مقالات

بایدها و نبایدهای استفاده از روغن درخت چای

بایدها و نبایدهای استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ های درخت  Melaleuca alternifolia، درخت کوچک بومی کوئینزلند و نیوساوت ولز در استرالیا به دست می آید  Melaleuca alternifolia .به عنوان درخت چای شناخته می شود، اما نباید آن را با گیاهی که از برگ های آن برای تهیه چای سیاه، سبز و اولانگ استفاده می شود، اشتباه گرفت. قرن هاست که روغن درخت چای به عنوان یک داروی سنتی توسط مردم بومی استرالیا استفاده می شود. استرالیایی‌های بومی برگ‌های درخت چای را خرد و له می کنند تا روغن آن را استخراج کنند، سپس آن را برای درمان سرفه و سرماخوردگی استنشاق می‌کنند یا برای بهبودی مستقیماً روی پوست می‌مالند.

امروزه روغن درخت چای به طور گسترده ای به صورت روغن 100٪  خالص در دسترس است. انواع رقیق شده آن نیز در محصولات مراقبت پوست موجود است که از 5 تا 50 درصد متغیر می باشد. روغن درخت چای حاوی ترکیباتی از جمله ترپینن-4-اول است که باکتری ها، ویروس ها و قارچ های خاصی را از بین می برد. همچنین فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد، که به مبارزه با میکروب‌ها و سایر مهاجمان خارجی کمک می‌کند. این خاصیت ضد میکروبی، روغن درخت چای را به یک داروی طبیعی ارزشمند برای درمان بیماری‌های پوستی باکتریایی و قارچی، جلوگیری ازعفونت و بهبود دهنده آن تبدیل می‌کند. برای آشنایی با خواص روغن درخت چای و فواید این روغن با ما همراه باشید.

بایدها و نبایدهای استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای برای چی خوبه؟

مزیت اصلی روغن درخت چای، توانایی آن در مبارزه با جوش است.  این روغن دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی است و به همین دلیل می تواند یک انتخاب خوب برای افراد مبتلا به آکنه باشد. روغن درخت چای دارای خواص بسیاری است و برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مفید می باشد. این روغن علاوه بر مزایایی که دارد ارزان قیمت بوده و اگر طبق دستور استفاده شود، ضرری ندارد. در ادامه با تعدادی از کاربردها و خواص روغن درخت چای آشنا می شوید.

  • ضدعفونی کننده دست 
  • دافع حشرات
  • دئودورانت طبیعی
  • ضد عفونی کننده برای بریدگی ها و خراش های جزئی 
  • سرعت بخشیدن به ترمیم و بهبود زخم
  • ضد آکنه
  • کمک به درمان قارچ ناخن
  • استفاده به عنوان دهانشویه بدون مواد شیمیایی برای سلامت دهان و دندان
  • استفاده به عنوان پاک کننده طبیعی و همه منظوره
  • تسکین دهنده التهابات پوست
  • کنترل کننده شوره سر
  • درمان بیماری پای ورزشکار ( عفونت قارچی مسری روی پاها )
  • از بین برنده کپک روی میوه ها و سبزیجات
  • کمک به بهبود علائم پسوریازیس

قیمت روغن درخت چای

جهت کسب اطلاع از قیمت روغن درخت چای می توانید به فروشگاه اینترنتی راگا مراجعه کرده و محصول موردنظر خود را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب تهیه نمایید. شما برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان پزشک طب سنتی می توانید با شماره ۰۲۱۴۹۶۲۷ تماس بگیرید.

خواص روغن درخت چای برای پوست صورت 

روغن درخت چای، خواص شگفت انگیزی برای سلامت و زیبایی پوست دارد و از این رو در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی از این روغن استفاده می شود. برخی از این خواص عبارتند از:

  • کاهش دهنده التهابات پوستی

روغن درخت چای تسکین دهنده و ضد التهاب پوست است.. این روغن با خواص ضد قارچی ضد میکروبی،  به برطرف کردن انواع عفونت های پوستی، بیماری های قارچی و میکروبی از روی پوست کمک می کند.

  • درمان جوش و آکنه

یکی از ویژگی های بارز این روغن درمان جوش و آکنه است. روغن درخت چای با کنترل چربی پوست و خواص ضد میکروبی که دارد به پاکسازی سطح پوست از چربی های اضافی و میکروب ها که باعث ایجاد جوش می شوند، کمک می کند. این روغن التهابات پوست را کاهش داده و پوست را تسکین می دهد.

بایدها و نبایدهای استفاده از روغن درخت چای

  • بهبود جای زخم و اگزماهای پوستی

اگر پوستتان دچار اگزما و حساسیت پوستی می شود استفاده از روغن درخت چای می تواند در کاهش و بهبود علائم ناشی از آن مانند خشکی و خارش و سوزش، مؤثر باشد. همچنین این روغن برای ضدعفونی زخم و بریدگی و تسکین درد آن مفید می باشد.

  • آبرسان پوست

یکی از مشکلات شایع پوست، خشکی پوست و ایجاد چین و چروک های پوستی است. برای آبرسانی و جوانسازی و حفظ رطوبت پوست می توانید از روغن درخت چای همراه با روغن های دیگر استفاده کنید و پوست خود را جوان و شاداب کنید.

  • پاک کننده پوست

روغن درخت چای قادر است با پاک کردن انواع آرایش و پاکسازی پوست از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کند که باعث می شود پوست دچار جوش و آکنه و آسیب های دیگر نشود.

  • روشن کننده پوست

روغن درخت چای پوست را به خوبی پاکسازی کرده و با لایه برداری سلول های مرده ، پوست را روشن وشفاف می کند و لک ها و تیرگی های پوست را کاهش می دهد.

خواص روغن درخت چای برای لک صورت 

یکی دیگر از خواص روغن درخت چای، خاصیت ضد لک بودن و روشن کنندگی پوست است. این روغن با لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست به روشن و شفاف شدن و پوست کمک کرده و از ایجاد لکه های پوستی جلوگیری می کند.

طرز استفاده روغن درخت چای برای جوش

روغن درخت چای بهتر است به صورت موضعی استفاده شود و قبل از مصرف باید آن را رقیق کنید. برای این کار 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را با 12 قطره روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام ترکیب کنید. با این حال، مراقب استفاده از روغن های اضافی روی صورت خود باشید. هر نوع محصول روغنی پتانسیل تشدید آکنه را دارد. قبل از اینکه روغن درخت چای رقیق شده را روی صورت خود بمالید، یک تست کوچک در قسمت داخلی آرنج خود انجام دهید. علائم حساسیت پوستی یا واکنش آلرژیک شامل خارش، قرمزی، تورم و سوزش است. قبل از استفاده از روغن، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم برای پوست مستعد آکنه بشویید و آن را خشک کنید. روغن درخت چای رقیق شده را با پد پنبه ای به آرامی روی نواحی آسیب دیده یا جوش های پوست خود بمالید و بگذارید خشک شود. این کار را می توانید دو بار در روز به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید با ترکیب این روغن با مواد مؤثر در درمان جوش مانند ماست و عسل و … ماسک خانگی درست کنید و هفته ای 2 الی 3 بار از آن استفاده کنید.

خواص روغن درخت چای برای دور چشم 

روغن درخت چای می تواند در کاهش تیرگی ناحیه دور چشم مؤثر باشد. برای این کار روغن درخت چای را با یک روغن حامل موردنظرتان ترکیب کنید و درناحیه دور چشم به صورت دورانی ماشاژ دهید. برای نتیجه بهتر این کار را هر شب انجام دهید و صبح بشویید.

خواص روغن درخت چای برای ابرو

روغن درخت چای نیز مانند روغن نارگیل می تواند با حفظ رطوبت موهای ابرو به رشد بیشتر و ضخیم تر شدن موهای ابرو کمک کند اما هیچ گونه مطالعات علمی در این مورد وجود ندارد. برای این کار هرشب مقداری از ترکیب روغن درخت چای با روغن حامل موردنظر را روی ابروها بمالید و بگذارید تا صبح بماند. قبل از استفاده از روغن درخت چای حتما آن را تست کنید تا دچار حساسیت نشوید.

خواص روغن درخت چای برای ناخن 

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی  و ضد باکتری است و می تواند برای درمان قارچ ناخن مفید باشد ولی تأثیر آن به صورت آنی نیست و نیاز به زمان دارد.

روغن درخت چای همچنین می تواند برای رفع خشکی و ترک خوردگی کوتیکول های ناخن مفید باشد. برای این کار میتوانید 10 قطره از روغن درخت چای را با 10 قطره روغن اسطوخودوس، یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو و یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا در یک بطری شیشه ای تیره رنگ بریزید و در آن را ببندید و به خوبی تکان دهید تا کاملا مخلوط شوند. هر روز مقداری از این روغن را روی ناخن های خود ماساژ دهید.

خواص روغن درخت چای برای واژن

طبق تحقیقات اولیه، در افرادی که از شیاف های واژینال دارای روغن درخت چای یا تامپون حاوی روغن رقیق شده درخت چای استفاده کرده اند، عفونت قارچی واژن درمان شده است واین نشان می دهد که روغن درخت چای ممکن است در درمان عفونت های واژینال مؤثر باشد.

باتوجه به حساس بودن ناحیه تناسلی و امکان تحریک شدن پوست و دیواره های واژن، ابتدا چند قطره از روغن رقیق شده درخت چای را روی قسمت داخلی ساعدتان تست کنید و پس از 24 الی 48 ساعت اگر علائم حساسیت مشاهده نکردید می توانید از آن استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از هر محصولی برای ناحیه تناسلی با افراد متخصص در این زمینه یا پزشک طب سنتی مشورت کنید.

خواص روغن درخت چای برای شپش

تحقیقات انجام شده نشان داده است که روغن درخت چای حشرات را می کشد یا دفع می کند و در برخی موارد، به همان اندازه مؤثر یا مؤثرتر از حشره کش ها یا دافع های استاندارد است و می تواند برای دفع حشراتی مانند شپش و … استفاده شود.

خواص روغن درخت چای برای اگزما

هیچ مطالعه علمی در مورد اینکه روغن درخت چای می تواند اگزما را درمان کند وجود ندارد ولی این روغن به دلیل خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد می تواند در کاهش و تسکین علائم اگزما مانند پسوریازیس و … مفید باشد و خارش، خشکی، سوزش و قرمزی ناشی از آن را کاهش دهد. برای این کار بلافاصله بعد از حمام از ترکیب روغن درخت چای با مرطوب کننده یا یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روی ناحیه آسیب دیده پوست استفاده کنید. این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

بایدها و نبایدهای استفاده از روغن درخت چای

خواص روغن درخت چای برای مو 

در زیر به برخی از خواص روغن درخت چای برای موها اشاره می کنیم:

  • پاک‌ کننده تمیز کننده مو و پوست سر 

این روغن با پاکسازی پوست سر و خاصیت نرم کنندگی، خشکی پوست سر و شپش را درمان می کند. برای این کار می توانید این روغن را با روغن نارگیل و چند قطره اسانس اسطوخودوس ترکیب کرده و روی وها و پوست سر ماساژ دهید و پس از 15 الی 20 دقیقه با آب و شوینده بشویید.

  • برطرف کننده شوره سر

خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی روغن درخت چای به از بین بردن شوره سر کمک می کند. می توانید هنگام حمام از ترکیب روغن درخت چای با شامپوی موردنظرتان استفاده کنید تا از خواص آن بهره مند شوید.

  • تقویت کننده مو

استفاده از رنگ و محصولات شیمیایی باعث آسیب دیدن و شکنندگی و ریزش موها می شود. شما می توانید برای حل این مشکل و تقویت و حفظ سلامت موهایتان از ترکیب روغن درخت چای با روغن های گیاهی موردنظرتان استفاده کنید.

چگونه از روغن درخت چای برای مو استفاده کنیم؟

برای بهره بردن از خواص روغن درخت چای برای تقویت و حفظ سلامت موها به یکی از دو روش زیر می توانید عمل کنید:

  • شما می توانید با ترکیب کردن چند قطره از روغن درخت چای با شامپوی موردنظرتان و ماساژ و شست و شوی موهایتان با این ترکیب از خواص این روغن بهره ببرید.
  • چند قطره از روغن درخت چای را با مقدار کمی روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن بادام و … ترکیب کرده و موهایتان را با آن ماساژ دهید و بعد از 15 دقیقه موهایتان را با آب و شامپو بشویید.

روغن درخت چای اصل 

تشخیص روغن درخت چای اصل کار آسانی نیست. یک روش راحت و مطمئن برای خرید روغن های گیاهی اصل، مراجعه به مراکز معتبر مانند فروشگاه اینترنتی راگاست که خود تولیدکننده است و در زمینه ی تولید انواع روغن های گیاهی باکیفیت فعالیت می کند و با عرضه ی روغن های گیاهی اصل و با کیفیت توانسته رضایت مشتریان را جلب نماید.

عوارض جانبی روغن درخت چای 

عارضه جانبی اصلی که هنگام استفاده از روغن درخت چای باید مراقب آن بود، سوزش است.  تعداد کمی از افراد ممکن است به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند. بنابراین بهتراست قبل از استفاده از روغن درخت چای آن را تست کنید تا مطمئن شوید پوستتان به آن حساسیت ندارد. افرادی که پوست حساسی دارند، ممکن است هنگام استفاده از روغن درخت چای رقیق نشده، دچار سوزش شوند. اگر پوست شما حساس است، بهتر است روغن درخت چای را با مقدار مساوی یا بیشتر روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کنید.  اگرچه روغن درخت چای به طور کلی هنگام استفاده بر روی پوست بزرگسالان بی خطر است، اما واکنش های آلرژیک ممکن است در برخی افراد رخ دهد. روغن درخت چای ممکن است برای کودکان خردسال و حیوانات خانگی خطرناک باشد. 

چگونه از روغن درخت چای استفاده کنیم؟

از روغن درخت چای میتوانید در روتین مراقبت از پوستتان استفاده کنید. روغن درخت چای بهتر است به صورت موضعی استفاده شود. برای این کار 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را با 12 قطره روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام ترکیب کنید تا رقیق شود. سپس روغن را در قسمت داخلی ساعد خود تست کنید و یک یا دو روز منتظر بمانید تا ببینید که آیا حساسیت و جوش ایجاد می شود یا نه. اگر حساسیت ایجاد نشد می توانید روزی یک یا دو بار از این روغن در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید.  استفاده از این روغن باعث می شود حساسیت پوست به خورشید بیشتر شود به همین دلیل، بلافاصله قبل از بیرون رفتن از آن استفاده نکنید. مهم نیست که از چه محصولات مراقبت از پوستی استفاده می کنید، مهم است که هر روز صبح یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با حداقل SPF 30  به صورت خود بزنید.

تست حساسیت به روغن درخت چای

قبل از استفاده از روغن درخت چای برای اولین بار، 1 یا 2 قطره را روی ناحیه کوچکی از پوست خود ( ناحیه داخلی ساعد یا آرنج ) آزمایش کنید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی رخ می دهد یا خیر. اگر پوست شما دچار سوزش و علائم حساسیت نشد می توانید از آن استفاده کنید. این کار مهم است زیرا واکنش های آلرژیک ممکن است در برخی افراد رخ دهد. اگر پوست شما حساس است، بهتر است روغن درخت چای را با مقدار مساوی یا بیشتر روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کنید.

خرید روغن درخت چای 

برای خرید روغن درخت چای اصل به صورت آنلاین ، می توانید به فروشگاه اینترنتی راگا مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی راگا روغن های گیاهی اصل و با کیفیت را با نشان سیب سلامت از سازمان غذا و دارو ، ضمانت اصالت و 7 روز ضمانت بازگشت کالا، در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها