مقالات

فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

روغن سیاه دانه چیست؟

نیگلا ساتیوا یک بوته کوچک گلدار با گلهای بنفش یا مایل به سفید است که در اروپای شرقی ، خاورمیانه و غرب آسیا رشد می کند.
گرچه ممکن است غیرمنتظره به نظر برسد ، درختچه، میوه هایی تولید می کند که دارای دانه های سیاه و ریزی هستند این دانه های سیاه هزاران سال است که در درمان ها استفاده می شود.
باستان شناسان حتی بر روی اهمیت آنها در تاریخ برای بهبود و محافظت ، سیاه دانه را در مقبره پادشاه تات پیدا کردند. همچنین از آنها در آشپزی برای طعم دار کردن به نان ها، کاری و ترشیجات استفاده می شد. هنگام خوردن ، دانه ها طعم تلخی دارند که اغلب با زیره یا پونه کوهی مقایسه می شود.
برخی از نام های اضافی روغن سیاه دانه عبارتند از:
• سیاهدانه
• زیره سیاه
• دانه سیاه پیاز
• کلونجی
ثابت شده است که روغن سیاه دانه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. این موارد می توانند به التهاب داخل بدن و پوست کمک کند. گیاهان و مکمل ها توسط FDA کنترل نمی شوند. تحقیق کنید و از مارک های معتبر استفاده کنید.

فواید سلامتی روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه در درمان برخی از شایع ترین شرایط سلامتی ، از جمله فشار خون بالا و آسم نوید بخش است. این ماده همچنین فعالیت ضد قارچی شدیدی را علیه کاندیدا آلبیکانس نشان می دهد – مخمری که می تواند بیش از حد در بدن رشد کرده و منجر به کاندیدیازیس شود. نمونه هایی از سایر مزایای سلامتی روغن سیاه دانه عبارتند از:
• کاهش فشار خون بالا: ثابت شده است که مصرف عصاره دانه زیره سیاه به مدت دو ماه فشار خون بالا را در افرادی که فشار خون آنها به میزان متوسط افزایش یافته است ، کاهش می دهد.
• کاهش کلسترول بالا: ثابت شده است که مصرف روغن سیاه دانه باعث کاهش کلسترول بالا می شود. سرشار از اسیدهای چرب سالم است که می تواند به شما در حفظ سطح کلسترول سالم کمک کند. نمونه هایی از این اسیدهای چرب شامل اسیدهای لینولئیک و اسید اولئیک است. سطح روغن ها بسته به محل رشد سیاه دانه ها متفاوت است. همچنین ممکن است افراد در هنگام مصرف دانه های خرد شده نتیجه بگیرند.
• بهبود علائم آرتریت روماتوئید: مصرف روغن سیاه دانه خوراکی ممکن است به کاهش علائم التهابی آرتریت روماتوئید کمک کند.
• کاهش علائم آسم: اثرات ضد التهابی روغن سیاه دانه ممکن است تا بهبود علائم آسم گسترش یابد. اثر آن در کاهش التهاب در مجاری تنفسی نیز ممکن است به علائم برونشیت کمک کند.
• کاهش ناراحتی معده: خوردن سیاه دانه یا مصرف روغن سیاه دانه با تسکین درد و گرفتگی معده همراه است. این روغن می تواند به کاهش گاز ، نفخ معده و همچنین بروز زخم کمک کند.
همچنین تصور می شود روغن سیاه دانه دارای خاصیت ضد سرطانی است. اگر به صورت موضعی استفاده شود ، ممکن است به مقابله با سرطان های پوستی کمک کند.
بخشهایی از روغن سیاه دانه معروف به تیموکینون و سایر معجونهای دانه قادر به کاهش رشد تومور در موشهای آزمایشگاهی بودند. این روغن همچنین ممکن است به کاهش اثرات مخرب بافتی در برابر اشعه که برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود ، کمک کند. اما این نتایج در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است. روغن سیاه دانه نباید به عنوان جایگزینی برای درمان های معمول سرطان استفاده شود.

فواید زیبایی روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه کاربردهای مختلفی دارد و برای شرایط پوستی مشکل آفرین مفید است. این روغن در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی سالم و داروخانه ها یافت می شود. نمونه هایی از کاربردها برای زیبایی و پوست عبارتند از:
• آکنه: طبق مجله درماتولوژی (مربوط به امراض پوستی) و جراحی درماتولوژیک استفاده از لوسیون تهیه شده با ۱۰ درصد روغن سیاه دانه به طور قابل توجهی باعث کاهش آکنه بعد از دو ماه می شود. کسانی که در این مطالعه شرکت کردند ، رضایت ۶۷ درصدی را گزارش داده اند.
• آبرسانی به موها: می توان روغن سیاه دانه را روی موهای انسان بکار برد تا نرم شود و باعث درخشندگی شود.
• پسوریازیس: نشان داده شده است که روغن سیاه دانه باعث کاهش بروز پلاک های پسوریازیس می شود.
• نرم کننده پوست: روغن سیاه دانه برای بهبود رطوبت و آبرسانی پوست به روغن ها و مرطوب کننده ها اضافه شده است.
• بهبود زخم: نشان داده شده است که استفاده از روغن سیاه دانه باعث کاهش التهاب و وجود باکتری برای بهبود زخم می شود. گرچه به نظر نمی رسد در رشد فیبرهای کلاژن جدید مفید باشد ، اما سایر عوامل رشد را تحریک می کند تا به بدن کمک کند پوست جدید و سالم ایجاد کند.
به یاد داشته باشید ، روغن سیاه دانه نباید جایگزین درمان های تجویز شده توسط پزشک شود. اما برخی مزایای زیبایی دارد که می تواند علاوه بر این روش های درمانی پوست را نیز تقویت کند.

آیا روغن سیاه دانه بی خطر است؟

این احتمال وجود دارد که روغن سیاه دانه بتواند اثرات داروهایی را که بدن از طریق مسیر سیتوکروم P450 پردازش می کند ، افزایش دهد. آنزیم های موجود در این مسیر ۹۰ درصد داروهای رایج را متابولیزه می کنند. نمونه هایی از داروهای رایج می تواند مسدود کننده های بتا مانند متوپرولول (لوپرسور) و وارفارین رقیق کننده خون (کومدین) باشد.
اگر به طور منظم از داروهای تجویزی استفاده می کنید ، قبل از شروع مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خود صحبت کنید. بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید ، نباید هیچ یک از داروهای منظم خود را قطع کنید.
روغن سیاه دانه می تواند برای عملکرد کبد مفید باشد ، اما مصرف بیش از حد روغن سیاه دانه برای کبد و کلیه ها نیز مضر است. اگر با هر یک از این اندام ها مشکلی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید تا یک دوز بی خطر (در صورت وجود) را تعیین کند. همچنین ، روغن موضعی سیاه دانه می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند. قبل از استفاده از تست پچ ، آن را در ناحیه وسیعی از پوست خود قرار دهید.

کاربرد های روغن سیاه دانه

اگر می خواهید طعم غذا را بهتر کنید ، می توانید دانه های سیاه را در ظروف خود اضافه کنید. پیشنهاداتی درباره غذاها برای افزودن سیاه دانه شامل:
• برشته کنید و روی انواع نان صاف و پهن بپاشید.
• برشته کنید و روی نان شیرینی و یا بیسکویت بپاشید.
• به سوپ ها ، کاری و سیب زمینی سرخ شده اضافه کنید.
• آنها را آسیاب کرده و با ادویه های دیگر مانند خردل ، رازیانه و زیره مخلوط کنید.
همچنین می توانید روغن سیاه دانه را در بیشتر فروشگاه های بهداشت و داروخانه ها خریداری کنید. این روغن اغلب برای مصرف روزانه به صورت کپسول بسته بندی می شود. همچنین به عنوان روغنی فروخته می شود که می توان آن را روی پوست و مو قرار داد یا توسط قاشق مصرف کرد.

سخن اخر
در حال حاضر ، توصیه های روزانه خاصی برای مقدار روغن سیاه دانه برای سلامتی توصیه نمی شود. قرار دادن دانه های فرآوری نشده در ظروف و محصولات پوستی ایمن ترین راه استفاده از روغن سیاه دانه است. اگر محصولی را با بسته بندی جداگانه انتخاب کردید ، دوز توصیه شده را دنبال کنید – معمولاً مصرف روزانه حدود ۱ تا ۲ قاشق چای خوری. قبل از شروع مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خود صحبت کنید و آن را در لیست داروهای خانگی خود قرار دهید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها