مقالات

پیشینه تولید روغن های درمانی و گیاهی

پیشینه تولید روغن های درمانی و گیاهی

از دیرباز حکمای طب سنتی برای بهره‌گیری حداکثری از داروهای گیاهی روش های گوناگون برای نگهداری و استفاده از آنها را به کار می بردند مثلاً داروها را خشک می کردند تا مدت بیشتری بماند یا از آنها عرق گیری می کردند تا راحت تر استفاده نموده و مدت بیشتری بهره بگیرند.
همچنین برای بهره گیری به بهترین شکل کارهایی روی دارو انجام می‌دادند مثلاً آن را پودر می‌کردند تا سریع‌تر جذب شود یا برای جذب بهتر برخی داروها را دود می کردند به همین جهت برخی داروها را برای برخی از بیماریها روغن گیری می‌کردند مثلاً برای پوست و مو و دردهای عضلانی که نیازمند درمانهای موضعی بود از خواص روغن این گیاهان بهره مند شدند و برای استفاده از روغن ها راه های گوناگونی برای روغن گیری به کار بردند مثل بن ماری یاپرس گرم یا …

در روغن گیری مواد موثره اصلی گیاه در روغن سبب بهره گیری بیشتر به صورت موضعی یا حتی خوراکی محسوب می شود . روغن ها به صورت مصرف روزانه یا مقطعی قابل استفاده هستند .مثلاً برای پخت و پز غذا از برخی از روغن ها به صورت روزانه استفاده می‌شود مثل زیتون و کنجد و شحم و دنبه و امروزه از روغن آفتابگردان یا ذرت به صورت مرتب استفاده می شودکه این تفاوت قابل بررسی است.
همچنین برخی از روغن های درمانی برای مصارف درمانی استفاده می شوند مثل روغن بنفشه و اسفند و کندر و آرگان .

لذا مورد استفاده روغن ها متفاوت می باشد از طرف دیگر بدن انسان به سبب دارا بودن پروتئین های مختلف نیازمند داشتن رطوبت های مختلف مثل چربی ها می باشد. چربی ها در بدن انسان دو گونه ی خوب و بد دارند. چربی خوب برای بدن بسیار ضروری و لازم می باشد و چربی های بد مثل کلسترول و تری گلیسیرید برای بدن تا اندازه ای مناسب است و بیشتر از آن مخل سلامت بدن است .لذا ورود چربی های ضروری برای بدن سبب بهره گیری دانشمندان از این روغن ها می باشند .از دیرباز بهره گیری از روغن هایی مثل بادام تلخ برای انواع دردها و موی سر و حتی پوست و همچنین روغن بنفشه برای سر دردها و مشکلات پوستی و روغن کوهان شتر برای برطرف کردن انواع درد ها و روغن سیاه دانه به عنوان معجزه ای برای بسیاری از مشکلات اعم از پوست و مو و درد و … به کار می رفته است.

امروزه با استقبال مجدد مردم و بهره گیری از گیاهان دارویی به عنوان منبعی برای سلامتی به‌کارگیری روغن های گیاهی با استقبال عمومی جامعه مواجه شده است .
نحوه استحصال روغن ها برای برطرف کردن نیازهای جامعه بسیار حائز اهمیت است بنابراین تهیه روغن مناسب برای افراد جامعه دغدغه ای محسوب می‌شود که ما را بر آن داشت تا با بهره گیری از دانش روز و ماشین های صنعتی مناسب انواع روغن ها را برای بهره گیری تمام افراد جامعه تهیه کنیم و در دسترس مردم قرار دهیم.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها