مقالات

فواید و کاربردهای روغن آرگان

فواید و کاربردهای روغن آرگان

روغن آرگان از قرن ها پیش جزء اصلی آشپزی ها در مراکش بوده است، نه تنها به دلیل عطر و طعم ظریف و مغذی آن بلکه به دلیل فواید و مزایای بالقوه ای که برای سلامتی دارد.
این روغن گیاهی که به طور طبیعی وجود دارد از هسته میوه درخت آرگان گرفته می شود.
اگرچه بومی مراکش است، اما اکنون روغن آرگان در سرتاسر جهان برای کاربردهای مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می شود.

۱۲ مورد از برجسته ترین فواید سلامتی و کاربردهای روغن آرگان را توضیح می دهد.
۱٫ حاوی مواد مغذی ضروری است
روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است.
اکثر محتوای چربی روغن آرگان از اسید اولئیک و لینولئیک تأمین می شود.
تقریباً ۲۹–۳۶٪ محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا ۶ حاصل می شود ، و این منبع خوبی از این ماده مغذی ضروری است.
اسید اولئیک، اگرچه ضروری نیست، اما ۴۳-۴۹٪ از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می دهد و همچنین یک چربی بسیار سالم است. اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز یافت می شود، به دلیل تأثیر مثبت آن بر سلامت قلب مشهور است.
علاوه بر این، روغن آرگان منبع غنی ویتامین E است که برای سلامت پوست، مو و چشم مورد نیاز است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

۲٫ دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است
ترکیبات فنلی مختلف موجود در روغن آرگان بیشتر عامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن هستند.
روغن آرگان غنی از ویتامین E یا توکوفرول، یک ویتامین محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد عمل می کند.
سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان، مانند CoQ10، ملاتونین و استرول های گیاهی نیز در خاصیت آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.
نتایج یک مطالعه ای که اخیرا صورت گرفت، حاکی از کاهش قابل توجه مارکرهای التهابی در موش های تغذیه شده با روغن آرگان قبل از قرار گرفتن در معرض یک سم کبدی بسیار التهابی، در مقایسه با گروه کنترل بود.
علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن آرگان همچنین می تواند به طور مستقیم بر روی پوست شما استفاده شود تا التهاب ناشی از زخم یا عفونت را کاهش دهد.
اگرچه این نتایج دلگرم کننده است، اما تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی استفاده از روغن آرگان در انسان برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو لازم است.

۳٫ میتواند سلامت قلب را تقویت کند
heart1

روغن آرگان منبع غنی از اسید اولئیک است که یک چربی اشباع نشده و امگا ۹ است.
اسید اولئیک همچنین در چندین ماده غذایی دیگر از جمله آووکادو و روغن های زیتون وجود دارد و اغلب دارای اثرات محافظتی قلب هستند.
یک مطالعه کوچک بر روی انسان نشان داد که روغن آرگان با روغن زیتون از نظر کاهش خطر بیماری های قلبی قابل مقایسه است. این عمل با تأثیر بر سطح آنتی اکسیدان خون رخ میدهد.
در یک مطالعه کوچک انسانی دیگر، مصرف بیشتر روغن آرگان با کاهش سطح کلسترول LDL “بد” و افزایش سطح آنتی اکسیدان های خون همراه بود.
در مطالعه ای در مورد خطر بیماری قلبی در ۴۰ فرد سالم، کسانی که به مدت ۳۰ روز روزانه ۱۵ گرم روغن آرگان مصرف می کردند، به ترتیب ۱۶ و ۲۰ درصد کاهش LDL و تری گلیسیرید “بد” را تجربه کردند.
اگرچه این نتایج امیدوار کننده است، اما برای درک بهتر چگونگی حمایت روغن آرگان از سلامت قلب در انسان، مطالعات بزرگتر لازم است.

۴- ممکن است فوایدی برای دیابت داشته باشد.
diabetes1

برخی تحقیقات اولیه حیوانات نشان می دهد که روغن آرگان می تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند.
دو مطالعه منجر به کاهش قابل توجه قند خون ناشتا و دیابت مقاوم به انسولین در موشهایی شد که در کنار روغن آرگان از رژیم غذایی با قند بالا استفاده کردند.
این مطالعات تا حد زیادی این فواید را به محتوای آنتی اکسیدان روغن نسبت می دهد.
با این حال، چنین نتایج لزوماً به این معنی نیست که اثرات یکسانی در انسان دیده می شود. بنابراین ، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

۵٫ ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد
cancer1

روغن آرگان ممکن است رشد و تولید مثل برخی سلولهای سرطانی را کند کند.
در یک مطالعه آزمایش لوله ای از ترکیبات پلی فنولیک روغن آرگان به سلولهای سرطانی پروستات استفاده شد. این عصاره در مقایسه با گروه کنترل ۵۰ درصد رشد سلول های سرطانی را مهار می کند.
در یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر، مخلوطی از روغن آرگان و ویتامین E در درجه دارویی میزان مرگ سلولی را در نمونه سلول های سرطانی پستان و روده بزرگ افزایش داد.
اگرچه این تحقیقات مقدماتی جذاب است، اما برای تعیین اینکه آیا روغن آرگان می تواند برای درمان سرطان در انسان استفاده شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

۶٫ ممکن است علائم پیری پوست را کاهش دهد
1skin

روغن آرگان به سرعت به یک ماده محبوب برای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده است.
برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن آرگان در رژیم غذایی ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به کند شدن روند پیری کمک کند.
در صورت استفاده مستقیم از این ماده روی پوست همچنین میتواند سبب ترمیم و سالم ماتدن پوست شود. بنابراین علائم ظاهری پیری را کاهش می دهد.
برخی مطالعات انسانی نشان می دهد که روغن آرگان – هم مصرف خوراکی و هم مصرف موضعی – برای افزایش خاصیت کشسانی و آبرسانی پوست در زنان یائسه موثر است.
در نهایت، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

۷٫ ممکن است برخی از اختلالات پوستی را درمان کند
Skin-Disorders1

روغن آرگان دهه ها یک داروی خانگی محبوب برای درمان بیماری های التهابی پوست بوده است، به ویژه در شمال آفریقا، چرا که منشا درختان آرگان است .
اگرچه شواهد علمی محدودی در مورد توانایی روغن آرگان در درمان عفونت های پوستی خاص وجود دارد، اما هنوز هم به طور مکرر برای این منظور استفاده می شود.
با این حال، تحقیقات فعلی نشان می دهد که روغن آرگان حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب است، به همین دلیل برای درمان بافت پوست استفاده میشود. به خاطر داشته باشید که در این باره هم تحقیقات بیشتری لازم است.

۸- ممکن است بهبود زخم را تقویت کند
scar1

روغن آرگان ممکن است روند بهبود زخم را تسریع کند.
یک مطالعه روی حیوانات، افزایش قابل توجهی در ترمیم زخم در موشهایی را نشان داد که روغن آرگان در سوختگی های درجه دوم آنها دو بار در روز و به مدت ۱۴ روز استفاده شده بود.
اگرچه این داده ها با اطمینان چیزی را اثبات نمی کند، اما نقش احتمالی روغن آرگان در ترمیم زخم و ترمیم بافت را نشان می دهد.
همانطور که پیش تر گفته شد، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

۹٫ میتواند پوست و مو را مرطوب کند
hair1

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که اکثر محتوای چربی روغن آرگان را تشکیل می دهند، مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند.
روغن آرگان اغلب به طور مستقیم و موضعی روی پوست و مو تجویز می شود اما ممکن است بصورت خوراکی نیز موثر باشد.
در یک مطالعه، هر دو کاربرد خوراکی و موضعی روغن آرگان باعث بهبود میزان رطوبت پوست در زنان یائسه شد.
اگرچه هیچ تحقیقی در مورد استفاده خاص از روغن آرگان برای سلامت مو انجام نشده است، اما برخی از مطالعات نشان می دهد که سایر روغن های گیاهی با نمایه تغذیه ای مشابه می توانند باعث کاهش موخوره و سایر انواع آسیب های مو شوند.

۱۰٫ اغلب برای معالجه و جلوگیری از ترک های پوستی یا استریا استفاده می شود
steria1

روغن آرگان به طور مکرر برای جلوگیری و کاهش علائم ترک های پوستی یا استریا استفاده می شود، اگرچه هیچ تحقیقی برای اثبات اثر آن انجام نشده است.
در حقیقت، هیچ مدرک قوی مبنی بر اینکه نوع خاصی از درمان موضعی روشی موثر برای کاهش علامت ترک های پوستی یا استریا است، وجود ندارد.
با این حال، تحقیقات نشان می دهد که روغن آرگان ممکن است به کاهش التهاب و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند – به همین دلیل بسیاری از افراد موفقیت در استفاده از آن را برای استفاده از علائم کشیدگی گزارش می دهند.

۱۱٫ بعضی اوقات برای درمان آکنه استفاده می شود
acne1

برخی منابع ادعا می کنند روغن آرگان یک درمان موثر برای آکنه است، اگرچه هیچ تحقیق علمی دقیق این موضوع را تأیید نمی کند.
گفته میشود، ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن آرگان ممکن است باعث کاهش قرمزی و تحریک پوست ناشی از آکنه شود.
این روغن همچنین ممکن است به آبرسانی پوست کمک کند، که برای پیشگیری از آکنه مهم است.
اینکه روغن آرگان در درمان آکنه شما موثر است یا خیر به علت آن بستگی دارد. اگر با خشکی پوست یا حساسیت کلی پوست دست و پنجه نرم می کنید، روغن آرگان ممکن است موثر باشد. با این حال، اگر آکنه شما به دلیل اختلالات هورمونی باشد، روغن آرگان تسکین چشمگیری نخواهد داشت.
۱۲٫ به آسانی آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید
از آنجا که روغن آرگان به طور فزاینده ای محبوب شده است، افزودن آن به برنامه مراقبت پوستی و زیبایی بیش از هر زمان دیگری آسان شده است.
به طور گسترده ای در اکثر فروشگاه های بزرگ مواد غذایی، داروخانه ها و آنلاین شاپ ها موجود است.

برای پوست
skin1

روغن آرگان معمولاً به صورت خالص به صورت موضعی استفاده می شود، اما اغلب در محصولات آرایشی مانند لوسیون ها و کرم های پوستی نیز وجود دارد.
اگرچه می توان آن را مستقیماً روی پوست استفاده کرد، اما بهتر است این کار را با مقدار بسیار کمی شروع کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ واکنش پوستی منفی نخواهید داشت.

برای مو
hair1

شما می توانید روغن آرگان را به طور مستقیم روی موهای خشک یا مرطوب بمالید تا رطوبت آن را بهبود ببخشد و شکنندگی و وز بودن آن را کاهش دهد
همچنین گاهی در شامپوها یا نرم کننده ها نیز گنجانده می شود.
اگر اولین بار است که از آن استفاده می کنید، با مقدار کمی شروع کنید تا ببینید واکنش موهای شما چیست. اگر ریشه مو های شما چرب میباشد، آرگان را فقط در انتهای موهای خود بمالید تا از داشتن موهای چرب جلوگیری کنید.

برای پخت و پز
cooking1

اگر به استفاده از روغن آرگان به همراه غذا علاقه دارید، در بازار بگردید به دنبال نوع خاص آن که برای آشپزی است یا مطمئن شوید که روغن آرگان ۱۰۰٪ خالص خریداری می کنید.
روغن آرگان که برای اهداف آرایشی به بازار عرضه می شود ممکن است با مواد دیگری که خوراکی نیستند، ترکیب شده باشند.
به طور سنتی، روغن آرگان برای مرطوب و چرب نمودن نان، کوسکوس یا سبزیجات استفاده می شود. همچنین می تواند کمی گرم شود، اما برای پخت غذا با حرارت زیاد مناسب نیست زیرا به راحتی می سوزد.

سخن آخر
قرن هاست که روغن آرگان برای مصارف مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.
سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است.
تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن آرگان می تواند به جلوگیری از بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند. همچنین ممکن است انواع بیماری های پوستی را درمان کند.
در حالی که تحقیقات فعلی به طور قطعی نمی تواند بیان کند که روغن آرگان برای درمان هر یک از این بیماری ها موثر است، بسیاری از افراد نتایج مطلوبی را پس از استفاده گزارش می کنند.
اگر در مورد روغن آرگان کنجکاو هستید، بهتر است بدانید که امروزه یافتن و استفاده آن آسان است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها