مقالات

فواید روغن گل سرخ و نحوه استفاده از آن

فواید روغن گل سرخ و نحوه استفاده از آن

شاعران و عاشقان مدتهاست فضایل گل سرخ را متعالی می دانند ، اما این گل چیزی فراتر از مجموعه ای زیبا از گلبرگ های معطر است.
طبق تحقیقات انجام شده ، روغن اسانس حاصل از گیاه گل سرخ دارای فواید بالقوه وسیعی است. اگرچه بسیاری از تحقیقات تا به امروز مبتنی بر آزمایش های جزئی بوده است ، اما برخی از مزایای فیزیولوژیکی و روانی مشخصی در این زمینه وجود دارد.
در این مقاله نگاهی دقیق خواهیم انداخت در مورد اینکه توانایی روغن گل سرخ چیست و نحوه استفاده از آن را فرا گیریم.

فواید روغن گل سرخ چیست؟
درد را تسکین می دهد.
در یک مطالعه ۲۰۱۵ موثق، کودکان بعد از عمل یا روغن بادام یا روغن گل سرخ استنشاق کردند. بیمارانی که در گروه استنشاق روغن گل سرخ بودند ، کاهش قابل توجهی در میزان درد خود گزارش کردند. محققان فکر می کنند روغن گل سرخ ممکن است مغز را برای ترشح اندورفین تحریک کند که اغلب هورمون “احساس خوب” نامیده می شود.
بر اساس نتیجه این مطالعه ، محققان پیشنهاد کردند که آروماتراپی با استفاده از روغن گل سرخ می تواند روشی موثر برای تسکین درد در بیمارانی باشد که جراحی کرده اند.

 

خواص روغن گل سرخ و تسکین درد
تسکین درد قاعدگی
در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد ، بیماران با درد قاعدگی ماساژ شکمی را برای تسکین ناراحتی خود انجام دادند.
یک گروه فقط با روغن حامل (روغن بادام) ماساژ داده شد ، در حالی که گروه دیگر با روغن بادام به علاوه روغن گل سرخ ماساژ داده شدند. گروه روغن گل سرخ نسبت به گروه روغن بادام ، درد کمتری را در پی ماساژ گزارش کرده اند.

کاهش اضطراب و استرس
روغن گل سرخ برای بسیاری از افراد اثر آرام بخشی دارد.
در یک مطالعه منبع موثق ، محققان روغن گل سرخ را روی پوست هر شرکت کننده قرار دادند و سپس اثرات آن را روی رایج ترین علائم اضطراب اندازه گیری کردند. فشار خون ، ضربان قلب ، میزان تنفس ، سطح کورتیزول و سطح اکسیژن خون همه کاهش یافته است. افراد همچنین پس از درمان با روغن احساس آرامش بیشتری کردند.
یک مطالعه دیگر منبع موثق با بیش از ۱۰۰ زن در حال زایمان نشان داد که روغن گل رز اضطراب آنها را هنگام زایمان کاهش می دهد.

خواص ضد باکتری ، ضد قارچ
محققان دریافته اند که روغن گل سرخ می تواند در برابر طیف وسیعی از میکروب ها که باعث عفونت می شوند موثر باشد. این شامل ای کولی، و همچنین برخی از سویه های باکتری است که می تواند باعث عفونت های استاف و گلودرد استرپتوکوک شود.
علاوه بر این ، مطالعه نشان داد که روغن گل سرخ در برابر کاندیدا آلبیکنس موثر است که می تواند باعث عفونت های قارچی در دهان ، روده و واژن شود.

تحریک کننده جنسی و افزایش میل جنسی
دو مطالعه نشان داده است که استنشاق روغن گل سرخ باعث افزایش میل جنسی و رضایت جنسی در مردان و تا حدودی زنان می شود. یک مطالعه منبع موثق شامل شرکت کنندگان مرد مبتلا به یک اختلال افسردگی اساسی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کردند ، و مطالعه دیگر منبع موثق شرکت کنندگان زن با همان اختلال و همچنین داروهای ضد افسردگی را شامل شد.

محققان بر این باورند که ترشح دوپامین در مغز ، یک محرک شناخته شده ، ممکن است باعث افزایش میل جنسی شود ، در حالی که علائم افسردگی را به طور همزمان کاهش می دهد.

روغن گل سرخ و افزایش میل جنسی
علائم افسردگی را کاهش می دهد.
تعدادی از مطالعات بالینی نشان داده است که روغن گل سرخ به بهبود علائم افسردگی کمک می کند. در یک مطالعه ۲۰۱۲ منبع موثق ، گروه کوچکی از زنان پس از زایمان تحت درمان افسردگی قرار گرفتند.
یک گروه علاوه بر درمان های معمول پزشکی رایحه درمانی نیز دریافت کردند. زنانی که از رایحه درمانی استفاده می کردند نسبت به زنانی که به تنهایی از داروهای معمولی استفاده می کردند ، پیشرفت چشمگیری داشتند.
همچنین مطالعات نشان داده است که روغن گل سرخ باعث ترشح ماده شیمیایی دوپامین می شود. محققان معتقدند این ماده شیمیایی نقشی اساسی در کمک به

موثر در تسکین علائم افسردگی می باشد.
کارشناسان تحقیق به منبع موثق توصیه می کنند که ماساژ آروماتراپی را برای درمان افسردگی به جای استنشاق انتخاب کنید. قبل از اینکه متوجه تغییر علائم افسردگی شوید ، ممکن است هشت جلسه هفتگی طول بکشد ، بنابراین ممکن است لازم باشد کمی صبر کنید.

نحوه استفاده از روغن گل سرخ
روغن گل سرخ معمولاً بسیار قوی است. چه بخواهید آن را استشمام کنید و چه روی پوست خود استفاده کنید باید رقیق شود.
• برای ایجاد حمام روغن گل سرخ ، ۱۰ قطره روغن اسانس گل سرخ را به یک روغن حامل اضافه کنید ، سپس به یک وان گرم اضافه کنید. روغنهای اسانسی همیشه باید قبل از افزودن به آب ، در روغن حامل رقیق شوند.
• برای ایجاد حمام پا ، چند قطره روغن گل سرخ رقیق شده را به حمام پا اضافه کنید و پاها را به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید.
• برای درمان اضطراب ، استرس یا افسردگی ، می توانید روغن گل سرخ را با استفاده از دستگاه پخش کننده استنشاق کنید یا آن را به آرامی بر روی سینه ، گردن و مچ دست خود بمالید. حتماً قبل از تماس با پوست ، آن را ابتدا با روغن حامل مانند روغن نارگیل ، بادام یا جوجوبا مخلوط کنید. همچنین ممکن است از ماساژ روغن گل سرخ ، که در آن روغن اسانس گل سرخ به روغن ماساژ حامل اضافه می شود ، بهره مند شوید.
قبل از استفاده از هر روش درمانی جایگزین یا مکمل ، در مورد هرگونه شرایط پزشکی فعلی ، تداخلات دارویی احتمالی یا عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

کاربرد های روغن گل سرخ

نکات ایمنی
روغنهای اسانسی قوی و بسیار غلیظ هستند. اگر می خواهید از هر نوع اسانس استنشاق کنید ، به جای قرار دادن بینی خود به سمت بطری ، چند قطره را در دیفیوزر قرار دهید یا درب ظرف را بو کنید. استنشاق بیش از حد ممکن است باعث سر درد شما شود.
اگر آن را مستقیماً به پوست خود می مالید ، ابتدا چند قطره روغن گل سرخ در روغن حامل مخلوط کنید تا از تحریک پوست جلوگیری شود.
روغن گل سرخ مانند بسیاری از روغنهای اسانسی دیگر نباید خورده شود.
برخی از روغنهای اسانسی می توانند برای زنان باردار و شیرده مضر باشند (و نوزادان آنها). در نظر بگیرید که چه کسی ممکن است وارد محیطی شود که در آن روغنهای اسانسی پخش می کنید.
اگر در خانه شما کودکان خردسال یا حیوانات خانگی وجود دارد ، بهتر است قبل از معرفی روغن اسانس با دامپزشک یا متخصص اطفال صحبت کنید زیرا برخی روغن ها برای کودکان و حیوانات خانگی سمی هستند.
انجمن آمریکایی پیشگیری از ظلم به حیوانات توصیه می کند هنگام استفاده از روغنهای اسانسی در اطراف حیوانات خانگی این نکات را به خاطر بسپارید:
• از روغن اسانس به طور مستقیم روی حیوان خانگی خود استفاده نکنید. قرار دادن روغن اسانس مستقیم روی پوشش یا پوست حیوان خانگی شما می تواند سمی باشد. علائم قرار گرفتن در معرض بیش از حد شامل راه رفتن ناپایدار یا بی حرکتی ، بی حالی یا افسردگی و افت دمای بدن است. اگر حیوان خانگی شما روغنهای اسانسی مصرف کند ، ممکن است استفراغ و اسهال نیز مشاهده کنید.
• حیوانات اهلی را از اتاقهایی که در آن از دیفیوزر استفاده می کنید دور نگه دارید. این امر به ویژه اگر حیوان خانگی شما سابقه مشکلات تنفسی داشته باشد بسیار مهم است. پرندگان به ویژه به مسائل تنفسی حساس هستند ، بنابراین از پخش کننده ها اطراف آنها خودداری کنید.
• پخش کننده خود را در مکانی نگه دارید که حیوانات خانگی نمی توانند به آنجا بروند. اگر یک پخش کننده بریزد ، مایع ریخته شده می تواند از طریق بالشتک های پنجه نرم جمع شود یا جذب شود.

آیا عوارض جانبی شناخته شده ای وجود دارد؟
در صورت استنشاق یا استفاده موضعی بر روی شخصی که هیچ آلرژی ندارد ، در حال حاضر هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از روغن اسانس گل سرخ وجود ندارد.
با این حال ، همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از روغن برای اولین بار از این تست پوستی برای بررسی آلرژی استفاده کنید.
برای آزمایش روغن ، کافی است مقدار کمی روغن گل سرخ رقیق شده (مخلوط با روغن حامل) را به پوست داخل آرنج خود بمالید. اگر ظرف چند ساعت خارش ، تورم یا قرمزی وجود نداشته باشد ، استفاده از روغن روی پوست احتمالاً بی خطر است.

استفاده از روغن گل سرخ
چه تفاوتی بین روغن گل سرخ و روغن دانه گل سرخ وجود دارد؟
روغن دانه گل سرخ از دانه ها و میوه ها درست در زیر شکوفه گل رز تقطیر می شود – بخشی که اگر گلبرگ ها پژمرده شده و از گیاه آزاد می شود ، دیده می شود. به اندازه روغن اسانس غلیظ نیست.
روغن گل سرخ به جای یک روغن اسانسی ، یک روغن حامل محسوب می شود و به طور گسترده ای برای اهداف آرایشی استفاده می شود.

سخن نهایی
اگرچه برای تأیید برخی از مزایای آن تحقیقات بیشتری لازم است ، اما از روغن گل سرخ می توان به طور موثر استفاده کرد:
• اضطراب ، استرس ، افسردگی و درد را کاهش می دهد.

• افزایش میل جنسی
• از باکتری ها و قارچ های مضر محافظت می کند.
هنگام خرید روغن گل سرخ به دنبال مارک هایی باشید که معتبر باشند. می توانید با استفاده از دیفیوزر آن را استشمام کنید ، مقداری را در حمام خود قرار دهید یا آن را با روغن حامل بر روی پوست خود بمالید.
همیشه قبل از استفاده از روغنهای اسانسی برای درمان یک بیماری پزشکی با پزشک خود صحبت کنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها