مقالات

۱۵ مزیت شگفت انگیز روغن رازیانه

۱۵ مزیت شگفت انگیز روغن رازیانه

از مزایای سلامتی روغن رازیانه می توان به خاصیت آن به عنوان ضد عفونی کننده ، ضد اسپاسم ، اپریتیف (اشتها آور)، ضد نفخ، تصفیه کننده، ادرار آور، قاعده آور، خلط آور، افزاینده شیر، ملین، محرک، اشتها آور، اسپرزی، نیرو بخش و ماده ضد عفونی کننده و کرم زدا اشاره کرد.
اسانس رازیانه از طریق تقطیر بخار بذر خرد شده رازیانه ، گیاهی که نام علمی Foeniculum vulgare بدست می آید. از زمان های بسیار دور از بذر رازیانه در کاربردهای آشپزی و به عنوان خوشبو کننده دهان استفاده می شد. و از آنها همچنین به طور گسترده ای برای اهداف دارویی استفاده می شود. این خواص دارویی از اجزای مختلف روغن اسانس رازیانه ، از جمله آلفا پینن ، آنیسک آلدئید ، سینئول ، شنبلیله ، لیمونن ، میرسن ، متیل شوویکول و ترانس آنتول حاصل می شود.

مزایای سلامتی روغن اسانس رازیانه

در زیر لیستی از خواص دارویی روغن رازیانه آورده شده است.

التیام زخم ها

روغن رازیانه دارای ترکیبات خاصی است که به خاصیت ضد عفونی کننده آن کمک می کند. به موجب این خاصیت ، روغن رازیانه می تواند از زخم ها در برابر سپتیک محافظت کند. همچنین مشخص شده است که این ماده در جلوگیری از سپتیک شدن برش ها یا آلوده شدن به کزاز ، به ویژه پس از جراحی ، زایمان سزارین و سایر زخم های جدی ، موثر است.

گل گیاه رازیانه

برطرف کننده اسپاسم

اگر به درستی درمان نشود ، اسپاسم می تواند کشنده باشد. اسپاسم انقباضات ناخواسته و غیرطبیعی در مجاری تنفسی ، روده ها ، عضلات یا اعصاب است که منجر به سرفه مداوم ، سکسکه ، درد حاد و احساس کشش در روده ، گرفتگی عضلات ، کشش عضلات ، تشنج یا حملات صرعی می شود. اگر به موقع درمان نشود ، ممکن است بیمار در روده درد حاد داشته باشد یا در موارد سرفه و سکسکه دچار سخت نفس کشیدن شود و حتی ممکن است بمیرد. اسانس رازیانه بر روی اعصاب ، عضلات ، روده ها و سیستم تنفسی اثر آرام بخشی دارد و حملات اسپاسماتیک را آرام می کند و باعث تسکین سریع شرایط قبلی می شود.

صاف کننده حرکات روده

آپریتیف یک خاصیت مشابه خلوص است ، اما کمی ملایم تر است. یک آپریتیف بیشتر از این که به قسمت عمده روده اضافه شود ، بر روی حرکت پریستالت روده عمل می کند. روغن رازیانه می تواند به پاکسازی روده و رفع یبوست کمک کند.

ضد نفخ

به عنوان داروی ضد نفخ ، روغن رازیانه باعث خروج گازها از روده می شود و می تواند به راحتی فرد را از مشکلاتی مانند سوء هاضمه ، بی قراری ، درد در شکم ، معده و قفسه سینه و همچنین کاهش فشار خون بالا رها کند. همچنین مزیت دیگری نیز دارد که باعث نمی شود گازهای اضافی تشکیل شود. برای افرادی که دچار مشکل

مزمن گاز هستند بسیار مفید است.

روغن رازیانه به عنوان کمک قوی و قدرتمند برای سلامت دستگاه گوارش شناخته میشود.

کشنده کرم ها

روغن رازیانه یک تخریب کرم موثر است. باعث کشته شدن کرم ها و اسپورهای آنها در روده ها و مجاری دفع می شود. این برای کودکانی که اغلب از کرم های انگلی رنج می برند بسیار مناسب است و می تواند از سوء تغذیه یا رشد کوتاه مدت جلوگیری کند.

مزیت های جالب روغن رازیانه

ادرار آور

روغن رازیانه دفعات ادرار و مقدار ادرار را افزایش می دهد ، بنابراین نه تنها آب اضافی ، سدیم ، اسید اوریک ، نمک های صفراوی و سایر عناصر سمی را از بدن خارج می کند بلکه باعث کاهش فشار خون ، پاکسازی کلیه ها و کاهش چربی می شود. فقط یک چیز وجود دارد که باید بخاطر بسپارید. اگر از تورم یا تجمع آب در بدن رنج نمی برید ، هنگام مصرف روغن رازیانه باید آب بیشتری بنوشید زیرا ادرار بسیار مکرر می تواند باعث کمبود آب بدن شود.

قاعده آور

زنانی که با قاعدگی نامنظم ، انسداد یا درد روبرو هستند می توانند از خاصیت دمنوش روغن رازیانه بهره مند شوند. نه تنها به پاک شدن قاعدگی های انسدادی و منظم بودن آنها کمک می کند ، بلکه باعث تسکین علائم دیگر مربوط به دوره هایی مانند سردرد ، درد در ناحیه شکم ، سرگیجه و تغییرات خلقی می شود. همچنین به جلوگیری از یائسگی نابهنگام یا زودرس کمک می کند.

افزایش شیر دهی

این روغن می تواند برای مادران شیرده نقش مهمی داشته باشد. با افزایش تولید هورمونی به نام استروژن می تواند مقدار شیر موجود در آنها را افزایش دهد. این امر به نفع کودک و همچنین مادر است. این شیر همچنین برخی از خواص تسکین دهنده و هضم کننده روغن رازیانه را به ارث می برد و کودک را از نفخ شکم ، سوء هاضمه و گاز که در نوزادان بسیار شایع است ، محافظت می کند.

ملین

روغن رازیانه ملین خوبی است و هم در یبوست مزمن و هم در یبوست حاد سودمند است. با این حال ، برخلاف ملین های مصنوعی ، هیچ عارضه ای ندارد و می توان به طور منظم از آن استفاده کرد.

به عنوان محرک عمل می کند.

روغن رازیانه به دلیل خاصیت منفرد ، خاصیت تحریک کننده آن ، به عنوان یک قاعده آور ، خلط آور و ادرار آور عمل می کند. به عنوان یک محرک ، کلیه فعالیت های درونی بدن را تقویت می کند. باعث تحریک مغز و فعالیت های عصبی ، سیستم عصبی ، ترشحات غدد درون ریز و برون ریز (از جمله ترشح شیر ، سبوم ، عرق ، اشک ، ادرار و ترشحات در دوران قاعدگی) ، دستگاه گوارش و سیستم دفع می شود. این اثر تحریک کننده همچنین به غلبه بر خستگی ، سرگیجه و افسردگی کمک می کند.

معده را سالم نگه می دارد.

محرک معده به معنای محافظت از معده است. روغن رازیانه به سلامت و عملکرد صحیح معده کمک می کند و عملکرد طبیعی تمام ترشحات اسیدهای گوارشی و صفرا را حفظ می کند. علاوه بر این ، از معده در برابر عفونت و زخم محافظت می کند ، بنابراین از سلامتی و سلامت معده اطمینان حاصل می کند.

طحال سالم

همانطور که محرک معده به معنای این است که چیزی برای معده مفید است ، اسپرزی نیز به معنای آن است که برای طحال مفید است. طحال نقش مهمی در بدن ما دارد زیرا در تولید لنفوسیت ها و گلبول های قرمز خون نقش دارد. طحال سالم منجر به سطح خوبی از گلبول های قرمز خون و زندگی سالم و فعال تر می شود. روغن رازیانه به حفظ طحال کمک کرده و آن را معتدل نگه می دارد. همچنین از آن در برابر عفونت های مختلف محافظت می کند.

دانه های رازیانه

اثر نیرو بخشی

این به معنای ماده ای است که سلامتی را بالا می برد. روغن رازیانه با مقوی سازی تمام سیستمهایی که در بدن کار می کنند مانند سیستمهای تنفسی ، گوارشی ، عصبی و دفع کننده ، به عنوان مقوی عمل می کند ، در عین حال جذب مواد مغذی را در بدن تسهیل می کند ، در نتیجه باعث افزایش قدرت و تقویت ایمنی بدن می شود.

خون را تصفیه می کند.

روغن رازیانه کار سم زدایی را انجام می دهد و خون را تصفیه می کند و به همین دلیل یک ماده دفع کننده است. در واقع ، به خون کمک می کند تا خود را از اوره خون ، اسید اوریک و برخی هورمون های ناخواسته ، که سموم اصلی موجود در جریان خون ما هستند ، خالی کند. جدا از این ، این ماده همچنین میزان سدیم را در خون متعادل می کند و به دفع سایر مواد سمی که از منابع خارجی وارد خون می شوند کمک می کند.

با سرفه مزمن مبارزه می کند.

ثابت شده است که روغن رازیانه در تسکین رسوبات مخاط و بلغم که منجر به گرفتگی مجاری بینی ، حنجره ، حلق ، برونش و ریه ها می شود ، به دلیل سرماخوردگی و ویروس ، به ویژه در برابر سرفه های مکرر یا مزمن موثر است.

سایر مزایا

روغن رازیانه چاقی و چین و چروک های پوست را کاهش می دهد و می تواند برای رفع گزش حشرات و قولنج ، حالت تهوع ، استفراغ ، بی اشتهایی ، سکسکه ، سوء هاضمه ، روماتیسم و سلولیت اضافی استفاده می شود.

احتیاط: یک جز آلی به نام ترانس آنتول ، موجود در روغن ضروری رازیانه ، تولید هورمون استروژن را افزایش می دهد. اگرچه این مورد برای مادران شیرده مفید است ، اما برای زنان باردار و زنان مبتلا به سرطان پستان یا رحم یا تومور مضر است ، زیرا استروژن اضافی با بروز چنین سرطان هایی ارتباط دارد. در دوزهای سنگین ، ممکن است اثرات مخدر داشته باشد و منجر به تشنج ، توهم و عدم تعادل روانی شود. افرادی که از صرع رنج می برند و یا سابقه آن بیماری را دارند باید از استفاده از اسانس رازیانه خودداری کنند.

ترکیبات: روغن رازیانه به خوبی با روغنهای صندل ، اسطوخودوس ، گل شمعدانی و گل محمدی ترکیب می شود.

3 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها