مقالات

خواص، فواید و عوارض زالو درمانی چیست؟

خواص، فواید و عوارض زالو درمانی چیست؟

از گذشته تاکنون از روش‌های سنتی بسیار زیادی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. زالو درمانی یکی از روش‌هایی است که در طب سنتی از محبوبیت خاصی برخوردار است و به وسیله آن بیماری‌های زیادی از جمله مشکلات عصبی، مشکلات پوستی، واریس و غیره را درمان می‌کند. از این روش سال‌ها است استفاده می‌شود و تاثیر مثبت و بسزایی در درمان بیماری‌های خاص دارد. زالوها با دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی مانند آنتی اکسیدان کواگولان در بزاق خود، مانع از لخته شدن خون در بدن می‌شوند.

در بیشتر مواقع درمان برخی از بیماری‌ها تنها با زالو درمانی، امکان پذیر است و استفاده از جراحی و داروهای شیمیایی موثر نیست. ما در ادامه این مقاله از راگا قصد داریم تمام اطلاعاتی که در رابطه با زالو و درمان بیماری‌ها به وسیله آن را بدانید، برای شما بازگو کنیم. پس اگر شما هم به دنبال اطلاعات کافی در رابطه با این روش درمانی هستند، با ما همراه باشید.

زالو درمانی چیست؟
زالو درمانی یکی از روش‌های قدیمی در طب سنتی می‌باشد که در درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن فواید بسیار بسزایی دارد. برای درمان به این روش، از زالوها استفاده می‌کنند زالوها در بزاق خود دارای مواد آنتی اکسیدانی بسیار زیاد مفید برای بدن هستند؛ یکی از این آنتی اکسیدان‌های بسیار مفید، آنتی اکسیدان کواگولان می‌باشد که خواص ضد انعقادی دارد.

زالوها با چسبیدن به پوست از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می‌کنند که این کار باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها می‌شود. از زالو درمانی تنها برای درمان بیماری‌ها استفاده نمی‌شود بلکه از آن می‌توان برای درمان جوش‌های صورت و حفظ سلامتی بدن استفاده کرد.

زالو درمانی یک روشی برای درمان دست درد است.

استفاده از این روش سنتی به دلایل بسیار زیادی مانند خواص شفابخش، استفاده راحت و هزینه کم در بین مردم محبوبیت بسیار زیادی یافته است و زالو درمانی از بهترین روش‌ها برای درمان بیماری‌ها می باشد.

استفاده از زالو در علم پزشکی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از ۲۵۰۰ سال پیش در کشورهایی مانند هند، یونان، ایران و بسیاری از کشورهای دیگر رواج یافت.

با پیشرفت علم و پی بردن به خواص شفا دهنده زالو، در قرن ۱۹ میلادی از زالو درمانی برای درمان سردرد، تب، زخم‌های عفونی و غیره استفاده شد. استفاده از زالو برای درمان بیماری‌ها، سالیان سال است که رواج پیدا کرده است و بسیاری از پزشکان از زالو برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

خواص زالو درمانی برای بدن
هنگامی که پزشک زالو را بر روی پوست قرار می‌دهد، زالو اقدام به مکیدن خون می‌کند و همزمان مواد بسیار مفیدی برای بدن از خود ترشح می‌کند. یکی از معروفترین و پر خاصیت ترین موادی که از خود ترشح می کند، هیرودین است. مواد ترشح شده از زالو برای بدن خواص بسیار زیادی دارند که برخی از خواص آن موارد زیر هستند:

خاصیت بی حس کنندگی
این خاصیت باعث می‌شود که بیمار در حین درمان درد کمتری را احساس کند و این بی حسی به دلیل وجود ماده هیرودین است.

گشاد کننده عروق
زالو با ترشح کردن ماده هیستامین از خود باعث گشاد شدن رگ‌ها و در نتیجه مانع از گرفتگی عروق می‌شود.

ضد انعقادی
در بزاق زالو آنزیم‌های بسیار زیادی وجود دارد و برخی از آن‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این آنزیم ها ضد انعقاد خون هستند.

آنتی بیوتیک
خاصیت آنتی بیوتیکی بزاق زالو جدیدا مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته است و از آن برای درمان بیماری‌های مانند میکروب سل، اسهال خونی و دیفتری استفاده می‌کنند.

بزاق زالو دارای آنزیم‌ها و مواد مفید بسیار زیادی است که هر کدام از آن‌ها خواص منحصر به فرد خودش را دارا می‌باشد و ما تنها به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم. در ادامه موادی که در بزاق زالو وجود دارد را بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

خواص زالو درمانی برای بیماری های قلبی
نزدیک به یک دهه می‌باشد که دانشمندان به خواص زالو برای درمان بیماری‌های قلبی پی برده اند؛ زالو با دارا بودن ترکیبات ضد التهابی و ضد انعقادی باعث پیشگیری و درمان مشکلات قلبی می‌شوند. با زالو درمانی گردش خون بهبود می‌یابد که همین امر باعث بهبود عملکرد قلب و در نتیجه سلامت بدن خواهد شد.

خواص زالو درمانی برای سرطان
یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک و شایع که در برخی از افراد دیده می‌شود، سرطان است. سرطان با تجمع پلاکت‌ها و برخی از آنزیم‌ها به وجود می‌آید پس برای پیشگیری از بروز بیماری سرطان، باید از تجمع موارد گفته شده جلوگیری کرد.

بزاق زالو با دارا بودن ترکیبات بسیار عالی مانع از تجمع پلاکت‌ها و آنزیم‌ها در بدن می‌شوند و با زالو درمانی به راحتی می‌شود از بروز بیماری مانند سرطان جلوگیری کرد.

زالو درمانی دارای خواص بسیاری برای درمان سرطان است.
این نکته قابل ذکر است که زالو درمانی برای افرادی که به بیماری سرطان مبتلا هستند، مناسب نیست و توصیه می‌شود که از زالو برای درمان سرطان استفاده نکنند؛ اما طی تحقیقاتی که توسط افراد صورت گرفته شده است، پزشکان متوجه شده اند که زالو درمانی برای جلوگیری از پیشرفت سریع سرطان ریه بسیار کارآمد است.

دانشمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فواید بزاق زالو، آب دهان زالو را به صورت مستقیم به موش تزریق کردند و به این نکته پی بردند که بزاق دهان زالو از تجمع و تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می کند.

خواص زالو درمانی برای دیابت
از بیماری‌های شایع که بسیاری از افراد به آن دچار هستند، دیابت است. این بیماری در صورت درمان نشدن و پیشرفت باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی می‌شود. دیابت با اختلال در جریان خون مانع رسیدن خون به انگشت‌های دست و پاها شده از این رو ممکن این باعث قطع عضو بدن شود و از نگرانی اکثر افراد مبتلا به دیابت از دست دادن عضوی از بدنشان است. بهترین و موثر ترین روش برای جلوگیری از قطع عضوی از بدن بر اثر دیابت، بهبود گردش خون و رسیدن خون به بافت‌های بدنی است.

هیرودین موجود در بزاق دهان زالو باعث افزایش گردش خون و خونرسانی بهتر به بافت‌ها می‌شود و برای درمان مشکلات دیابت بسیار موثر است. افرادی که دچار بیماری دیابت می‌باشند به نسب افراد سالم از خون غلیظ تری برخوردار هستند؛ از این جهت استفاده از هیرودین مانع از لخته شدن خون این افراد می‌شود و با روان سازی خون بیمار فشار را از دستگاه قلبی عروقی آن‌ها کم می‌کند.

با زالو درمانی می توانید از قطع شدن عضوی از بدن بر اثر دیابت جلوگیری کنید زیرا با قرار دادن تنها ۴ زالو بر روی همان قسمت از بدن، گردش خون در این ناحیه‌ها بهبود می‌یابد.

خواص بزاق زالو در زالو درمانی چیست؟
دز بزاق زالو بیش از ۱۰۰ نوع ماده مفید برای بدن وجود دارد که هرکدام از آن‌ها برای درمان بیماری‌های بسیاری مفید هستند. زالو‌ها نوعی انگل می‌باشند که به دلیل دارا بدن خواص بسیار و توانایی بالا برای درمان بیماری‌ها، در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارند.

در کشور ایران ذخایر بسیاری از زالو وجود دارد اما متاسفانه با خواص بسیار زیاد این انگل کوچک آشنای کامل ندارند و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده چندانی نمی‌کنند. یکی از بهترین نوع زالوها برای درمان بیماری زالوی شرقی است که این نوع به وفور در ایران پیدا می‌شود.

خواص بزاق زالو داری خواص زیادی در زالو درمانی است.
بیشترین تاثیر زالو در درمان، از طریق بزاق دهان آن است به طوری که زالو در هنگام مکیدن خون به قدری از خود بزاق ترشح می‌کند که زیر بدن زالو بزاق می چکد. عصاره بزاق زالو به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول گروهی با نام نوروترانسمیتر هستند که بر روی پایانه‌های عصبی تاثیر می‌گذارند و با تحریک عمومی باعث درمان می‌شوند؛ گروه دیگر گروهی هستند که، بر روی گردش خون عمومی، مویرگ‌های عصبی و… تاثیر دارند و مانع انعقاد خون، تورم و درد می‌شوند.

مزایای زالو درمانی در علم پزشکی چیست؟
در زالو درمانی، زالو با چسبیدن به پوست و مکیدن خون باعث بهبود گردش و جلوگیری از لخته شدن خون می‌شوند. پس از زالو درمانی زخمی کوچک و y شکل بر روی پوست به وجود می‌آید که به زودی اثرش ازز بین می‌رود. همانطور که گفتیم در بزاق دهان زالو، مواد بسیار مفیدی برای بدن یافت می‌شود و از آنها برای درمان بیماری می توان استفاده کرد.

داروسازان در علم پزشکی از مواد موجود در بزاق زالو استفاده کرده اند و داروهای بسیار مفیدی از آب دهان زالو به وجود آورده اند. داروهایی که به این طریق ساخته می‌شوند برای درمان بیماری هایی مانند: فشار خون بالا، واریس، هموروئید یا بواسیر، مشکلات و بیماری ای پوستی و التهابات مفصلی استفاده می‌شوند.

طبق آزمایش‌هایی که بر روی ترشحات زالو انجام شده است، دانشمندان پی برده اند که به کمک زالو درمانی می‌توان بیماریی‌هایی مانند آرتروز، واریس و غیره را درمان کرد و ویژگی های ضد التهابی و بی حس کنندگی که در ترشحات زالو وجود دارد باعث درمان دردهای مفصلی می‌شود.

استفاده از زالو درمانی برای درمان ریزش مو
یکی از علت‌های شایع در ریزش مو گردش خون نامناسب در پوست سر است. برای جلوگیری از ریزش مو بهترین روش بهبود گردش خون می‌باشد و بسیاری از افراد برای جلوگیری از ریختن مو از این روش استفاده می‌کنند. همچنین از زالو درمانی برای بهبود جای بخیه استفاده می‌شود بطور مثال اگر فردی جراحی زیبایی انجام داده باشد، برای از بین بردن آثار جراحی می‌توانند از زالو درمانی استفاده کنند.

ترکیبات و آنزیم های مهم در بزاق دهان زالو در زالو درمانی
ترکیبات و آنزیم‌های بسیار زیادی در بزاق دهان زالو وجود دارد که به عنوان مثال می‌توانم به برخی از موارد زیر اشاره کنیم:

هیرودین
یکی از مهم ترین و پرخاصیت ترین ماده‌های موجود در بزاق زالو هیرودین است. این ماده باردار بودن ۶۵ نوع اسید آمینه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده پر خاصیت مانع از به هم چسبیدگی پلاکت‌ها خونی می‌شود و پزشکان زیادی امید دارند در آینده از این ماده بتوان در مصارف پزشکی استفاده‌های مفیدی کرد.

هیرودین موجود در بزاق زالو خاصیت ضد انعقادی بیشتری نسبت به هپارین دارد، به طوری کرد تنها چند قطره از بزاق دهان زالو می‌تواند مقدار زیادی از خون بدن را در حالت مایع نگه دارد.

بدلین
این آنزیم مهم در بزاق باعث مهار شدن پروتئازهایی مانند پلاسمین و تریپسین می‌شود. این عمل از تورم بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند.

آپیراز
آپیراز یک نوع آنزیم بسیار قوی در بزاق زالو می‌باشد و برای روان سازی خون بسیار مناسب است.

اگلین
این نوع آنزیم برای درمان تورم و از بین بردن رادیکال‌های آزاد بسیار مناسب است. از بین رفتن رادیکال‌های آزاد، باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. علاوه بر مواردی که در بالا برای شما نام بردیم، ترکیبات و آنزیم‌های دیگری مانند: اورگلاز، منوکسید نیتروژن سنتتاز، استیلن کوین و غیره در بزاق دهان زالو وجود دارد و هر کدام از آن‌ها به نحوی برای سلامتی بدن مفید می‌باشند.

زالو درمانی روشی بسیار مناسب تر از حجامت است زیرا به بهترین نحو خون را تصفیه و روان می‌کند. از زالو درمانی می‌توانید برای از بین بردن لکه، جوش و سایر مشکلات پوستی استفاده کنید. در ادامه بیشتر به مزایای زالو درمانی برای بدن می‌پردازیم.

عوارض زالو درمانی چیست؟
زالو درمانی نیز مانند سایر روش‌های درمانی ممکن است عوارضی برای بدن داشته باشد ولی عوارض آن به اندازه استفاده از داور و سایر روش‌های درمانی نیست. برخی از این عوارض موارد زیر هستند:

عفونت‌های باکتریایی
بسته نشدن زخم حاصل از زالو درمانی
خونریزی در محل زالو درمانی
حساسیت به بزاق دهان زالو
زالو درمانی برای برخی از افراد مانند خانم‌های باردار، افراد دچار بیماری‌های خود ایمنی، افراد کم خون و خانم‌هایی که در دوره قاعدگی هستند، توصیه نمی‌شود و بهتر است زالو درمانی را انجام ندهند.

زالو درمانی چگونه انجام می شود؟
برای زالو درمانی از زالوهای طبی و از نوع شرقی استفاده می‌شود. این نوع زالوها دارای ۳ فک با دندان‌های ریز هستند و با چسبیدن به ناحیه ای از بدن که نیاز به درمان دارد، شروع به مکیدن خون می‌کنند. هر زالو به مدت ۲۰ تا ۴۵ دقیقه مکیدن خون را ادامه می‌دهد و در ازای هر زالو ۱۵ میلی لیتر خون از بدن فرد خارج می‌شود.

ما در این مقاله در مورد زالو درمانی و خواص آن صحبت کردیم؛ شما در مورد خواص زالو درمانی برای صفرا، چشم، سر درد عصبی و سرگیجه چه می‌دانید لطفا در قسمت کامنت‌ها تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها