مقالات

فواید روغن نعنا و موارد استفاده آن

فواید روغن نعنا و موارد استفاده آن

روغن نعنا را می توان از برگ گیاه نعناع استخراج کرد و برای اهداف مختلفی استفاده می شود.
برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع روغن نعناع ، موارد استفاده از آن و فواید بالقوه سلامتی ادامه مطلب را بخوانید.

انواع روغن نعناع

روغن نعناع را می توان در انواع مختلف یافت. برخی از نمونه ها عبارتند از:
• روغنهای اسانسی ، نوعی فرم غلیظ که می تواند برای آروماتراپی استفاده شود یا به صورت رقیق شده و روی پوست استفاده شود.
• عصاره ها ، شکل رقیق تری است که می تواند برای افزودن طعم نعناع به غذاها استفاده شود.
• کپسول ها، که می تواند به عنوان مکمل های غذایی مصرف شود.
روغن نعناع بوی تندی دارد و خنک و گوارا است. طعم آن یکسان است. ممکن است بعد از مصرف چیزی با طعم نعناع با خنکی دهان خود آشنا باشید.
اصلی ترین ترکیبات شیمیایی روغن نعناع ، منتول و منتون هستند. با این حال موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد.

موارد استفاده از روغن نعنا

روغن نعناع کاربردهای بسیار متنوعی دارد. به عنوان مثال ، می توان از آن به عنوان های مورد اشاره استفاده کرد:
• درمانی برای انواع بیماری ها ، از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی و همچنین سرماخوردگی و سردرد.
• یک کاربرد موضعی برای تسکین خارش ، درد عضلانی و سردرد.
• یک ماده طعم دهنده در غذاها و در محصولاتی مانند دهان شویه ها.
• رایحه ای تازه و دلپذیر که به صابون ها و محصولات آرایشی و بهداشتی اضافه می شود.

فواید روغن نعنا

فواید روغن نعنا

سوابق استفاده از گیاهان نعناع برای اهداف دارویی تا زمان مصر باستان ، یونان و روم برمی گردد. بنابراین ، تحقیقات مدرن در مورد فواید روغن نعناع چه می گویند؟
در حالی که برخی از مزایای احتمالی روغن نعناع بر اساس اظهارات شخصی است ، تحقیقات در مورد فواید آن برای سلامتی ادامه دارد. در زیر برخی از این تحقیقات را بررسی خواهیم کرد.

برای IBS (سندروم روده تحریک پذیر)

برخی از گسترده ترین تحقیقات در مورد فواید روغن نعناع روی IBS متمرکز شده است. IBS یک بیماری مزمن دستگاه گوارش (GI) است که می تواند شامل درد شکم ، اسهال و یبوست باشد.
در یک بررسی اخیر ، منبع معتبر ۱۲ کارآزمایی ، اثر کپسول های روغن نعناع فلفلی در مقایسه با دارونما را در درمان IBS بررسی کرده است. محققان دریافتند که درمان با روغن نعناع باعث بهبود درد شکم و سایر علائم IBS می شود.
روش های خاص روغن نعناع کمک می کند تا علائم IBS و سایر بیماری های دستگاه گوارش را کاهش دهد تا حد زیادی ناشناخته است. برخی از منابع منبع معتبر شامل:
• شل کردن عضلات صاف دستگاه GI (گوارش)
• دارای اثر ضد التهابی
• تأثیر بر انواع باکتری هایی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش زندگی می کنند.
• کاهش احساس درد در دستگاه گوارش

روغن نعناع فلفلی میتواند علائم IBS را کاهش یا تسکین دهد.

برای سایر شرایط GI

روغن نعنا یا منتول ، یکی از اصلی ترین اجزای شیمیایی آن ، در ترکیب با زیره برای درمان سوء هاضمه عملکردی استفاده شده است. این شرایط با نفخ و درد در ناحیه معده مشخص می شود.
مقاله اخیر بررسی منبع معتبر خلاصه نتایج چندین مطالعه مربوط به نعناع فلفلی / منتول و زیره. به طور کلی ، این درمان ترکیبی در تسکین علائم مرتبط با سوء هاضمه عملکردی امیدوار کننده به نظر می رسد.
یک بررسی دیگر از مطالعات داروهای گیاهی برای شرایط GI در کودکان و نوجوانان نشان داد که روغن نعناع در مقایسه با دارونما در کاهش طول ، تکرر و شدت درد شکم موثر است.
با این حال ، روغن نعناع در مقایسه با قطره های سیمتیکون در درمان قولنج موثر نبوده است.

روغن نعناع فلفلی میتواند به کاهش درد شکم ناشی از مشکلات دستگاه گوارش کمک کند.

برای حالت تهوع

حالت تهوع اغلب می تواند پس از عمل ایجاد شود. یک مطالعه جزئی منبع معتبر اثر روغن نعناع استنشاقی را بر حالت تهوع بعد از عمل ارزیابی کرد. آنها دریافتند که بیماران سطح تهوع خود را پس از استنشاق روغن نعناع پایین تر ارزیابی می کنند.
با این حال ، یک بررسی اخیر از مطالعات ، اثرات آروماتراپی بر حالت تهوع بعد از عمل را بررسی کرده است. چهار مورد از بررسی های انجام شده شامل روغن نعناع در مقایسه با دارونما بود. بازرسان دریافتند که استنشاق روغن نعناع تأثیر شدیدی در شدت حالت تهوع دارد.
علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ نیز معمولاً در مراحل اولیه بارداری وجود دارد. یک مطالعه اخیر منبع معتبر در ۵۶ زن باردار بررسی کرد که چگونه رایحه درمانی با روغن نعناع بر تهوع و استفراغ تأثیر می گذارد. آنها تفاوت معنی داری بین روغن نعناع و دارونما پیدا نکردند.
نتایج حاصل از مطالعات کوچک در مورد اثربخشی رایحه درمانی با روغن نعناع برای کمک به حالت تهوع آمیخته شده و ممکن است تاثیری نداشته باشد.

برای درد

از روغن نعنا و منتول برای درمان درد ناشی از سردردهای تنشی ، سردردهای میگرنی و سایر دلایل استفاده شده است.
یک مطالعه جزئی منبع معتبر به بررسی موضعی محلول ۱۰ درصد منتول برای درمان میگرن پرداخت. آنها دریافتند که وقتی روی پیشانی و شقیقه قرار می گیرند ، مدت زمان تسکین درد بیشتر و حساسیت به حالت تهوع و نور نسبت به دارونما بیشتر است.
مطالعه دیگری از منبع معتبر استفاده از یک ژل درمانی برای میگرن را بررسی کرد. این ژل حاوی منتول به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده آن بود و با شروع میگرن روی پوست قرار گرفت. محققان دریافتند که حداقل دو ساعت پس از استفاده ، قابل توجهی بهبود یافته است.
مطالعه اخیر منبع معتبر تأثیر قرص های روغن نعناع را بر روی افراد دارای مشکل بلع و درد غیر قلبی قفسه سینه بررسی کرده است. بیش از نیمی از شرکت کنندگان بهبود علائم خود را گزارش کردند.

انواع مختلف روغن نعناع یا منتول می تواند به درمان درد ناشی از سردرد و حملات میگرن در صورت استفاده بر روی پوست کمک کند. به شکل قرص ، روغن نعناع ناراحتی را برای افرادی که مشکل بلع دارند برطرف می کند.

فواید استفاده از روغن نعناع

برای پوست و مو

از روغن نعناع اغلب در محصولات آرایشی استفاده می شود. اما تحقیقات محدودی در مورد مزایای احتمالی نعناع فلفلی هنگام استفاده روی پوست و مو وجود دارد.
یک مطالعه جزئی از منبع معتبر کاربرد موضعی روغن نعناع و تاثیری که بر روی خارش مزمن داشت را بررسی کرد. محققان دریافتند که یک درصد محلول روغن نعناع باعث بهبود مدت زمان خارش و شدت خارش می شود.
دومین مطالعه جزئی از منبع معتبر تأثیر استفاده از روغن نعناع روی پوست برای کاهش خارش در دوران بارداری را بررسی کرد. محققان دریافتند که استفاده از محلول ۰/۵ درصدی روغن نعناع دو بار در روز و به مدت دو هفته ، شدت خارش را در مقایسه با شاهد کاهش می دهد.
مطالعه یک منبع معتبر در موش ها، روغن نعناع را با ماینوکسیدیل (Rogaine) و ترکیبات کنترل کننده مقایسه کرد. محققان دریافتند که محلول سه درصدی روغن نعناع پس از چهار هفته درمان باعث رشد موهای پرپشت و طولانی در موش ها می شود ، مشابه نتایج به دست آمده از ماینوکسیدیل است.
روغن نعناع فلفلی میتواند است به تسکین خارش پوست کمک کند. تحقیقات بیشتری در مورد توانایی روغن نعناع فلفلی در تحریک رشد مو در انسان لازم است.

در برابر باکتری و مخمر

روغن نعناع همچنین دارای خواص ضد میکروبی ملایمی است. مطالعات مختلفی برای تعیین تأثیر آن در برابر انواع مختلف باکتری ها و قارچ ها انجام شده است. نتایج آمیخته شده است.
یک مطالعه منبع معتبر نشان داد که جوجه کشی روغن نعناع با چندین سویه استافیلوکوکوس اورئوس ، که برخی از آنها مقاوم به آنتی بیوتیک هستند ، تولید یک سم مهم باکتریایی را مهار می کند. این اثر وابسته به دوز بود ، به این معنی که با افزایش دوزهای روغن نعناع اثر افزایش می یابد.
در حالی که این نتیجه امیدوار کننده است ، فعالیت ضد میکروبی روغن نعناع ممکن است به گونه باکتریها بستگی داشته باشد. مطالعه دیگر منبع معتبر نشان داد که روغن نعناع هیچ فعالیت ضد میکروبی در برابر گونه ای از استرپتوکوک نشان نمی دهد.
یک مطالعه منبع معتبر از سال ۲۰۱۷ فعالیت چندین روغن اسانسی در برابر سویه های مختلف مخمر را بررسی کرد. در حالی که روغن نعناع فعالیت ضد قارچی داشت ، اما از بین روغنهایی که آزمایش شده بودند ، کمترین فعالیت را داشت.
روغن نعناع فلفلی ممکن است علیه برخی از باکتری ها عمل کند ، اما تحقیقات مختلفی در این زمینه وجود دارد. این خاصیت ضد قارچی ملایم در برابر برخی از گونه ها نشان داده شده است.

درباره ایمنی و عوارض جانبی

FDA توصیه می کند فقط از روغنهای اسانسی طبق دستورالعمل های سازنده استفاده کنید.
منظور از روغنهای اسانسی به صورت خوراکی نیست. برخی از عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف خوراکی عصاره نعناع سوزش معده ، حالت تهوع و استفراغ است. اگر روغن نعناع را به غذا اضافه می کنید ، نوع عصاره ای انتخاب کنید.
رایحه درمانی یا استفاده موضعی از روغن اسانس نعناع رقیق شده می تواند فواید قابل توجهی با خطر کم داشته باشد. اما توجه داشته باشید که رایحه درمانی نعناع برای حیوانات خانگی سمی است. همیشه قبل از استفاده از رایحه درمانی کودکان ، حیوانات خانگی و زنان باردار را در نظر داشته باشید.
در صورت مصرف دوزهای بسیار زیاد ، روغن نعناع فلفلی می تواند سمی باشد. این ماده حاوی یک ترکیب سمی شناخته شده به نام pulegone است. تصور می شود که ترکیبات آرایشی روغن نعناع حاوی یک درصد یا کمتر باشد. اگرچه در بعضی موارد ممکن است حاوی مقدار بیشتری باشد.
همچنین لازم به یادآوری است که روغن اسانس نعناع بسیار غلیظ است و همیشه باید قبل از استفاده موضعی به درستی رقیق شود. فقط چند قطره برای رقیق شدن در یک اونس روغن حامل مورد نیاز است.
در برخی موارد ، روغن نعناع که روی پوست قرار می گیرد ممکن است باعث تحریک پوستی شود. اگر نگران واکنش پوستی به روغن نعناع هستید ، ابتدا بر روی یک قسمت کوچک از پوست خود آزمایش کنید.

استفاده از روغن نعناع

چه کسی نباید از روغن نعناع استفاده کند؟

افرادی که باید از استفاده از روغن نعناع اجتناب کنند عبارتند از:
• افراد مبتلا به کمبود G6PD. افرادی که کمبود آنزیم خاصی دارند و کمبود G6PD نامیده می شود ، باید از نعناع به عنوان عصاره یا روغن در آروماتراپی استفاده نکنند.
• افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند. رایحه درمانی روغن نعناع می تواند آنزیمی به نام CYP3A4 را مهار کند ، که عامل تجزیه انواع مختلفی از داروها است. اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید ، قبل از استفاده از روغن نعناع با پزشک خود صحبت کنید.
• کودکان و نوزادان. باید از مالیدن روغن نعناع روی صورت یا سینه نوزادان و کودکان خردسال خودداری کنید. عوارض جانبی می تواند از استنشاق منتول موجود در روغن نعناع فلفلی رخ دهد.
رایحه درمانی نعناع فلفلی همچنین می تواند برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه سمی باشد.

سخن پایانی

روغن نعناع از گیاه نعناع تهیه می شود. برای بسیاری از موارد مانند تسکین ناراحتی دستگاه گوارش ، کاهش حالت تهوع و تسکین درد استفاده شده است.
در حالی که برخی از مزایای پیشنهادی روغن نعناع از شواهد و اظهارات حکایتی ناشی می شود ، تحقیقات نشان می دهد که روغن نعناع ممکن است برای IBS و سایر شرایط گوارشی و همچنین تسکین درد مفید باشد.
روغن نعناع به طور کلی بی خطر است ، اما اگر در دوزهای بسیار زیاد مصرف شود ، می تواند سمی باشد. علاوه بر این ، همیشه باید روغن اسانسی نعناع را قبل از استفاده رقیق کنید.
اگر در مورد استفاده از روغن نعناع نگران هستید و یا سوالی دارید ، قبل از استفاده باید با پزشک خود صحبت کنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها