مقالات

۶ خاصیت باورنکردنی روغن جوانه گندم

۶ خاصیت باورنکردنی روغن جوانه گندم

نکات مهم در نورد جوانه گندم

  • جوانه گندم ابتدا بصورت بذر(دانه) بوده و بصورت یک  گیاه جوانه می زند.
  • جوانه گندم متشکل از مواد مغذی ضروری می باشد.
  • روغن جوانه گندم از بذر(دانه) استخراج می شود.

در میان طیف گسترده ای از روغن های موجود در بازار ، روغن جوانه گندم در طول سال های اخیر بعنوان یکی از روغن های مهم در میان مردم بویژه مردم هند طرفدار دارد.این درحالیست که در زمان تصفیه روغن جوانه گندم از افزودن “مایدا” اجتناب می شود . در واقع، آرد جوانه گندم بصورت کامل در نان های هندی مانند پراتاها( نان مسطح هندی و لایه لایه هست)  روتیس کرکی   ( نان چهار‌تکه‌ای، در درون کمرنگ و کرکی است، اما در بیرون بسیار ترد است. )، باتورا ( باتورا یک نان هندی‌های گرد سرخ شده‌ای است که از آرد سفید تهیه می‌شود. ) و سایر وجود دارد. کارشناسان بر این باورند که محتویات غدایی گندم در جوانه آن محصور شده است. هر چه دانه های جوانه گندم بیشتر تصفیه شود از مزایای بیشتری برخوردار می شوند. جوانه گندم از بذر(دانه)  می روید و به گیاه تبدیل می شود. این جوانه از مواد مغذی شامل پروتیئن های گیاهی، فیبر، ویتامین ها ، مواد معدنی (فسفر ،روی ،آنه ،سلنیوم و پتاسیم ) و اسیدهای چرب برخودار است که برای مو، پوست و سلامتی کلی بدن بسیار مفید می باشد. روغن جوانه گندم از دانه گندم استخراج می شود که از خاصیت بالایی برخوردار می باشد.

جوانه گندم (WG) بصورت گسترده بعنوان یکی از مواد مغذی اولیه برای ترکیبات و فرمولاسیون محصولات غذایی و یا بعنوان یک ماده غذایی در نوع خود محسوب می شود. یکی از کاربردهای رایج جوانه گندم استفاده از آن در نان های غنی شده از جوانه ها می باشد. غذاهای میان وعده و مکمل های غلات صبحانه و تولید روغن جوانه گندم یکی دیگر از کاربردهای صنعتی جوانه گندم می باشد. با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده در دانشکده کشاورزی فایوم مصر نشان می دهد که، این ماده حاوی ۸ تا ۱۴ درصد روغن خالص ( متوسط ۱۰ درصد)  می باشد که ،از جوانه گندم در صنایع پزشکی ،غذایی و آرایشی و بعنوان یک منبع روغن استفاده می شود.

چند خاصیت روغن جوانه گندم

چند خاصیت روغن جوانه گندم :

منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

روغن جوانه گندم به دلیل داشتن منبع عالی از ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی قلمداد می شود. از این ماده برای مبارزه و کمک در تخریب و آزاد سازی رادیکال های بدن          (رادیکال های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند و باعث بیماری و پیری می شود) استفاده خواهد شد. جوانه گندم که از هسته دانه گندم استخراج می شود حداقل از۲۳ ماده مغذی جالب از جمله ویتامین های D، B، A و E برخوردار می باشد که در عملکردهای مختلف بدن بویژه سلامت پوست دخیل می باشد. سونالی ساب هروال متخصص تغذیه ماکروبیوتیک ،آشپز و مربی مستقر در بمبئی می گوید که این ویتامین ها در عملکردهای مختلف بدن بویژه سلامت پوست و مو کمک کننده می باشد. ویتامین E در سراسر بدن حرکت می کند و نقش خنثی کننده در آسیب رسیدن به بافت های بدن را دارد.(رادیکال های آزاد را خنثی می کند) در حالیکه اگر ویتامین E در بدن وجود نداشته باشد ساختارهای چربی مانند غشای سلول و سلول های مغزی دچار آسیب خواهند شد.

دکتر مانجو کی. اهوجا از بیمارستان فورتیس در این زمینه می گوید که ویتامین های موجود در جوانه گندم نقش به سزایی در جلوگیری از استرس اکسیداتیو ( عدم‌ تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها دربدن) خواهند داشت.

پاک کننده عالی صورت

روغن جوانه گندم بعنوان یک روغن طبیعی در پاکسازی صورت محسوب می شود. در واقع، به دلیل وجود رطوبت در میان بافت های روغن جوانه گندم می توان سبوم های اضافی (غدد چربی یا غدد های میکروسکوپی در پوست ) را از بین برد و می تواند از بروز مشکلات پوستی مانند آکنه ،جوش و غیره جلوگیری به عمل آورد. در واقع، رطوبت موجود در روغن جوانه گندم منافذ پوست را مسدود نمی کند.(یعنی، از خاصیت غیر کمدوژنیک (ماده ای که تمایل به ایجاد آکنه از طریق بستن منافذ پوست دارد) برخوردار است) دکتر شلفا آرورا پزشک بهداشت عمومی، متخصص تغذیه  و مربی ماکروبیوتیک در دهلی نو می گوید : استفاده از چند قطره روغن جوانه گندم بصورت ماسک بر روی پوست می تواند در طراوت و نشاط پوست دخیل باشد. همچنین شما می توانید چند قطره از روغن جوانه گندم به آرامی روی صورت خود ماساژ داده و اجازه دهید تا استراحت کند. کسانی که پوست چرب دارند قبل از استفاده باید حتما با متخصص پوست مشورت کنند.

کلسترول را کاهش می دهد.

روغن جوانه گندم سرشار از اکتاکوزانول (یک اسید چرب با زنجیره طولانی از الکل) می باشد که در تقویت و کمک به عملکرد فیزیکی از جمله قدرت و استقامت بدنی نقش خواهد داشت. بر طبق تحقیقات انجام شده توسط دکتر آنجو سوود متخصص تغذیه مستقر در بنگلور نشان می دهد که فعالیت اکتاکوزانول در تعیین تاثیرات درست متابولیسم چربی در بدن نقش مهمی دارد و این امر منجر به کاهش کلسترول (کاهش LDL) و جلوگیری از تصلب شرایین می شود و در عملکرد درست فعالیت های قلبی- عروقی بدن نقش به سزایی خواهد داشت. همچنین، روغن جوانه گندم حاوی خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ است که در تنظیم فعالیت سیستم عصبی بصورت منظم نقش خواهد داشت.

زخم های پوستی را درمان می کند.

روغن جوانه گندم به دلیل برخورداری از محتویات بالای ویتامین E در ساخت کلاژن پوست، نقش موثری در کمک به پروتئین موجود در بدن و افزایش قدرت ساختار پوست خواهد داشت. طبق گفته شیلپا ” روغن جوانه گندم در ترمیم، بهبود و جلوگیری از ایجاد جای زخم (سوختگی) روی پوست نقش حائز اهمیتی دارد. استفاده منظم از این روغن منجر به از بین رفتن زخم ها می شود. روغن ۱۰۰ درصد ارگانیک جوانه گندم را باید در جای خشک و خنک نگهداری شود در غیر اینصورت بیشتر خاصیت مواد مغذی خود را از دست خواهد داد.”  در این میان شونالی می گوید :” ویتامین A، D و اسیدهای چرب موجود در روغن جوانه گندم در ترمیم ترک خوردگی و زخم پوست کمک کننده می باشند و منجر به آب رسانی طبیعی پوست و رنگدانه های پوست خواهد شد.”

روغن جوانه گندم بعنوان یک ماده مغذی برای مو عمل می کند.

روغن جوانه گندم بعنوان یک ماده مفید برای حفظ سلامت مو است. این ماده غنی از اسید لینولئیک با خواص مغذی مو می باشد. خاصیت مغذی بودن این ماده نسبت به سایر روغن های حامل مانند روغن زیتون یا کنجد ۱ به ۱۰ می باشد. (۱۰ قسمت روغن های حامل و ۱ قسمت روغن جوانه گندم) و باید آن را روی پوست سر ماساژ داد. دکتر آسوتوس گوآتام مدیر عملیات بالینی در بیادیانس بیان دارد که، قبل از شستشوی مو، روغن جوانه گندم باید برای یک مدت مشخص روی پوست سر بماند .

روغن جوانه گندم دارای خاصیت ضد پیری است.

روغن جوانه گندم بعنوان یک منبع مهمی از ویتامین ها- B6، اسید فولیک، و E بعنوان یک ماده ضد پیری برای پوست محسوب می شود. ” ویتامین E یک ماده ضد اکسیدان قوی است و در سلامت پوست نقس به سزایی دارد . زیرا، بسیاری از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس (با نام‌های بیماری صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می‌شود ، یک بیماری پوستی خودایمنی است.) اگزما (یا درماتیت به التهاب یا آماس پوست گفته می‌شود که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و دیگر نشانه‌ها شود) و خشکی پوست از کمبود این ویتامین ایجاد می شود. از سوی دیگر، ویتامین B به ترمیم آسیب بافت پوست و رشد و تقویت آن کمک کننده می باشد.

نکته مهم: اگر از روغن جوانه گندم برای مصرف خوراکی استفاده می کنید باید حجم مقدار مصرف را به حداقل برسانید. و یا می توانید از آب نمک در سالادها یا پاستا در زمان استفاده از جوانه گندم استفاده نمایید اما هرگز نباید از روغن جوانه گندم برای سرخ کردن مواد استفاده کرد.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها