای مواد دفع کننده پشه ساخته دست بشر مانند DEET ارائه دهند.
با این حال ، نتایج مربوط به اثربخشی آنها متفاوت بوده است.
مطالعات نشان داده است که بعضی از روغن ها مانند سیترونلا ممکن است حدود ۲ ساعت انواع خاصی از پشه ها را دفع کند. زمان استفاده در ترکیب با وانیلین ممکن است تا ۳ ساعت افزایش یابد.
بعلاوه ، خواص روغنهای اسانسی نشان می دهد که برخی از آنها می توانند به صورت صنعتی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده شوند. (۳۹ منبع موثق، ۴۰ منبع موثق، ۴۱ منبع موثق، ۴۲ منبع موثق)
خلاصه
رایحه درمانی تنها استفاده از روغنهای اسانسی نیست. می توان از آنها در خانه و اطراف آن ، به عنوان ضد پشه طبیعی ، یا به صورت صنعتی برای تهیه مواد آرایشی استفاده کرد.

نحوه انتخاب روغنهای اسانسی مناسب

بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که روغن های آنها “خالص” یا “درجه پزشکی” هستند. با این حال ، این اصطلاحات به طور جهانی تعریف نشده اند و بنابراین وزن کمی دارند.
با توجه به اینکه آنها محصولات صنایع غیرنظامی هستند ، کیفیت و ترکیب روغنهای اسانسی می تواند بسیار متفاوت باشد. ( ۴۳ منبع موثق)
نکات زیر را برای انتخاب روغنهای با کیفیت بالا در نظر داشته باشید:
• خلوص: روغنی را پیدا کنید که فقط حاوی ترکیبات معطر گیاهی باشد ، بدون مواد افزودنی یا روغن مصنوعی. روغن های خالص معمولاً نام گیاه شناسی گیاه (مانند Lavandula officinalis) را به جای اصطلاحاتی مانند “روغن اسانس اسطوخودوس” ذکر می کنند.
• کیفیت: روغنهای اسانسی واقعی هستند که در فرآیند استخراج حداقل تغییر کرده اند. یک روغن اسانس بدون مواد شیمیایی انتخاب کنید که از طریق تقطیر یا فشار سرد مکانیکی استخراج شده باشد.
• اعتبار: مارکی با شهرت در تولید محصولات با کیفیت بالا خریداری کنید.
خلاصه
روغن های با کیفیت بالا فقط از ترکیبات گیاهی خالص استخراج شده توسط تقطیر یا فشار سرد تهیه می شوند از روغنهایی که با رایحه های مصنوعی ، مواد شیمیایی یا روغن رقیق شده اند ، خودداری کنید.
ایمنی و عوارض جانبی
صرف طبیعی بودن چیزی به معنای ایمن بودن آن نیست.
گیاهان و محصولات گیاهی حاوی ترکیبات فعال زیستی بسیاری هستند که ممکن است به سلامتی شما آسیب برسانند و روغنهای اسانسی تفاوتی ندارند.
با این حال ، هنگام استنشاق یا ترکیب آن با یک روغن پایه برای استفاده روی پوست ، اکثر روغنهای اسانسی بی خطر محسوب می شوند. حتماً در محیط خود دیگران را که ممکن است رایحه را استشمام کنند ، از جمله زنان باردار ، کودکان و حیوانات خانگی در نظر بگیرید.
با این وجود ، ممکن است برخی عوارض جانبی ایجاد کنند ، از جمله: ( ۴۴ منبع موثق)
• بثورات
• حملات آسم
• سردرد
• عکس العمل های آلرژیتیک
در حالی که شایعترین عارضه جانبی بثورات است ، روغنهای اسانسی می توانند واکنشهای جدی تری ایجاد کنند و آنها با یک مورد مرگ همراه بوده اند. (۴۵ منبع موثق)
روغنهایی که معمولاً با واکنشهای جانبی همراه بوده اند اسطوخودوس ، نعناع فلفلی ، درخت چای و یلانگ-یلانگ است.
روغن هایی که از نظر فنل زیاد هستند مانند دارچین می توانند باعث تحریک پوست شوند و نباید بدون ترکیب با روغن پایه روی پوست استفاده شوند. در همین حال ، روغنهای اسانسی ساخته شده از مرکبات باعث افزایش واکنش پوست در برابر نور خورشید می شوند و می توانند سوختگی ایجاد کنند.
خوردن روغنهای اسانسی توصیه نمی شود ، زیرا انجام این کار می تواند مضر و در بعضی از دوزها کشنده باشد. (۴۶ منبع موثق، ۴۷ منبع موثق)
مطالعات بسیار کمی ایمنی این روغن ها را برای زنان باردار یا شیرده بررسی کرده اند که معمولاً به آنها توصیه می شود از مصرف آنها خودداری کنند. (۴۸ منبع موثق، ۴۹ منبع موثق، ۵۰ منبع موثق، ۵۱ منبع موثق)

 

روغن اسانس

خلاصه
روغنهای اسانسی به طور کلی بی خطر تلقی می شوند. با این حال ، ممکن است عوارض جانبی جدی برای برخی از افراد ایجاد کند ، به خصوص اگر مستقیماً روی پوست استفاده شود یا خورده شود.

در صورت ترکیب روغنهای اسانسی با روغن پایه ، استنشاق یا استفاده از آن روی پوست بی خطر است. آنها نباید خورده شوند.
با این حال ، شواهدی که بسیاری از ادعاهای مربوط به سلامتی آنها را تأیید می کند ، وجود ندارد و در مورد اثربخشی آنها اغلب اغراق آمیز است.
برای مشکلات جزئی سلامتی ، استفاده از روغنهای اسانس به عنوان یک درمان مکمل احتمالاً بی ضرر است.
با این حال ، اگر وضعیت سلامتی جدی دارید یا دارو مصرف می کنید ، باید درباره استفاده از آنها با پزشک خود صحبت کنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها