مقالات

خواص درمانی روغن اسطوخدوس برای سلامتی

خواص درمانی روغن اسطوخدوس برای سلامتی

روغن اسطوخدوس آرامبخش است و می تواند نگرانی ها را آرام کند و خواب را بهبود ببخشد.

روغن اسطوخدوس یکی از روغن های پرکاربرد و دارای کاربردهای متفاوتی در رایحه درمانی است. این روغن از عصاره ی گیاه لاواندولا آنگوزومولیا گرفته می شود و درمان التیام نگرانی ها، قارچ های عفونی، آلرژی ها، فشارهای عصبی، بی خوابی، اگزما، حالت تهوع و گرفتگی ناشی از قاعدگی را بهبود می بخشد.
در زمینه ی روغن های درمانی، روغن اسطخودوس یکی از روغن ها، با کاربردی چندگانه است. این روغن در کنار خاصیت های ضدالتیاب، ضدقارچ، ضدافسردگی، ضدعفونی، ضدباکتریایی و ضد میکروبی، خاصیت هایی مانند ضد انقباض بودن، مُسَکن بودن، سم زدایی، کاهنده ی فشار خون دارد و آرامبخش نیز می باشد.

فواید درمانی روغن اسطوخدوس

اسطخودوس و خواص آن به طرز گسترده ای مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته اند، در اینجا ما یک تحقیق را مورد مطالعه قرار می دهیم.

نتایج درمانی روغن اسطوخدوس

با اینکه تعداد کمی از بیمارستان ها درمان های آزمایشی مبنی بر اسطوخدوس را روی طیف گسترده ای از افراد درگیر با نگرانی پیاده سازی می کنند، بازهم تعدادی از مطالعات و تحقیقات نشان داده است که این روغن فوایدی در درمان این پدیده از خود نشان می دهد.
مطالعات زیادی روی جمعیت های مشخصی، درباره ی خواص اسخودوس در کاهش اضطراب انجام شده است. برای مثال در یک تحقیق که در ژورنال روانشناسی و درمان ۲۰۰۵ منتشر شد، ۲۰۰ نفر که منتظر بودند تا به دندانپزشکی رفته و تحت مراقبت قرار بگیرند با استنشاق رایحه ی اسطخودوس نگرانی کمتری حس کردند و حالشان بهتر شد.
به علاوه، یک مطالعه ی آزمایشی در ژورنال درمان های مکمل در درمان های کلینیکالی ۲۰۱۲ منتشر شد و مشخص کرد که رایجه درمانی با روغن هایی با پایه ی اسطخودوس باعث آرام شدن زنانی که تازه زایمان کردند و در ریسک بالایی بودند، بشود. در یک آزمایش که روی ۲۸ زن انجام شد که در ۱۸ ماه گذشته زایمان کرده بودند انجام شد، محققان فهمیدند در چهار هفته ای که دوبار در هر هفته اش، زنان تحت رایحه درمانی ۱۵ دقیقه ای قرار می گرفتند، این رایحه موجب شد سطح اضطراب کاهش یافته و آنها آرامش بیابند.
مدارک دیگری گواه بر اینکه روغن اطخودوس به آرامبخشی کمک می کند، وجود دارد. بر ای مثال در گزارشی که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال گیاهان دارویی منتشر شد، دانشمندان با آنالیز ۱۵ بررسی انجام شده در آزمایشات کلینیکی در گذشته را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اگر در رژیم غذایی مکمل روغن اسطخودوس وجود داشته باشد، میزان درگیری بیماران با نگرانی یا اضطراب کم می شود.
در یک گزارش علمی چاپ شده که به نسبت موارد قبل جدیدتر است، ۵ تحقیق (به ترتیب مربوط به سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶) را یافته که در آنها با استفاده از این روغن نگرانی های وخیم بیماران مدیریت شده است.

فواید روغن اسطوخدوس برای بی خوابی

درمان بی خوابی با روغن اسطوخدوس

در تحقیقات متعددی این امر ثابت شده که اسطخودوس از بی خوابی جلوگیری می کند و به کیفیت خواب بهبود می بخشد.
در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ در ژورنال داروهای مکمل و ثانویه به چاپ رسید. مشخص شد ترکیب درمان مبنی بر روغن درمانی اسطخودوس با امور مربوط به بهداشت خواب به دانشجوهای کالج کمک کرد تا خواب شب آرام تری نسبت به موقعی که تنها امور مربوط به بهداشت خواب انجام می داند را داشته باشند. تحقیق روی ۷۹ دانشجو انجام شده بود که خودشان مشکلات خوابشان را گزارش کرده بودند و به این نتیجه رسید که استنشاق رایحه ی اسطخودوس در طی شب موجب چالاکی و پرانرژی بودن در روز هم می شود.
یک تحقیق که در سال ۲۰۱۸ انجام شد و در ژورنال اصول جامع پرستاری منتشر شد، تایید کرد که اسطخودوس روی خوابیدن تاثیر گذاز است. این تحقیق روی ۳۰ فرد تحت مراقبت در خانه ی سالمندان انجام شد و به این نتیجه رسید که که رایحه درمانی اسطخودوس در جمعیت مسن باعث بهبود کیفیت و مدت خواب می شود.

عوارض احتمالی

استفاده از روغن اسطخودوس و روغن های مبتنی بر آن می تواند باعث سوزش یا حساسیت های پوستی شود؛ اگر شما بعد از استفاده از این روغن دچار حالت تهوع، استفراغ و سردرد شدید، فورا استفاده از ان را قطع کنید.
به خاطر اینکه استفاده از این روغن ممکن موجب مسمومیت بشود. استفاده از این پیشنهاد به جز تحت نظر یک شخص خبره در پزشکی استفاده نمی شود.
مقدار استفاده و آماده سازی
هیچ پیشنهادی برای استفاده ی روزانه از این روغن درمانی اسطخودوس وجود ندارد. طبق اصول رایحه درمانی به کار بردن روغن درمانی اسطخودوس باعث مخابره پیامی به بخش لیمبیک مغز می شود تا روی بخش نگرانی مغز اثر گذاشته و موجب بهبود کنترل احساست شود.
یکی از پیشنهادات رایج ترکیب روغن اسطخودوس با روغن های پایه (مانند جوجوبا یا وغن بادام شیرین) است. وقتی که با روغن پایه مخلوط شد، حالا روغن اسطخودوس آماده است تا روی پوست شما ماساژ داده شده یا به وان حمام شما اضافه شود.

مزایای روغن اسطوخدوس

به دنبال چه باشیم؟

وقتی می خواهید این روغن ها را بخرید، باید دقت کنید که آن را از فروشندگانی بخرید که خودشان عصاره را از مواد اولیه ی مزرعه ی خودشان به دست می آورند یا آن که با شخص معتبری که این عصاره را می گیرد و از گاز کارماتوگرافی و طیف سنج جرمی جهت سنجش کیفیت روغن استفاده می کند، ارتباط مستقیمی داشته باشد.
هنگامی که روغن خالص اطخودوس را خریدید، توجه داشته باشید که هیچ روغن یا اجزای دیگری نباید روی آن ذکر شده باشد. اگر شما دیدی روغن های دیگری مانند روغن تفکیک شده ی نارگیل، جوجوبا یا بادام شیرین هم ذکر شده است؛ این روغن اسطخودوس نباید برای استفاده در افشانه ها استفاده شود.

آیا روغن اسطخودوس می تواند آلرژی را درمان کند؟

در توضیحات اکثر روغن های درمانی اینگونه ذکر شده است که با روغن های اسطخودوس، لیمو و نعنای وحشی مخلوط شوند تا علائم حساسیت را بهبود بخشد. و اینگونه گفته می شود که اسطخودوس به ذاته یک آنتی هیستامین است. در یک تحقیق در سال ۱۹۹۷ انجام شده و در ژورنال داروشناسی J اینگونه گفته شده است که، حساسیت های کوتاه مدت را در موش ها و موش صحراها درمان می کند.

آیا استفاده از روغن اسطوخدوس روی مژه هایم باعث سریعتر شدن رویش انها می شود؟

این یک باور غلط است که این روغن در سریع تر شدن رشد مژه ها موثر است؛ در پشت پرده ی این ادعا، نظریه ایست که می گوید در پایه ی مژه های کرم هایی در حال جشن گرفتن هستند و با خوردن مژه ها موجب کاهش رشد آنها می شود و از این روغن استفاده می شود تا آنها را بکشد و رشد مژه ها سریع تر شود. هیچ مدرک علمی ای که بر این ادعا دلالت کند، وجود ندارد.

درمان با روغن اسطوخدوس

آیا اسطخودوس در درمان طاسی موثر است؟

تعداد کمی از تحقیقات این موضوع را ثابت کرده اند که روغن اسطخودوس باعث بازگشت موهای از دست رفته می شود. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، دیده شد که با استفاده از روغن رقیق اسطخودوس روی سطخ پوست یک موش، مو ها شروع به رویش کردند. در یک تحقیق که قبل از این تحقیق در سال ۱۹۹۸ روی افرادی که در قسمتی دچار طاسی بودند، انجام شد.، دیده شد که با استفاده از ترکیب روغن اسطخودوس با روغن های آویشن، رزماری و چوب درخت سدر رشد موها بهبود می یابند.

سخن آخر

با آن که روغن اسطخودوس در بهبود و التیام اضطراب موثر است اما نباید به عنوان درمان اختلال روانی اضطراب در بیمارستان های روانی استفاده شود. اگر شما هم در حال تجربه ی علائم اضطراب و نگرانی مانند نگرانی، خستگی، بی خوابی دائم و ضربان قلب شدید هستید، در ابتدا باید تلاش کنید که خودتان را با درمان های اصلی و اولیه توسط افراد خبره درمان کنید تا آن که دست به خود درمانی با روغن اسطخودوس بزنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها