مقالات

بادکش درمانی چیست و چه مزایایی برای بدن دارد؟

بادکش درمانی چیست و چه مزایایی برای بدن دارد؟

بادکش درمانی یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی است که می‌تواند جایگزین انرژی درمانی باشد. پیدایش این نوع روش درمانی در کشور چین بوده اما امروزه کشورهای دیگری مانند هند و ایران که به طب سنتی علاقه بسیاری دارند، از این روش درمان استفاده می‌کنند.

بادکش درمانی از دیرباز طب سنتی در بین مردم ایران محبوبیت خاصی داشته است و بسیاری از افراد توانسته‌اند با این روش کهن بیماری‌های خود را درمان کنند؛ از این جهت درمان بیماری‌ها با دستگاه‌های بادکش طرفداری‌های بسیار زیادی را پیدا کرده است. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بادکش درمانی چیست و چه مزیتی برای بدن دارد؟ در ادامه این مقاله از راگا به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

بادکش درمانی چیست؟
روش‌های بسیار زیادی در طب سنتی برای بهبود جریان خون وجود دارد که یکی از موثرترین آن‌ها بادکش درمانی یا حجامت خشک است. در این روش فنجون‌هایی از جنس چوب، شیشه یا سفال را بر روی پوست قرار داده و به وسیله آن‌ها مکش را انجام می‌دهند.

با استفاده از این فنجان‌ها و مکش پوست، جریان خون در بدن بهبود یافته و به اعتقاد چینی‌ها جریان ((چی)) یا به اصطلاح جریان زندگی بهبود می‌یابد.در این نوع روش درمانی خون فرد در زیر فنجان جمع شده و با این کار باعث کاهش تنش های عضلانی و در نتیجه بهبود گردش خون می‌شود. با انجام بادکش درمانی سلول‌های بدن شروع به ترمیم و بازسازی خود می‌کنند که این امر در سلامت بدنی انسان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

بدن با ترمیم سلول ها به کمک این روش درمانی، شکل گیری بافت های اتصال دهنده و عروق خونی را شروع کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و به همین سبب اکثر افراد از این روش درمانی پر خاصیت استفاده می‌کنند.

چند نوع بادکش درمانی وجود دارد؟
در گذشته بادکش درمانی را به روش سنتی و به کمک شاخ حیوانات انجام می‌دادند. با گذشت زمان از فنجون‌های چوبی یا سفالی استفاده کردند و با حرارت دادن این فنجان‌ها اکسیژن‌های موجود در آن‌ها را از بین بردند و خلائی که در فنجان‌ها بود باعث مکش پوست و جمع شدن خون در زیر فنجان‌ها می‌شد.

انواع بادکش درمانی گرم و خشک
آن‌ها فنجان‌ها را به وسیله آتش گرم می‌کردند و بر روی پوست قرار می‌داند و مکش تا زمان خنک شدن فنجان ها ادامه داشت. اما امروزه با پیشرفت علم، این نوع درمان به وسیله فنجون‌هایی از جنس شیشه، سفال یا چوب که به منظور همین نوع درمان ساخته شده اند، انجام می‌شود.
بادکش درمانی را به دو روش کلی انجام می‌دهند که ما در ادامه به صورت کامل این دو روش را برای شما توضیح خواهیم داد:

بادکش درمانی خشک
در این روش برای درمان بیماری از روش‌های سنتی که گفتیم استفاده می‌شود و تنها با قرار دادن فنجان‌ها بر روی پوست، عمل مکش را انجام می‌دهند.

بادکش درمانی تر
در بادکش درمانی تر یا به اصطلاح حجامت فنجان را بر روی پوست بیمار قرار داده و پس از مکش خراش کوچکی برای دفع خون‌های اضافه بدن، بر روی پوست ایجاد می‌کنند. این خراش زیاد نیست و به راحتی می‌توان خونریزی را کنترل کرد.

قابل به ذکر است برای تشخیص نوع بادکش درمانی به پزشک مراجعه کرده و طبق تشخیص وی درمان را آغاز کنید. این درمان را تنها توسط پزشک انجام دهید و از انجام آن در مراکز غیر معتبر خودداری کنید.

چگونگی انجام بادکش درمانی توسط پزشک
در طب سنتی بادکش درمانی را به دو روش مدرن و سنتی انجام می‌دهند. در روش سنتی اکسیژن موجود در لیوان را به وسیله آتش زدن کاغذ یا شاخ و برگ درختان از بین می‌برند و فنجان را به سرعت بر روی پوست قرار می‌دهند، با قرار گرفتن فنجان بر روی پوست، ناحیه ای که در زیر لیوان قرار دارد قرمز و متورم شده و این عکس العمل به دلیل تغییرات در رگ‌های خونی ایجاد می‌شود.

بادکش درمانی برای کمر درد، لاغری، سودا و بدن مفید است.
در بادکش درمانی به روش مدرن، به جای استفاده از آتش برای خالی کردن اکسیژن درون فنجان، از دستگاه‌هایی که به همین منظور تولید شده اند، استفاده می‌شود. این وسیله‌ها دارای محفظه ای به شکل فنجان می‌باشند که یک پمپ به آن‌ها متصل است؛ هوای درون محفظه‌ها به وسیله پمپ خارج شده که باعث کشیده شدن پوست و ماهیچه به دورن این فنجان‌ها می‌شود.

در حجامت خشک نیازی به برش پوست نیست و تنها کافیست فنجان‌ها به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی پوست قرار بگیرند و پس از گذشت این مدت زمان فنجان‌ها را از بدن جدا می‌کنند. اما در حجامت به روش تر اینگونه نیست و پس از برداشته شدن فنجان‌ها، خراشی کوچک برای خروج خون‌های اضافه بر روی پوست ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از عفونت زخم‌ها، پس از حجامت آن‌ها را پانسمان می‌کنند و ممکن است تا ۱۰ روز پس از حجامت تغییراتی مانند کبودی در بدن فرد احساس شود؛ در صورت مشاهده این نوع تغییرات نگران نشوید زیرا این عوارض طبیعی هستند.

در برخی از مراکز پزشکی حجامت را همراه با طب سوزنی انجام می‌دهند. برای اینکه بادکش درمانی شما نتیجه بهتری داشته باشد، ما به شما توصیه می‌کنیم ۲ الی ۳ ساعت پیش از درمان غذا میل نکنید و با معده خالی درمان را شروع کنید.

مزایای بادکش درمانی برای بدن
از بادکش درمانی می‌توان برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری استفاده کرد اما بیشترین استفاده از این نوع روش درمان، کاهش دردهای عضلانی است. از این نوع روش درمان علاوه بر کاهش درد عضلات می‌توان برای درمان مشکلات گوارشی، پوستی و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۲ تحقیقاتی توسط دانشمندان صورت گرفت و با بررسی ۱۳۵ نفر که این نوع درمان بر روی آن‌ها صورت گرفته بود به این نتیجه رسیدند که از بادکش درمانی برای درمان بیماری‌های زیر می‌توان استفاده کرد.• زونا
• فلج صورت
• تنگی نفس
• سرفه
• دیسک کمر
• آکنه و جوش‌های صورت
• درمان اختلال در مهره‌های گردن و کمر

سم زدایی بدن به وسیله بادکش درمانی
از بادکش درمانی به عنوان یکی از آسان ترین و پرکاربردترین روش درمانی یاد می‌شود و از آن می‌توان به منظورهای مختلف استفاده کرد. به کمک این نوع روش درمانی می‌توانید سم زدایی بدن را انجام دهید و بدن را از هرگونه مواد مضر دور نگه دارید.

با درمان به وسیله بادکش تمامی سم‌ها از بدن دفع شده دستگاه‌های ایمنی تقویت می‌شوند. برای سم زدایی بدن به کمک بادکش درمانی باید حجامت به روش تر را انجام دهید تا تمام سموم از بدن خارج شوند و شما بدنی پاکیزه و به دور از هرگونه مواد مضر داشته باشید.

مزایای بادکش درمانی برای بدن و سم زدایی
خواص بادکش درمانی برای پیشگیری از بیماری و کاهش التهابات بدنی
همانطور که گفتیم از روش‌های بسیار موثر برای حفظ سلامتی بدن، بادکش درمانی است. با انجام این نوع درمان به صورت مرتب بدن شما همیشه در بهترین حالت خود قرار دارد و اینگونه از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

حجامت بدن با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند از به وجود آمدن بیماری‌هایی که بر اثر تضعیف سیستم ایمنی یا خود ایمنی ایجاد می‌شوند، جلوگیری کند. همچنین با استفاده از دستگاه‌های بادکش و تقویت سیستم ایمنی، در صورت بروز بیماری، بدن آمادگی لازم جهت مبارزه با آن بیماری را دارد.

با استفاده از بادکش درمانی می‌توانید تاثیرات مثبتی بر روی کاهش التهابات بدنی بگذارید و به وسیله آن التهاب پوستی را از بین ببرید. یکی دیگر از خواص بی نظیر این روش کاهش درد ناشی از مشکلات پوستی و همچنین درمان بیماری‌هایی مانند آکنه و اگزما است. با استفاده از بادکش درمانی دیگر نیازی به استفاده از روش‌های سخت و طاقت فرسا برای درمان مشکلات پوستی نیست.

بادکش درمانی برای بهبود گردش خون و عملکرد کلیه
با استفاده از بادکش درمانی هرگونه گرفتگی عروق و لخته خونی در رگ‌ها وجود داشته باشد از بین می رود و بدن سلول‌ها را بازسازی می‌کند؛ این کار باعث بهبود گردش خون و خونرسانی بهتر به بافت‌ها می شود. این روش برای افرادی که فشار خون دارند بسیار مفید است و توصیه می‌کنیم به صورت مرتب از این روش برای حفظ سلامت بدن خود استفاده کنند.

یکی دیگر از مزایای بادکش درمانی برای کلیه‌ها است زیرا کلیه وظیفه دارد سموم و مواد معدنی مضر را از بدن خارج کند و حجامت با دفع کردن این سمم کمک بسیار زیادی به کلیه‌ها می‌کند. با استفاده از این روش درمانی بسیار پر خواص، سلامت کلیه و سایر اندام‌های بدن تضمین می‌شود.

نحوه استفاده از بادکش درمانی برای سلامت قلب و عروق
از دیگر فواید بسیار مهم بادکش درمانی می‌توانیم به کنترل کلسترول خون اشاره کنیم. پس میتوان نتیجه گرفت که حجامت می‌تواند از بروز سکته قلبی و ایجاد هرگونه مشکل در قلب و عروق جلوگیری کند و با استفاده از این روش احتمال سکته مغزی به حداقل می‌رسد. بادکش درمانی با تحریک عروق خونی مانع از لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود که همین امر مانع از بروز سکته خواهد شد.

مزایای بادکش درمانی برای دیابت چیست؟
دیابت از بیماری‌های شایع و خطرناک برای بدن است و در صورت نادیده گرفتن آن، عوارض جبران ناپذیری برای بدن به همراه دارد. یکی از عوارض شایع دیابت قطع انگشت‌های دست و پا به دلیل خونرسانی کم به این ناحیه‌ها است.

با استفاده از بادکش درمانی و بهبود جریان خون، خونرسانی به این بافت‌ها بهبود می یابد و از قطع این عضوها می توان جلوگیری کرد. همچنین بادکش درمانی با کنترل قند خون می تواند مانع از بروز بیماری پر خطر دیابت شود.

خواص بادکش درمانی برای بدن
بادکش کش درمانی برای بدن فواید بسیار زیادی دارد که به وسیله آن می‌توان باعث پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها شد. در قسمت‌های قبل برخی از خواص منحصر به فرد حجامت را برای شما گفتیم و در ادامه تعدادی دیگر را برای شما بازگو می‌کنیم. از دیگر خواص بادکش درمانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کاهش درد
کاهش سردرد
آرامش بخش بودن
بهبود و افزایش سوخت و ساز بدن
تحریک جریان خون
عوارض بادکش درمانی برای بدن چگونه است؟
بادکش درمانی برخلاف سایر روش‌های درمانی، عوارض چندانی برای بدن ندارد و می‌توان گفت بیشترین عوارض آن در حین انجام حجامت و بلافاصله بعد از آن است که این عوارض گذرا می‌باشند. عوارضی شایع مانند سرگیجه، حالت تهوع، عرق سرد و غیره در برخی از افراد دید شده که جای نگرانی ندارند.

پس از بادکش درمانی ممکن است فرد در نواحی که فنجان‌ها قرار گرفته بودند احساس درد کند و یا در این ناحیه‌ها کبودی دیده شود؛ این عوارض معمولا پس از گذشت ۱۰ روز از بین می‌روند.
در صورتی که حجامت توسط فردی ناشی و کم تجربه صورت گیرد، ممکن است فرد زخمی با عمق زیاد ایجاد کند یا جای زخم‌ها را پانسمان نکند؛ در این صورت جای زخم‌ها عفونت کرده و زخم‌ها التیام پیدا نمی‌کنند. اگر عفونتی در محل زخم مشاهده کردید فوری به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است برای بیمار به وجود آید، ماندگاری جای زخم و کبودی‌های ناشی از بادکش درمانی است. برای اینکه عوارضی پس از درمان به این روش برای شما به وجود نیاید، بهتر است پس از انجام بادکش درمانی، محل درمان، بهداشت فردی و محیط را چک کنید.

بادکش درمانی به دلیل اینکه یک روش سنتی و قدیمی است، بیشتر مواقع توسط افراد غیر پزشک و به صورت سنتی انجام می‌شود؛ پس چک کردن بهداشت پیش از درمان بسیار مهم و ضروری است.

پیش از بادکش درمانی چه نکاتی را رعایت کنیم؟
پیش از بادکش درمانی باید توصیه و نکاتی که در ادامه به شما خواهیم گفت را مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید.

برخی از افراد دارای پوستی حساس هستند و ممکن است در حین بادکش درمانی احساس ناخوشی کنند. این افرا بهتر است پیش از درمان، مشکل خود را با پزشک در میان بگذارند.
افرادی که پوست آن‌ها آلرژی دارد، ممکن است با بادکش درمانی احساس درد، خارش و تورم کنند. توصیه می‌شود این افراد حجامت را انجام ندهند.
برای انجام حجامت حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.
بادکش درمانی به خانم‌های باردار و شیرده و همچنین افراد دارای کم خونی توصیه نمی‌شود.
جمع بندی

ما در این مقاله در مورد بادکش درمانی و انواع بادکش درمانی به صورت تر و خشک صحبت کردیم. بادکش درمانی یکی از روش‌های رایج برای سم زدایی بدن، کاهش التهاب، بهبود گردش خون و درمان دیابت است. آیا شما هم از بادکش درمانی برای لاغری، درمان دیسک کمر، کاهش چربی و سودا بدن استفاده کردید؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذاربد.

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها