مقالات

۱۰ خاصیت فوق العاده ی روغن شوید

۱۰ خاصیت فوق العاده ی روغن شوید

خواص روغن شوید را می توان به ماده ای با خاصیت های ضداسپاسم، ضدنفخ، تسهیل کننده ی گوارش،ضدعفونی، شیرآور، آرام بخش، اشتهاآور و عرق آور نسبت داد.
روغن شوید از تقطیر دانه های خشک و روغن کل گیاه به دست می آید و در علم گیاه شناسی Anethum Sowa نامیده می شود. ترکیبات اصلی روغن شوید، D-Carvone، Dillopia، Eugenol، لیمونین، Terpinene و میستیرسین می باشد. از زمان باستان دانه های شوید به خاطر قدرت دارویی معجزه گرشان مشهور بودند.

خواص دارویی روغن شوید

این خواص، جادویی نیستند، همه ی آنها علمی هستند. بیایید برخی از خواص برجسته ی روغن شوید را بررسی کنیم. برای همین چند مشکل جسمی آورده شده است که این روغن دارویی قادر به درمان آنهاست:

تسکین اسپاسم

اسپاسم در حالت شدیدش می تواند بسیار اذیت کننده یا حتی مرگ آور باشد. اسپاسم موجب انقباضی ناخواسته و غیرطبیعی ماهیچه ها یا قسمت تنفسی، روده ها، ماهیچه ها یا عصب ها بشود. همچنین اسپاسم می تواند باعث بروز سرفه ها، سکسکه ها، گرفتگی عضلات، ضرب دیدگی عضلات، تشنج ها یا حملات صرعی بشود. در حالت های خیلی شدید اسپاسم، ممکن است بیمار درد شدیدی در ناحیه روده و دستگاه گوارش خود احساس کند، در سرفه ها و سکسکه ها نفس کم بیاورد یا حتی غش کند. همچین اسپاسم هایی با کمک روغن شوید می تواند التیام یابد. این روغن آرامبخش عصب ها ماهیچه ها، روده ها، سیستم تنفسی و حملات اسپاسمی است و آرامش سریعی را به ارمغان می آورد.

ضدعفونی بودن

یکی از دیگر صفاتی که روغن شوید برای آن شناخته شده است، اثرات ضدعفونی اش می باشد. با اضافه کردن این روغن به غذاها آنها را از گندیده شدن توسط میکروب ها حفظ می کند. مصرف این روغن عفونت های میکروبی در روده ی بزرگ، مجاری ادرار، کلیه ها و ناحیه ی تناسلی می شود. وقتی این روغن به صورت خارجی استعمال می شود، موجب حفاظت از پوست و زخم ها از عفونت و بهبود سریع آنها می شود. همچنین برای استفاده از آن روی سر برای حفاظت از مو از انواع عفونت ها و شپش، می تواند رقیق شود.

فواید روغن شوید

تسهیل هضم

دانه های شوید، صدها سال پیش به عنوان مسهل گوارش استفاده می شدند. این خاصیت دانه های شوید، در روغن آنها هم وجود دارد. روغن شوید با تحریک ترشح شیره های هضم کننده مانند شیره ی معده، اسید و صفرا باعث تسهیل می شوند. همچنین رایحه ی این روغن باعث افزایش ترشح غدد بزاقی می شود که این امر هم به هضم اولیه ی غذا در دهان، بهبود می بخشد.
به علاوه این روغن جنبش های دودی روده ها را تحریک می کند که این امر موجب نه تنها رد شدن بهتر غذا از آنها می شود بلکه با این روش هم موجب بهبود هضم و جلوگیری از رخ دادن یبوست و بواسیر می شود.

از بین بردن نفخ

روغن شوید به طرز موثری می تواند مشکل گازها را در بدن رفع و کنترل کند. این روغن نمی تواند جلوی تولید گاز در روده ها را بگیرد؛ اما می تواند مانع تولید گازهای اضافی در آنها شود. همچنین با آرام و شل کردن ماهیچه ها در ناحیه ی معده می تواند موجب روند رو به پایین ایمن و بدون درد گازها بشود.

افزایش شیر و درمان کمبود آن

Galactagogue ماده ایست که عامل افزایش تولید شیر در سینه و کیفیتش می شود. همچنین به بهبود ترشح سینه و متعاقبا سلامت نوزاد می شود. روغن شوید به عنوان یکی از منابع Galactagogue شناخته شده است. به جز افزایش میزان شیر، روغن شوید با راه های دیگری نیز به نوزادان کمک می کند؛ چراکه نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند، از مسائلی مانند نفح، سوء هاضمه و بادگلو می شود. خصیصه های ضدنفخ و تسهیل هاضمه روغن شوید، از شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و به او کمک می کند تا از این مشکلات رهایی یابد.

مزایای روغن شوید

کاهش مشکلات معده

همانطور که بارها تاکنون گفتیم، روغن شوید یکی از مفیدترین موادی است که می تواند به سلامت معده و عملکرد آن کمک کند؛ یعنی معده را خوش شکل کرده، میزان ترشح اسید و صفرای موجود در آن را تنظیم، مانع آلوده شدنش می شود. به علاوه وجود آن در معده از ایجاد هرگونه زخمی جلوگیری می کند.

التیام زخم

روغن شوید یکی از بهبود دهنده های زخم می شود، همچنین از مانع عفونی شدن زخم ها از بیرون و داخل می شود.

جلوگیری از بروز قارچ Candida

روغن شوید، از بیماری های قارچی مانند Candida جلوگیری می کند. تحقیقات این را ثابت کرده است، این روغن باعث مرگ سلول های قارچی می شود.

تسکین اضطراب

روغن شوید خواص آرام بخشی را روی اعصاب دارد و باعث می شود افراد حس آرامش و رضایت داشت باشند. این روغن باعث می شود تا افراد از بند اضطراب، تنش، عصبی شدن، نگرانی و حتی فشار خون رهایی یابند. همچنین باعث می شود در انتهای روز، خواب شب خوبی داشته باشید.

مراقبت های پوستی

روغن عصاره ی شوید باعث عرق کردن و در نتیجه احساس سبکی می شود. همچنین عرق کردن موجب تخلیه آب های اضافی، نمک و مواد سمی در بدن، کاهش فشار خون، کاهش ورم و سلامت کلی پوست می شود. تعریق به غیر از حالت غیرطبیعی نشانه ی سلامت می باشد.

دیگر استفاده ها و فواید

این روغن باعث تسهیل یبوست و درمان شکم درد می شود. به غیر از اینکه این روغن باعث درمان بسیاری از بیماری ها می شود. برای مثال در کشاورزی کاربرد دارد و باعث حفاظت از دانه هایی مانند دانه ی شلغم روغنی از آلودگی می شود. همچنین به صورت موثری باعث جلوگیری از آلوده شدن دانه های روغنی به قارچ توسط Sclerotinia Sclerotiorum می شود.

توصیه

روغن شوید نباید توسط زنان باردار مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما برای مادران شیرده مناسب است.

انحلال پذیری

روغن عصاره ی شوید مانند روغن عصاره ی نارنج، زیره و جوز به انحلال پذیری خوبی با روغن های خانواده ی مرکبات مانند روغن های لیموهای ترش، شیرین و پرتقال دارند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها