مقالات

چه روغن ‏هایی برای درمان حساسیت موثر هستند؟

چه روغن ‏هایی برای درمان حساسیت موثر هستند؟
چه روغن ‏هایی برای درمان حساسیت موثر هستند؟

روغن‏های اصلی موثر در درمان حساسیت همان هایی هستند که قرن‏هاست از آن ها استفاده می‏شود. این موارد از عصاره گیاه تهیه می‏شود و صدها سال است که از آن‏ها برای مقاصد درمانی استفاده می‏شود.
حساسیت ششمین بیماری قدیمی در ایالات متحده است که به طور تقریبی ۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. با اینکه درمان خاصی برای حساسیت وجود ندارد اما با چند راه وجود دارد که بتوان با آن علائم و عوارض حساسیت را کنترل و مدیریت کنیم.
در این متن لیسی از روغن‏هایی که باعث تسکین علائم و عوارض حساسیت‏های فصلی یا حساسیت‏های پوستی می‏شود را جمع اوری کرده و در کنار آن چند تلاش شده است تا راه هایی برای مخلوط کردن چند روغن اصلی برای درمان حساسیت شما پیشنهاد بدهد:

حقیقت ‏های مهم درباره روغن‏های درمان حساسیت:

  • با اینکه این روغن‏ها طبیعی هستند، این بدان معنی نیست که آنها بی خطرند.
  • حساسیت‏های فصلی می‏توانند افراد را در طول تابستان، زمستان یا تمام سال تحت تاثیر قرار دهند.
  • اگزما، آلتهاب پوستی وکهیر، تعدادی از حساسیت‏های معمول پوستی هستند.

حساسیت‏های فصلی و پوستی

از علائم حساسیت فصلی می‏توان اشک چشم، گرفتگی بینی، عطسه کردن، سرفه کردن، خس خس و گرفتگی سینه اشاره کرد.
حساسیت‏های پوستی می‏توانند منجر به ورم، خارش و قرمز شدن پوست بشوند.
افرادی که به حساسیت‏ها درگیرند، دوست دارند با استفاده از روغن‏هایی که گفته می‏شود را امتحان کنند تا بهتر شوند.
هنگامی که می‏خواهید از روغن‏های درمانی استفاده کنید، بهتر است در ابتدا با یک پزشک مشورت کنید و سپس با آگاهی این پروسه را شروع کنید. برخی از روغن‏ها باعث بدتر شدن حساسیت می‏شوند.

درمان حساسیت پوستی

۱- روغن نعنای وحشی

یک مطالعه روی حیوانات در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که این روغن باعث آرامش ماهیچه‏ها می‏شود و به بهبود گرفتگی‏های ناشی از سرفه کمک می‏کند.
طبق یک تحقیق دیگر، این روغن در هنگام بروز علائم نگرانی و خستگی روحی که اغلب با بروز حساسیت رخ می‏دهند هم موثر است.
روغن نعنای وحشی در تسکین حساسیت‏های فصلی موثر است.

۲- روغن کندر

روغن کندر یک روغن دیگر است که فعالیت‏های تحریک آمیز در بن می‏شود. یک تحقیق به این نتیجه رسیده است که روغن کندر از خود در هنگام بروز التهابات ناشی از ذرات هوا یا عفونت‏های ریوی در هنگام بروز برونشیت، اثرات ضد تحریک از خودش نشان می‏دهد؛ همچنین این روغن برای افراد مبتلا به آسم نیز مناسب است. و حقیقتا برای کاهش علائم حساسیت‏های فصلی هم مفید هستند.

۳- روغن اوکالیپتوس

تحقیقات اینگونه پیشنهاد می‏دهند که، استفاده از مخلوط چند روغن که شامل روغن اوکالیپتوس باشد روی نواحی فوقانی تنفسی موجب بهبود فوری و قابل ملاحظه ای در علائم می‏شود. همچینین اینگونه گزارش شده که این روغن برای گرفتگی سینه، سرفه و گلودرد را آرام می‏کنند.
این علائم می‏تواند در حساسیت‏های فصلی هم ظاهر شوند.
ترکیب روغنی که در این تحقیق استفاده شده بود شامل، روغن اکالیپتوس، سیتریودورا، اکالیپتوس گلوبلا، نعنای وحشی، آویشن سوری و رزماری بود.

۴- روغن لیمو

در یک تحقیق دیده شد که با استفاده از اسپری بینی با محتویات مبتنی بر روغن لیمو، درمان تورم بینی براثر حساسیت‏های دائمی یا فصلی حاصل شد. همچنین روغن لیمو باعث قطع فعالیت‏های باکتریایی می‏شود.
بهتر است قبل از استعمال روغن‏های مربوط به مرکبات آنها را در مقابل آفتاب قرار دهیم، در غیرانصورت این کار توصیه نمی شود؛ چراکه این روغن‏ها موجب حساس تر شدن پوست در برابر آفتاب می‏شوند که موجب افزایش آفتاب سوختگی در برابر آفتاب می‏شود.

۵- روغن اسطخودوس

روغن اسطخودوس طبعا باعث تکسین التهابات، نگرانی و عمیق و آرام شدن خواب می‏شود که همه ی اینها چیزهایی هستند که برای افراد مبتلا به حساسیت بسیار حیاتی اند.
در یک تحقیق مشخص شد روغن اسطخدوس به طرز به خصوصی برای حساسیت‏های پوستی مفید هستند و باعث سریع تر شدن روند درمان می‏شود. این روغن می‏تواند مستقیما روی پوست قرار بگیرد یا با آب در حمام، لوسیون‏ها یا دیگر محصولا پوستی ترکیب شود.

۶- روغن درخت چای

روغن درخت چای خواصی ضد قارچ، ضدباکتری و ضدویروسی بی بدیل و ثابت شده ای دارد و می‏تواند برای حساسیت‏های پوستی هم مناسب باشد.
همچنین برای کاهش و تسکین التهابات، روغن درخت چای، روغنی موثر است؛ یک تحقیق این نتیجه را گرفت که روغن درخت چای به نسبت روغن پارافین در تسکین تورم‏های مربوط به هیستامین‏ها، عملکرد بهتری از از خودش نشان داده است.
همچنین باید توجه شود که این روغن در برخی از افراد ممکن باعث بروز آلرژی و التهابات پوستی شود. همچنی باید توجه داشت که این روغن تنها باید روی موضع مالیده شده و خورده نشود.

۷- روغن بابونه

در بررسی خواص روغن بابونه، می‏تواند برای تسکین بخشیدن و درمانی مسائلی مانند، مشکلات پوستی، التهابات مربوط به غشای مخاطی و عوارض سینوزیت استفاده شود.
همچنین این روغن وقتی با روغن پایه ترکیب ی شود و روی موضع قرار می‏گیرد، برای درمان ورم‏ها و خارش‏های ناشی اگزما مفید. است.
روغن‏های نعنای وحشی، کندر، اوکالیپتوس، لیمو، اسطخودوس، درخت چای و بابونه برای خرید آنلاین موجود هستند.
چگونه باید از روغن‏های درمانی در حساسیت استفاده کرد.
روغن‏های درمانی می‏توانند در به روش‏های متفاوتی برای درمان آلرژی استفاده شوند. برخی از رایج ترین روش‏ها در زیر آمده اند:

چه روغن ‏هایی برای درمان حساسیت موثر هستند؟

افشانه

چند قطره افشانه یا چراغ گازی داخلی کوچک اضافه کنید. این متد برای علائم حساسیت فصلی و دیگر مسائل تنفسی تاثیر ویژه‎ای دارد.

استنشاق مستقیم

روغن‏های درمانی می‏توانند به طور مستقیم از بطریشان استنشاق شوند یا اینکه یک یا دو قطره از آنها روی دستمالی ریخته شود و از آنجا استنشاق شود.
افرادی با حساسیت فصلی می‏توانند گرفتگی‏های ناشی از حساسیت را با ریختن چند قطره ار روغن درمانی در کاسه ی آب داغ و تنفس بخار آن التیام بخشند. برای حساسیت‏های شب هنگام افراد می‏توانند پنج قطره از این روغن‏ها را روی بالششان بریزند.

استفاده ‏های سطحی و روی موضعی

افراد با علائم آلرژی‏های پوستی مانند خارش، کهیر و جوش می‏توانند از روغن‏های درمانی استفاده کنند.
بیشتر روغن‏ها باید قبل از استفاده با روغن پایه ای مانند روغن جوجوبا، نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط شوند. نسبت ۲ قاشق غذاخوری به یک قاشق غذاخوری روغن درمانی با روغن پایه پیشنهاد می‏شود.
هنگام استفاده از روغن لیمو و روغن‏های مبنی بر مرکبات روی پوست، توجه داشته باشید که آنها می‏توانند پوست در مقابل نور آفتاب حساس کنند و موجب بدرنگی یا از بین رفتن رنگ پوست شوند.

هدف قرار دادن حساسیت‎ زا‏ها

برخی از روغن‏ها مانند روغن لیمو، اکالیپتوس و درخت چای می‏تواند در از بین کپک‏ها و ریزگردهابشود؛ این دو، عوامل بسیار رایج حساسیت‎زا هستند که موجب ایجاد علائم می‏شوند.
برای انجام این روش، شخص باید ۲۰ قطره روغن درمانی و یک قاشق غذاخوری سرکه ی سفید را به یک فنجان آب اضافه کند. حالا این مخلوط آماده است تا به لوازم حمام یا هرجای دیگری که مستعد کپک زدن هست، یا به تشک‏ها و دیگر منسوجات که ریزگرد‏ها را جذب اسپری شود تا کپک‏ها و قارچ‏ها را از بین ببرد.
همیشه قبل از اینکه این روش را در محیط پارچه‏ای بزرگی به کار ببرید؛ آن را روی یک محیط کوچک به صورت آزمایشی امتحان کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا نتیجه را ببنید.

ریسک‏ها و عوارض بالقوه

افراد باید دستورالعمل‏های زیر را هنگام استفاده از روغن‏های درمانی به یاد داشته باشند:

  • همیشه از روغن‏هایی با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • با استفاده از دستورالعمل‏ها و با دقت از آنها استفاده کنید.
  • از روغن‏های خالص روی پوست استفاده نکنید.
  • از روغن‏های درمانی استفاده ‏های داخلی نکنید.
  • کودکان، زنان باردار و شیرده تنها باید تحت راهنمایی افراد متخصص از روغن‏های درمانی استفاده کنند.
  • همیشه قبل از استفاده از روغن‏های درمانی روی ناحیه بزرگتری از پوست، روی قسمت کوچکتری از پوست تست حساسیت بگیرید. اگر هیچ علائم ناشی از حساسیت به این روغن‏ها تا ۲۴ ساعت ظاهر نشد؛ برای استفاده مناسب است. توجه کنید که هر روغن درمانی باید جداگانه تست شود.
  • توصیه می‏شود قبل از شروع درمان با روغن‏های درمانی، با دکتر مشورت کنید.
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها