مقالات

۸ کاربرد روغن کندر و مزایای درمانی آن

۸ کاربرد روغن کندر و مزایای درمانی آن

هزاران سال است که از روغنهای اسانسی به عنوان خواص درمانی و شفا بخشی به عنوان بخشی از عمل رایحه درمانی استفاده می شود. آنها از برگ ، ساقه یا ریشه گیاهانی تهیه می شوند که به دلیل خواص سلامتی آنها شناخته شده اند.

روغن کندر چیست؟

روغن کندر ، که بعضاً اولیبانوم نیز نامیده می شود ، نوعی روغن رایج است که در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند فواید مختلفی از جمله سلامتی ، از بین بردن استرس و اضطراب مزمن ، کاهش درد و التهاب و تقویت ایمنی را برای شما فراهم کند. استفاده از کندر حتی به طور بالقوه در مبارزه با سرطان کاربرد دارد.

روغن کندر چیست؟

روغن کندر از تیره Boswellia و از رزین درختان Boswellia carterii ، Boswellia ferreana یا Boswellia serrata تهیه می شود که معمولاً در سومالی و مناطق پاکستان رشد می کنند. این درخت از نظر درختان بسیار متفاوت است زیرا در شرایط خشک و بیابانی می تواند با خاک بسیار کمی رشد کند.
کلمه کندر از اصطلاح “franc encens” آمده است که در فرانسه قدیمی به معنای بخور با کیفیت است. کندر طی سالهای متمادی با بسیاری از ادیان مختلف در ارتباط بوده است ، به ویژه مذهب مسیحی ، زیرا این اولین عطیه ای بود که توسط حکما به عیسی داده شد. کندر چه بویی دارد؟ بوی ترکیبی از رایحه های کاج ، لیمو و چوبی می دهد.
Boswellia serrata درختی بومی هند است که ترکیبات خاصی تولید می کند که مشخص شده دارای اثرات ضد التهابی و بالقوه ضد سرطانی هستند. در میان عصاره های با ارزش درخت بوزولیا که محققان شناسایی کرده اند ، چندین مورد از جمله ترپن ها و اسیدهای بوزولئیک که به شدت ضد التهاب هستند و محافظت از سلول های سالم را بر عهده دارند ، بسیار مفید هستند. (۱)

کندر و مزایای روغن کندر چیست

چگونه از روغن کندر استفاده کنیم؟

روغن کندر با استنشاق روغن یا جذب آن از طریق پوست ، که معمولاً با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط می شود ، استفاده می شود. اعتقاد بر این است که این روغن پیام هایی را به سیستم لیمبیک مغز منتقل می کند ، که شناخته شده است بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد. ذره کمی از این روغن تاثیر زیادی دارد و نباید مقدار زیادی آن مصرف شود زیرا می تواند سمی باشد.
اگر در حال خرید روغنهای اسانسی هستید ، از روغنهایی که می گویند “روغن معطر” یا “روغن پرفیوم” است خودداری کنید زیرا این مواد می توانند مصنوعی باشند و مزایای سلامتی مطلوبی ندارند. درعوض ، بدنبال روغنهایی باشید که برای آنها از روغنهای اسانسی با بالاترین کیفیت استفاده کنید “روغن اسانس خالص” یا “۱۰۰٪ روغن اسانس”. من دوست دارم از بهترین روغن های کندر استفاده کنم ، که باید ترکیبی از انواع مختلف روغن های درختان بوزولیا را داشته باشد.

۱۰ مورد از فواید روغن کندر

۱- به کاهش واکنشهای استرس و احساسات منفی کمک می کند.

هنگام استنشاق ، روغن کندر باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون می شود. توانایی ضد اضطراب و کاهش افسردگی دارد ، اما برخلاف داروهای تجویز شده ، عوارض جانبی منفی ندارد و باعث خواب آلودگی ناخواسته نمی شود.
به عنوان مثال ، در موش ها ، سوزاندن رزین Boswellia به عنوان بخور اثرات ضد افسردگی داشت. “استات Incensole ، یک جز بخور، با فعال کردن کانالهای TRPV3 در مغز ، فعالیت روانپریشی ایجاد می کند.” این کانال در مغز در درک گرما در پوست نقش دارد. (۲)

۲- به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بیماری جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده است که فواید کندر به توانایی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کمک می کند که ممکن است به از بین بردن باکتری های خطرناک ، ویروس ها و حتی سرطان ها کمک کند. محققان دانشگاه منصوره در مصر یک مطالعه آزمایشگاهی انجام دادند و دریافتند که روغن کندر فعالیت تحریک کننده سیستم ایمنی قوی از خود نشان می دهد. (۳ ، ۴)
این می تواند برای جلوگیری از تشکیل میکروب بر روی پوست ، دهان یا در خانه شما استفاده شود. این دلیلی است که بسیاری از مردم برای رفع طبیعی مشکلات بهداشت دهان و دندان از کندر استفاده می کنند. کیفیت ضد عفونی کننده این روغن می تواند از بروز التهاب لثه ، بوی بد دهان ، حفره ، دندان درد ، زخم دهان و سایر عفونت ها جلوگیری کند. (۵)

۳- ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند یا با عوارض جانبی شیمی درمانی مقابله کند.

چندین گروه تحقیقاتی دریافته اند که کندر هنگامی که در مطالعات آزمایشگاهی و روی حیوانات آزمایش می شود ، اثرات امیدوار کننده ضد التهابی و ضد توموری دارد. نشان داده شده است که روغن کندر به مبارزه با سلولهای انواع خاصی از سرطان کمک می کند. محققان در چین در یک مطالعه آزمایشگاهی اثرات ضدسرطانی کندر و روغن های مرمکی را روی پنج سلول سلول توموری بررسی کردند. نتایج نشان داد که رده های سلولی سرطان پوست و پستان در انسان حساسیت بیشتری نسبت به ترکیب روغنهای اسانس گیاه مرمک و کندر نشان می دهد. (۶)
مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ حتی نشان داد که یک ترکیب شیمیایی موجود در کندر به نام AKBA در از بین بردن سلولهای سرطانی مقاوم در برابر شیمی درمانی موفق است ، که ممکن است آن را به عنوان یک درمان طبیعی بالقوه برای سرطان تبدیل کند. (۷)

۴- داروی قابض و می تواند میکروب ها و باکتری های مضر را از بین ببرد.

کندر یک ماده ضد عفونی کننده و داروی ضد عفونی کننده است که دارای اثرات ضد میکروبی است. این توانایی از بین بردن میکروب های سرماخوردگی و آنفولانزا از خانه و بدن به طور طبیعی دارد و می تواند به جای مواد پاک کننده خانگی شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.
یک مطالعه آزمایشگاهی که در مقاله ای با عنوان میکروبیولوژی کاربردی منتشر شده است ، نشان داد که ترکیب روغن کندر و روغن مرمکی هنگام استفاده در برابر عوامل بیماری زا بسیار موثر است. این دو روغن که از سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گرفته اند ، در معرض میکروارگانیسم هایی مانند Cryptococcus neoformans و Pseudomonas aeruginosa دارای خواص هم افزایی و افزودنی هستند. (۸)

۵- پوست را بهبود می بخشد و از علائم پیری جلوگیری می کند.

از مزایای کندر می توان به توانایی تقویت پوست و بهبود رنگ ، خاصیت ارتجاعی ، مکانیسم های دفاعی در برابر باکتری ها یا لکه ها و شکل ظاهری با افزایش سن اشاره کرد. این ممکن است به تن دادن و لیفت پوست کمک کند ، باعث کاهش زخم و آکنه و بهبود زخم ها شود. همچنین ممکن است برای محو شدن علائم کشیدگی ، جای زخم های جراحی یا علائم مرتبط با بارداری و بهبود پوست خشک یا ترک خورده مفید باشد.
طبق مروری که در مجله طب سنتی و داروهای مکمل منتشر شده ، روغن کندر باعث کاهش قرمزی و تحریک پوست می شود ، در عین حال رنگ پوست یکدست تر می شود. مطالعات نشان می دهد که این ساختار تری ترپن پنتی سیکل (مانند استروئید) روغن کندر است که به اثر تسکین دهنده آن بر روی پوست تحریک شده کمک می کند. (۹)

روغن کندر و موارد کاربردی آن

۶- حافظه را بهبود می بخشد.

تحقیقات نشان می دهد که از روغن کندر می توان برای بهبود عملکرد حافظه و یادگیری استفاده کرد. و برخی مطالعات حیوانی حتی نشان می دهد که استفاده از کندر در دوران بارداری ممکن است حافظه فرزندان مادر را افزایش دهد.
در یک مطالعه از این دست ، هنگامی که موشهای حامله در طی دوره حاملگی بخور خوراکی دریافت کردند ، افزایش قابل توجهی در قدرت یادگیری ، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت فرزندان آنها وجود داشت. (۱۰)

۷- ممکن است به تعادل هورمون ها و بهبود باروری کمک کند.

از مزایای روغن کندر می توان به کاهش علائم مرتبط با قاعدگی و یائسگی با متعادل سازی سطح هورمون اشاره کرد ، اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است. برای تسکین درد ، گرفتگی عضلات ، یبوست ، سردرد ، اضطراب ، حالت تهوع ، خستگی و تغییرات خلقی استفاده شده است. روغن کندر همچنین ممکن است در تنظیم تولید استروژن کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به تومور یا کیست را در زنان یائسه کاهش دهد.
مطالعات حیوانی نشان داده است که از روغن کندر می توان به عنوان یک عامل تقویت کننده باروری استفاده کرد ، که ممکن است به دلیل عملکرد شیمیایی روغن مانند ساختار استروئیدها باشد. هنگامی که از کندر به صورت داخلی روی موش ها استفاده شد ، باعث افزایش باروری ، و تعداد کاشت و جنین های زنده می شود ، که نشان می دهد این روغن احتمالاً باعث افزایش تحرک و تراکم اسپرم می شود. (۱۱)

۸- هضم غذا را آسان می کند.

کندر به دستگاه گوارش کمک می کند تا به درستی سم زدایی کرده و حرکات روده ایجاد کند. همچنین ممکن است به کاهش درد و گرفتگی معده ، رفع حالت تهوع ، دفع آب اضافی از شکم که می تواند باعث نفخ شود و حتی دردهای معده مربوط به PMS را تسکین دهد. (۱۲)
این کار را با تسریع ترشح آنزیم های گوارشی ، افزایش تولید ادرار ، شل شدن عضلات دستگاه گوارش انجام می دهد و همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند ، که برای سلامت مناسب هضم مورد نیاز است. نشان داده شده است که در کاهش علائم سندرم روده دارای نشت ، کولیت مزمن ، کولیت اولسراتیو ، بیماری کرون و IBS مفید است. (۱۳)

۹- به عنوان کمک به خواب عمل می کند.

موارد استفاده از کندر شامل کاهش سطح اضطراب یا استرس مزمن است که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. رایحه ای آرام و پایه دارد که به طور طبیعی می تواند به خواب رفتن شما کمک کند. این کمک خواب طبیعی به باز شدن راه های تنفس کمک می کند ، به بدن شما اجازه می دهد تا به دمای ایده آل خواب برسد و می تواند دردی را که شما را نگه می دارد از بین ببرد. (۱۴)

۱۰- به کاهش التهاب و درد کمک می کند.

کندر می تواند از تولید مولکول های اصلی التهابی مرتبط با بیماری هایی مانند آرتروز ، آسم ، اختلالات دردناک روده مانند IBS و بسیاری از موارد دیگر جلوگیری کند. (۱۵)
این می تواند در جلوگیری از تجزیه بافت غضروف مفید باشد و نشان داده شده است که به طور قابل توجهی سطح التهاب خطرناک و دردناک را کاهش می دهد ، و آن را به یک گزینه طبیعی برای بیماری های مرتبط با درد تبدیل می کند که بر روی عضلات ، مفاصل و تاندون ها تأثیر می گذارد.

۸ مورد از برتربن دلایل استفاده از روغن کندر

۱- فرو رفتن در وان حمام برای تسکین استرس

روغن کندر بلافاصله احساس آرامش ، آرامش و رضایت را القا می کند. آیا می خواهید بدانید که چگونه از روغن کندر برای کاهش استرس استفاده کنید؟ کافی است چند قطره روغن کندر را به وان آب گرم اضافه کنید. همچنین می توانید کندر را به یک دستگاه پخش کننده روغن یا بخار کننده اضافه کنید تا در مبارزه با اضطراب و احساس آرامش در خانه شما مداوم باشد. برخی معتقدند که عطر کندر می تواند شهود و ارتباط معنوی شما را افزایش دهد.

۲- تمیز کننده خانگی طبیعی

روغن کندر یک ضد عفونی کننده است ، به این معنی که به از بین بردن باکتری ها و ویروس ها در خانه کمک می کند و فضاهای داخلی را تمیز می کند. این گیاه معمولاً برای کمک به ضد عفونی کردن یک ناحیه سوخته و به عنوان یک بو دهنده طبیعی استفاده می شود. برای کمک به کاهش آلودگی محیط داخلی و خوشبویی و ضد عفونی کردن هر اتاق یا سطح در خانه ، از آن در دیفیوزر روغن اسانس استفاده کنید.

۳- محصول بهداشتی طبیعی

روغن کندر به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی ، افزودنی بسیار خوبی برای هر رژیم بهداشت دهان و دندان است. به دنبال محصولات مراقبت از دهان و دندان طبیعی باشید که حاوی روغن کندر هستند ، به خصوص اگر از عطر و بوی آن لذت می برید. این می تواند به جلوگیری از مشکلات بهداشتی دندان مانند پوسیدگی دندان ، بوی بد دهان ، حفره یا عفونت های دهانی کمک کند. همچنین می توانید خمیر دندان های خود را با مخلوط روغن کندر و جوش شیرین در نظر بگیرید.

روغن کندر مناسب پوست

۴- ضد پیری و از بین برنده چین و چروک

روغن کندر یک قابض قدرتمند است ، به این معنی که به محافظت از سلول های پوست کمک می کند. می تواند برای کمک به کاهش لکه های آکنه ، ایجاد منافذ بزرگ پوست ، جلوگیری از چین و چروک پوست و حتی به بالا بردن و سفت شدن پوست کمک کند تا به طور طبیعی علائم پیری را کُند کند.
این روغن را می توان در هر جایی که پوست دچار افتادگی می شود مانند شکم ، جغک یا زیر چشم استفاده کرد. شش قطره روغن را با یک اونس روغن بدون بو مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست قرار دهید. برای اطمینان از وجود واکنش های آلرژیک ، ابتدا یک ناحیه را با پچ پوستی کوچک تست کنید.

۵- علائم سوء هاضمه را برطرف می کند

اگر دچار هرگونه ناراحتی گوارشی مانند گاز ، یبوست ، معده درد ، سندرم روده تحریک پذیر ، PMS یا گرفتگی عضلات هستید ، روغن کندر می تواند به رفع ناراحتی دستگاه گوارش کمک کند. این ماده به تسریع هضم غذا کمک می کند ، مشابه آنزیم های گوارشی. برای تسکین دستگاه گوارش یک تا دو قطره روغن به هشت اونس آب یا یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. اگر می خواهید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید ، مطمئن شوید که ۱۰۰ درصد روغن خالص است. روغنهای معطر یا پرفیوم را مصرف نکنید.

۶- درمان جای زخم ، زخم ، ترک پوستی یا آکنه

روغن کندر می تواند به بهبود زخم کمک کند و ممکن است باعث کاهش زخم شود. همچنین ممکن است به کاهش لکه های تیره ناشی از لکه های آکنه ، ترک پوستی، اگزما و کمک به بهبود زخم های جراحی کمک کند. دو تا سه قطره روغن را با یک روغن پایه یا لوسیون بدون بو مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست قرار دهید. مراقب باشید که آن را روی پوست گسیخته قرار ندهید ، اما برای پوستی که در مرحله بهبود است خوب است.

۷- داروی سرماخوردگی طبیعی یا آنفولانزا

دفعه دیگر که دچار عفونت تنفسی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا شدید ، از روغن کندر برای تسکین سرفه استفاده کنید. این می تواند به از بین بردن بلغم در ریه ها کمک کند. همچنین در مجاری بینی به عنوان ضد التهاب عمل می کند ، حتی برای کسانی که آلرژی یا آسم دارند ، تنفس راحت تر می شود. چند قطره به پارچه اضافه کنید و برای فواید تنفسی استنشاق کنید یا از پخش کننده روغن استفاده کنید.

۸- به تسکین التهاب و درد کمک می کند

برای بهبود گردش خون و کاهش علائم درد مفاصل یا درد عضلانی مربوط به بیماری هایی مانند آرتروز ، اختلالات گوارشی و آسم ، سعی کنید روغن کندر را به ناحیه درد ماساژ دهید یا آن را در خانه خود پخش کنید.
می توانید یک قطره روغن به آب بخار اضافه کنید و یک حوله را در آن خیس کنید ، سپس حوله را روی بدن یا بالای صورت قرار دهید تا استنشاق شود تا دردهای عضلانی کاهش یابد. همچنین چندین قطره را در خانه خود پخش کنید ، یا چندین قطره را با روغن حامل ترکیب کنید تا به عضلات ، مفاصل ، پا یا گردن ماساژ دهید.

دستور العمل DIY روغن کندر

روغن کندر به خوبی با روغن های حامل مانند روغن جوجوبا ، روغن نارگیل یا کره قارچ ترکیب می شود. بسته به فوایدی که می خواهید با سایر روغنهای اساسی ترکیب شود. به عنوان مثال ، با روغن مرکبات (مانند روغن های لیمو و کندر) به عنوان “انتخاب” ترکیب می شود. در همین حال ، روغن های اسطوخودوس و کندر به خوبی مخلوط می شوند و به عنوان یک ماده شل کننده عمل می کنند. این باعث می شود که آن یک روغن همه کاره و محبوب باشد که به خوبی به بسیاری از ترکیبات و کاربردهای عملی وام می بخشد. یکی از این دستورالعمل ها را امتحان کنید تا مزایای روغن کندر را تجربه کنید:

جهت کاهش زخم ها در بدن

کل زمان: ۵ دقیقه
بکار گیری: 
عناصر:
• ۲ اونس روغن شی یا روغن نارگیل
• ۱۰ قطره روغن یاس
• ۱۰ قطره روغن کندر
• ظرف یا ظرف کوچک برای مخلوط کردن مواد
دستور العمل ها:
۱٫ در یک بویلر دوتایی ، روغن شی را ذوب کنید تا مایع شود.
۲٫ اطمینان حاصل کنید که روغن آنقدر گرم نیست که شما را بسوزاند ، سپس روغن های دیگر را اضافه کرده و با هم هم بزنید تا ترکیب شوند. داشتن روغن شی باتر در دمای اتاق یا کمی گرمتر بهترین کار است.
۳٫ می توانید بلافاصله آن را روی زخم خود آغشته کنید ، یا اگر می خواهید آن را به صورت خامه ای مقاوم در قفسه درآورید ، مخلوط را در یخچال قرار دهید تا چند دقیقه خنک شود ، سپس از همزن دستی استفاده کنید سرعت بالا برای هم زدن روغن و تبدیل به یک کرم سفید.
۴٫ آن را درون یک ظرف شیشه ای یا ظروف بریزید ، و آن را در دمای اتاق نگه دارید تا هر زمان که خواستید استفاده کنید

استفاده از روغن کندر جهت درمان

استفاده به عنوان کرم صورت یا روغت مالش بدن که باعث خواب می شود.

کل زمان: ۵ دقیقه
بکارگیری:
این کرم شب کاملا طبیعی برای کمک به خوابیدن شما بسیار مناسب است. همچنین اگر آن را روی صورت خود بمالید به عنوان تقویت کننده پوست مضاعف می شود و ممکن است به شما کمک کند تا لکه ها یا جوش های صورت برطرف شود.
عناصر:
• ۵ قطره روغن کندر
• ۵ قطره روغن اسانس اسطوخودوس
• ۱/۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک
• ۱/۲ قاشق چایخوری روغن زیتون
• ظرف یا ظرف کوچک برای مخلوط کردن مواد
دستورالعمل ها:
۱٫ از روغن نارگیل استفاده کنید که جامد نباشد اما نرم باشد. در صورت نیاز ، ابتدا آن را در بویلر دوتایی گرم کنید.
۲٫ روغن های دیگر را اضافه کرده و با هم هم بزنید تا ترکیب شوند. روی صورت و بدن خود پخش کنید. بعد از این ممکن است بخواهید خودتان را نادیده بگیرید و اجازه ندهید روغن به ملافه های شما راه یابد. همچنین می توانید این مورد را ذخیره کنید تا در زمان دیگری استفاده شود.

چند دستور العمل دیگر کندر :

• صابون کندر خانگی
• لوسیون مرمکی و کندر خانگی

عوارض جانبی روغن کندر

برای نگرانی در مورد ایمنی روغن ، باید بدانید که روغن کندر به ویژه در مقایسه با داروهای تجویز شده بسیار تحمل می شود. تاکنون هیچ عارضه جانبی جدی در استفاده از روغن کندر گزارش نشده است. با این حال ، همیشه ایده خوبی است که از ایمنی روغن اسانس پیروی کنید و فقط چند قطره از روغن اسانس را هر بار در آب یا سایر نوشیدنی ها مصرف کنید.
به ندرت روغن کندر می تواند برای برخی افراد واکنش های خاصی ایجاد کند ، از جمله بثورات پوستی جزئی و مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع یا درد معده. کندر همچنین دارای اثرات رقیق کننده خون است ، بنابراین هر کسی که در رابطه با لخته شدن خون مشکل دارد ، نباید از روغن کندر استفاده کند یا ابتدا باید با پزشک صحبت کند. در غیر این صورت ، روغن ممکن است با برخی داروهای ضد انعقاد واکنش منفی نشان دهد.

سخن پایانی درباره روغن کندر

• کندر ، از تیره Boswellia و از درخت ساکرا Boswellia و گاهی اولیبانوم نیز نامیده می شود ، یک نوع رایج روغن اسانس است که در رایحه درمانی استفاده می شود و می تواند مزایای مختلف سلامتی از جمله کمک به تسکین استرس و اضطراب مزمن ، کاهش درد و التهاب ، تقویت ایمنی و حتی به طور بالقوه به مبارزه با سرطان کمک می کند.
• استفاده از روغن کندر شامل فرورفتن در وان حمام تسکین دهنده استرس است. پاک کننده خانگی طبیعی؛ محصول بهداشتی طبیعی ضد پیری و چروکنده؛ تسکین علائم سوءهاضمه ؛ جای زخم ، زخم ، ترک پوستی یا آکنه. سرماخوردگی یا داروی آنفولانزا طبیعی و التهاب و درد را تسکین می دهد.
• با توجه به نگرانی های کمبود ایمنی روغن ، این یک روغن همه کاره است که می تواند با چندین روغن اسانس دیگر و روغن های حامل ترکیب شود که شناخته شده نیستند و هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کنند.

1 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها