مقالات

هشت مزیت اثبات شده روغن بابونه و نحوه استفاده از آن

هشت مزیت اثبات شده روغن بابونه و نحوه استفاده از آن

روغن بابونه یک روغن اساسی است که سالهاست برای انواع مختلفی از شرایط، از بیماریهای گوارشی گرفته تا ترمیم زخم استفاده می شود. تحقیقات نو ظهور شروع به آشکار کردن سایر مزایای بالقوه، مانند توانایی کمک به افسردگی ، اضطراب و خواب کرده است.
روغنهای اساسی عصاره‌های غلیظی هستند که از گیاهان استخراج می‌شوند. این روغنها به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود بسیار محبوب شده اند. روغن بابونه تحقیقات جامعی در پشت خود دارد. با طول سالیان، اغلب از این روغن برای انواع بیماریها و شرایط استفاده شده است.
در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به فواید متعدد روغن بابونه و نحوه استفاده ایمن از آن خواهیم انداخت.

تفاوت بابونه رومی و آلمانی در چیست؟

روغن بابونه از گیاه بابونه گرفته می‌شود. در حقیقت، بابونه مربوط به گیاه گل مروارید است. روغن بابونه از گلهای گیاه تهیه می‌شود.
دو نوع مختلف بابونه وجود دارد:
• بابونه رومی (Chamaemelum nobile یا Anthemis nobilis) (بابونه حقیقی یا بابونق)
• بابونه آلمانی (Matricaria recutita یا Chamomilla recutita) (ماتریکاریا یا بابونه اروپایی)
این دو گیاه از نظر ظاهری کمی متفاوت هستند. علاوه بر این، ترکیب شیمیایی مواد فعال آنها کمی تفاوت دارد. تحقیقات در مورد هر دو گونه انجام شده است. ماده موثری که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است کامازولن است که در بابونه آلمانی بیشتر است.

فواید روغن بابونه

روغن بابونه چه فوایدی دارد؟

استفاده از بابونه در متون پزشکی از مصر باستان، یونان و روم شرح و توضیح داده شده است. در طول قرنها از این روغن برای موارد زیر استفاده شده است:
• ناراحتی گوارشی مانند سوء هاضمه ، حالت تهوع یا نفخ معده
• ترمیم زخم ، از جمله زخم معده و جراحتها
• تسکین اضطراب
• کاهش مشکلات پوستی مانند اگزما یا بثورات
• ضد التهاب و تسکین درد برای وضعیتهایی مانند کمردرد ، نورالژی یا ورم مفاصل
• بهبود خواب
تحقیقات، در طول سالهای اخیر شروع به روشن کردن فواید روغن بابونه برای سلامتی و چرایی استفاده از این روغن به عنوان دارویی برای بیماری های مختلف کرده اند. بیایید این مزایا را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

۱) ناراحتی گوارشی

یک مطالعه حیوانی منبع موثق در سال ۲۰۱۴ اثرات عصاره بابونه آلمانی را بر اسهال ارزیابی کرد. نویسندگان این مطالعه دریافتند که روغن بابونه از اسهال و تجمع مایعات در روده محافظت می کند.
یک تحقیق منبع معتبر در سال ۲۰۱۸ ، تأثیر روغن بابونه رقیق شده موضعی را بر فعالیت روده پس از زایمان سزارین ارزیابی کرد. محققان دریافتند بیمارانی که به شکمشان روغن بابونه زده اند، اشتهای آنها سریعتر برمی‌گردد و همچنین زودتر از بیمارانی که از روغن بابونه استفاده نکرده اند ، گاز معده شان را دفع می کنند.
مطالعه منبع معتبر دیگری به بررسی اثرات عصاره بابونه رومی بر بخش هایی از خوکچه هندی ، موش صحرایی و روده انسان پرداخته است. آنها دریافتند که این ماده خاصیت شل کنندگی و آرامبخشی عضلات را دارد. این امر می تواند توضیح دهد که چرا روغن بابونه برای شرایط گوارشی مانند سوء هاضمه و گرفتگی عضلات شکم استفاده شده است.

۲) ترمیم و بهبود زخم

یک مطالعه منبع معتبر در سال ۲۰۱۸ بررسی کرد که چگونه عصاره بابونه رومی در بهبود زخم آلوده در موشها تأثیر دارد. پماد بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین و دارونما (پلاسیبو)، از حیث بهبود زخم و فعالیت ضد باکتری به طور قابل توجهی بالاتر بود.

۳) اختلال اضطراب عمومی (GAD)

یک مطالعه منبع موثق در سال ۲۰۱۷، درمان کوتاه مدت اضطراب عمومی با استفاده از عصاره بابونه را ارزیابی کرد. محققان دریافتند که پس از هشت هفته ، ۵۸٫۱ درصد از شرکت کنندگان کاهش علائم اضطراب خود را گزارش کردند.
مقادیر پایین هورمونی به نام کورتیزول در صبحگاه، با اختلالات اضطرابی مرتبط است. یک منبع موثق در مطالعه‌ای محدود در سال ۲۰۱۸ نشان داد که بابونه درمانی به کاهش علائم اضطراب و افزایش سطح کورتیزول صبحگاهی کمک می‌کند.

۴) افسردگی

افسردگی و اضطراب اغلب در کنار هم اتفاق می افتند. یک مطالعه منبع معتبر از عصاره خوراکی بابونه آلمانی در افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی استفاده کرده است.
محققان پس از هشت هفته درمان در گروهی که به آنها عصاره بابونه داده شد، کاهش قابل توجهی در علائم افسردگی مشاهده کردند.
با این حال، توجه به این نکته ضروری است که در حالی که عصاره بابونه را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد ، اما روغن اساسی بابونه را نباید به شکل خوراکی مصرف کرد. (نباید بلعیده شود).

۵) سوزش پوست

محققان در مطالعه منبع موثق در سال ۲۰۱۰ ، تأثیر روغن بابونه آلمانی را در تسکین درماتیت آتوپیک در موشها با استفاده از آن بر روی پوست ارزیابی کردند.
آنها دریافتند که نشانگرهای مرتبط با آلرژی در موشهایی که روغن بابونه دریافت کرده اند در مقایسه با آنهایی که دریافت نکردند، به میزان قابل توجهی کمتر است.

۶) تسکین درد

یک مطالعه منبع موثق در سال ۲۰۱۵، اثربخشی استفاده از روغن اساسی بابونه رقیق شده بر روی پوست برای درمان آرتروز را بررسی کرده است. از شرکت کنندگان خواسته شد که روغن را سه بار در روز و به مدت سه هفته استفاده کنند.
محققان دریافتند که در مقایسه با شرکت کنندگانی که از این روش درمانی استفاده نکرده اند، روغن اساسی بابونه به طور قابل توجهی نیاز به داروهای تسکین دهنده درد را کاهش می دهد.
یک مطالعه منبع معتبر دیگر به بررسی تأثیر روغن بابونه موضعی برای سندرم تونل کارپال پرداخت. پس از چهار هفته ، نمرات شدت علائم در گروه درمانی بابونه به طور قابل توجهی پایین تر از گروه دارونما بود.

۷) کمک به خواب

بابونه مدت هاست که با ایجاد خواب خوب و راحت شبانه در ارتباط است و به نظر می رسد که تحقیقات از این موضوع پشتیبانی می‎کند. بابونه به عنوان یک گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب از طریق دهان مصرف می شود.
در یک مطالعه منبع معتبر متشکل از ۶۰ سالمند ، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه در روز دوبار کپسول عصاره بابونه داده شد، در حالی که به گروه دیگر دارونما داده شد.
در پایان مطالعه ، افزایش قابل توجهی در کیفیت خواب کسانی که عصاره های بابونه را مصرف می کردند، در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت کردند، مشاهده شد.

۸) خواص ضد سرطان

یک مطالعه منبع معتبر در سال ۲۰۱۹ ، تأثیر عصاره بابونه آلمانی بر سلولهای سرطانی در کشت را ارزیابی کرد. محققان دریافتند که سلولهای سرطانی هنگام درمان با عصاره به احتمال زیاد می میرند.
همین مطالعه همچنین نشان داد که درمان با عصاره بابونه توانایی سلولهای سرطانی را در رشد رگهای خونی که برای زنده نگه داشتن تومورها لازم است کاهش می دهد.
یک مطالعه منبع موثق جدید دیگر به بررسی یکی از اجزای روغن بابونه به نام آپیژنین پرداخته است. آنها دریافتند که اپیژنین هم مانع رشد سلولهای سرطانی می شود و هم باعث مرگ سلولی می شود.

استفاده از روغن بابونه

نحوه استفاده از روغن بابونه

اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد فوائد سلامتی بابونه می دانید، چگونه می توانید با خیال راحت از آن در خانه استفاده کنید؟ چند روش مختلف وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید، از جمله پخش یا استفاده موضعی.

برنامه های آروماتراپی

استنشاق روغن بابونه ممکن است به شرایط مختلفی از جمله اضطراب و تقویت خواب کمک کند. می توانید از روغن در دیفیوزر یا بطری اسپری شیشه ای استفاده کنید.
• انتشار و پخش: دستگاه پخش کننده باعث می شود رایحه روغنهای اساسی تبخیر شده در فضای اتاق پخش شود. در هنگام پخش روغن بابونه حتماً از دستورالعمل های خاصی که با دیفیوزر شما ارائه می شود پیروی کنید.
• افشانه: برای استفاده از روغن بابونه در اسپری ، ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن بابونه را در هر اونس آب رقیق کنید. و به یک بطری اسپری شیشه ای اضافه کنید و قبل از استفاده به خوبی تکان دهید. از بطری اسپری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا روغن با گذشت زمان پلاستیک را تجزیه می کند.
هنگام استفاده از بابونه یا هر روغن اساسی دیگری برای آروماتراپی، اطمینان حاصل کنید که فضای مورد نظر به خوبی تهویه شده است. با احتیاط مراقبت کنید تا زنان باردار یا شیرده، کودکان و حیوانات خانگی در معرض روغن اساسی قرار نگیرند.

برنامه های موضعی

همچنین می توان از روغن بابونه در موارد موضعی نیز استفاده کرد. این روغن ممکن است به درد و تیر کشیدن، مشکلات گوارشی یا اضطراب کمک کند.
تمام روغنهای اساسی قبل از تماس با پوست باید در یک روغن حامل و پایه رقیق شوند. در اینجا چند روش برای استفاده از آن آورده شده است:
• روغن ماساژ: برای استفاده از روغن بابونه به عنوان روغن ماساژ ، ابتدا باید آن را در یک روغن حامل رقیق کنید. انواع مختلفی از روغنهای حامل از جمله روغن نارگیل و روغن جوجوبا موجود است.
• روغن حمام: روغن بابونه را با یک روغن حامل مخلوط کرده و به آب گرم حمام خود اضافه کنید.
• در لوسیون: می توانید ۱ یا ۲ قطره روغن بابونه را به یک لوسیون یا مرطوب کننده بدن اضافه کنید و روی پوست خود بمالید.
• روی یک کمپرسور: با خیساندن حوله یا پارچه در آب گرم ، افزودن ۱ تا ۲ قطره روغن بابونه رقیق شده و سپس استفاده و قرار دادن آن در ناحیه درد خود، مانند پشت یا معده ، کمپرس گرم ایجاد کنید.

روغن بابونه و مزیت آن

آیا عوارض جانبی دارد؟

روغنهای اساسی بسیار غلیظ هستند و نباید آنها را به صورت خوراکی مصرف کرد(بلعید)، مگر اینکه تحت نظر یک متخصص واجد شرایط باشید. برخی حتی سمی هستند. اگر می خواهید از بابونه به صورت داخلی استفاده کنید ، به جای آن از چای بابونه استفاده کنید.
برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، اطمینان حاصل کنید که روغن بابونه را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نگهداری می‎کنید
بابونه برخی از عوارض جانبی و تداخلات دارویی بالقوه ای دارد که باید از آنها آگاه باشید.

سوزش پوست

روغنهای اساسی ممکن است در بعضی از افراد باعث تحریک پوست شوند. اگر نگران حساسیت خود نسبت به روغن هستید، قبل از استفاده در قسمت های دیگر پوست، کمی روغن بابونه رقیق شده را در قسمت داخلی آرنج خود آزمایش کنید.
در صورت مشاهده هرگونه قرمزی ، خارش ، سوزش یا تورم ، استفاده از آن را متوقف کنید.

آلرژی

برخی از افراد ممکن است به روغن بابونه حساسیت داشته باشند. اگر نسبت به گیاهان مربوط به بابونه مانند گلهای گل مروارید، گیاه رگ وید یا گل همیشه بهار حساسیت دارید ، این احتمال بیشتر خواهد بود.
در موارد نادر ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی رخ دهد که یک فوریت پزشکی است. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:
• تنفس دشوار
• متورم شدن گلو
• سرفه یا خس خس سینه
• تنگی قفسه سینه
• بثورات جلدی
• استفراغ
• اسهال

تداخلات دارویی

بابونه ممکن است با داروهای سیکلوسپورین و وارفارین تداخل داشته باشد. اگر داروهای تجویزی مصرف می کنید ، قبل از استفاده از روغن بابونه با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده در زمان بارداری یا شیردهی

اگر باردار یا شیرده هستید و می خواهید از روغن بابونه استفاده کنید، ابتدا در مورد اینکه آیا استفاده از روغن برای شما بی خطر است با پزشک خود صحبت کنید.
چه باید در روغن بابونه جستجو کرد
هنگام خرید روغن بابونه یا سایر روغنهای ضروری نکات زیر را دنبال کنید:
• مراقب حقه‌های بازاریابی و ادعاها باشید: سازمان غذا و دارو (FDA) روغنهای اساسی را تنظیم نمی کند. در مورد هر روغنی که ادعا می کند می تواند برای درمان یا بهبود بیماری خاصی استفاده شود ، احتیاط کنید.
• نام لاتین گیاه را روی برچسب محصول بررسی کنید: این به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که نوع روغن بابونه مورد نظر خود را دریافت می کنید.
• به دنبال عبارتی مربوط به درجه خلوص روغن باشید: شما باید ۱۰۰ درصد روغن اساسی دریافت کنید. اگر محصول با چیز دیگری مخلوط شده باشد، برچسب (روی محصول) باید به شما اطلاع دهد.
• قبل از خرید محصول آن را بو کنید: اگر بوی روغن بابونه نمی دهد، آن را خریداری نکنید.
• به دنبال بطری های تیره رنگ باشید: نور می تواند به روغنهای اساسی آسیب برساند، بنابراین به دنبال بطری هایی باشید که نور را جذب نمی‌کنند و نادیده می‌گیرند.

سخن آخر

شما می توانید روغن بابونه را با استفاده از آن در دستگاه دیفیوزر استنشاق کنید، آن را با روغن حامل بر روی پوست خود بمالید یا چند قطره به (آب) حمام خود اضافه کنید. مانند هر روغن اساسی، حتماً تمام نکات ایمنی را رعایت کنید.
همیشه قبل از استفاده از روغنهای اساسی برای درمان یک بیماری پزشکی با پزشک خود صحبت و مشورت کنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها