مقالات

۷ مزیت برجسته گیاه براهمی

۷ مزیت برجسته گیاه براهمی

گیاه باکوپا مونیری، که به آن براهمی ، زوفا آب ، گریتولای برگ آویشن و گیاه سداب نیز گفته می شود ، گیاه اصلی در طب سنتی آیورودا است.
این گیاه در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند و توانایی رشد در زیر آب باعث محبوبیت آن برای استفاده در آکواریوم می شود.
باکوپا مونیری قرن ها است که توسط پزشکان آیورودا برای اهداف مختلفی از جمله بهبود حافظه ، کاهش اضطراب و درمان صرع استفاده می شود.
در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است عملکرد مغز را تقویت کرده و اضطراب و استرس را کاهش دهد.
اعتقاد بر این است که دسته ای از ترکیبات قدرتمند به نام باکوزیدها در براهمی مسئول این مزایا هستند.
در اینجا ۷ مزیت برجسته روغن باکوپا مونیری (روغن براهمی)  آورده شده است.

۱- حاوی آنتی اکسیدان های قوی است.
آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند.
تحقیقات نشان می دهد آسیب ناشی از رادیکال های آزاد با بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت و برخی سرطان ها در ارتباط است.
براهمی حاوی ترکیبات قدرتمندی است که ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد.
به عنوان مثال ، نشان داده شده است که باکوسیدها ، ترکیبات اصلی موجود در براهمی ، رادیکالهای آزاد را خنثی کرده و از واکنش مولکولهای چربی با رادیکالهای آزاد جلوگیری می کنند.
وقتی مولکول های چربی با رادیکال های آزاد واکنش نشان می دهند ، تحت فرایندی به نام پراکسیداسیون لیپید قرار می گیرند. پراکسیداسیون لیپیدها به چندین بیماری مانند آلزایمر ، پارکینسون و سایر اختلالات تخریب عصبی مرتبط است.
براهمی ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از این فرایند کمک کند.
به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که موشهای صحرایی مبتلا به زوال عقل با براهمی آسیب رادیکال های آزاد را کاهش داده و علائم اختلال حافظه را معکوس می کند.

۲- التهاب را کاهش می دهد.
التهاب پاسخ طبیعی بدن شما برای کمک به بهبود و مبارزه با بیماری است.
با این حال ، التهاب مزمن و سطح پایین با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی و کلیوی مرتبط است.
به نظر می رسد در مطالعات آزمایشگاهی، باکوپا مونیری ترشح سیتوکین های پیش التهابی را سرکوب می کند ، مولکول هایی هستند که پاسخ ایمنی التهابی را تحریک می کنند.
همچنین ، در مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات ، آنزیم هایی مانند سیکلواکسیژنازها ، کاسپازها و لیپوکسیژنازها را مهار می کند – همه آنها نقش مهمی در التهاب و درد دارند.
علاوه بر این ، در مطالعات حیوانی، براهمی دارای اثرات ضد التهابی قابل مقایسه با دیکلوفناک و ایندومتاسین بود – دو داروی ضد التهاب غیر استروئیدی که معمولاً برای درمان التهاب استفاده می شود.
با این وجود ، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا براهمی التهاب را در انسان کاهش می دهد ، لازم است.

براهمی
۳- عملکرد مغز را تقویت می کند.
تحقیقات نشان می دهد که باکوپا مونیری ممکن است به تقویت عملکرد مغز کمک کند.
به عنوان مثال ، یک مطالعه روی موش ها نشان داد که مکمل با براهمی باعث بهبود یادگیری فضایی و توانایی حفظ اطلاعات می شود.
همین مطالعه همچنین نشان داد که باعث افزایش طول دندریت و شاخه شدن آن می شود. دندریت ها قسمت هایی از سلول های عصبی مغز هستند که ارتباط نزدیکی با یادگیری و حافظه دارند.
علاوه بر این ، یک مطالعه ۱۲ هفته ای بر روی ۴۶ بزرگسال سالم مشاهده کرد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم براهمی در روز به طور قابل توجهی سرعت پردازش اطلاعات بصری ، میزان یادگیری و حافظه را در مقایسه با درمان دارونما بهبود می بخشد.
مطالعه ۱۲ هفته ای دیگر در ۶۰ فرد مسن نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم یا ۶۰۰ میلی گرم عصاره براهمی روزانه باعث بهبود حافظه ، توجه و توانایی پردازش اطلاعات ، در مقایسه با درمان دارونما می شود.

روغن براهمی
۴-به کاهش علائم ADHD کمک می کند.
اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) نوعی اختلال رشد عصبی است که با علائمی مانند بیش فعالی ، تکانشگری و کم توجهی مشخص می شود.
جالب اینجاست که تحقیقات نشان داده است که باکوپا مونیری ممکن است به کاهش علائم ADHD کمک کند.
یک مطالعه در ۳۱ کودک ۶ تا ۱۲ ساله نشان داد که مصرف روزانه ۲۲۵ میلی گرم عصاره براهمی به مدت ۶ ماه به طور قابل توجهی علائم ADHD ، مانند بی قراری ، ضعف در کنترل خود ، عدم توجه و تکانشگری در ۸۵٪ کودکان را کاهش داد.
مطالعه دیگری روی ۱۲۰ کودک مبتلا به ADHD مشاهده کرد که مصرف یک ترکیب گیاهی حاوی ۱۲۵ میلی گرم براهمی باعث بهبود توجه ، شناخت و کنترل تکانه ها در مقایسه با گروه دارونما می شود.
اگرچه این یافته ها امیدوار کننده است ، اما قبل از توصیه به عنوان یک روش درمانی ، مطالعات گسترده تری در مورد بررسی اثرات براهمی بر ADHD مورد نیاز است.

۵-از اضطراب و استرس جلوگیری می کند.
براهمی ممکن است به جلوگیری از اضطراب و استرس کمک کند. این یک گیاه آداپتوژنیک محسوب می شود ، به این معنی که مقاومت بدن شما را در برابر استرس افزایش می دهد.
تحقیقات نشان می دهد که باکوپا مونیری با بالا بردن روحیه و کاهش سطح کورتیزول ، هورمونی که ارتباط تنگاتنگی با سطح استرس دارد ، به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.
یک مطالعه در مورد جوندگان نشان داد که براهمی دارای اثرات ضد اضطرابی قابل مقایسه با اثرات لورازپام (بنزودیازپین) است ، دارویی تجویزی که برای درمان اضطراب استفاده می شود.
با این حال ، مطالعات انسانی در مورد براهمی و اضطراب نتایج متفاوتی را نشان می دهد.
به عنوان مثال ، دو مطالعه ۱۲ هفته ای بر روی انسان نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم براهمی روزانه به طور قابل توجهی باعث کاهش اضطراب و افسردگی در بزرگسالان در مقایسه با درمان دارونما می شود.
با این حال ، یک مطالعه انسانی دیگر نشان داد که درمان با براهمی هیچ تاثیری بر اضطراب ندارد.
برای تأیید تأثیرات آن بر استرس و اضطراب ، مطالعات گسترده تری در مورد انسان لازم است.

۶-به کاهش سطح فشار خون کمک می کند.
فشار خون بالا یک نگرانی جدی برای سلامتی است ، زیرا فشار را به قلب و رگ های خونی وارد می کند. این می تواند قلب شما را ضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.
تحقیقات نشان می دهد که باکوپا مونیری ممکن است به حفظ فشار خون در محدوده سالم کمک کند.
در یک مطالعه حیوانی ، براهمی سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش داد، این کار را با آزاد سازی اکسید نیتریک انجام داد ، که به اتساع رگ های خونی کمک می کند و در نتیجه جریان خون بهبود می یابد و فشار خون پایین می آید.
مطالعه دیگری نشان داد که براهمی به طور قابل توجهی سطح فشار خون را در موشهایی که دارای سطح بالاتری بودند کاهش داد اما در موشهایی که دارای فشار خون طبیعی بودند هیچ تاثیری نداشت.
با این حال ، یک مطالعه ۱۲ هفته ای بر روی ۵۴ فرد مسن سالم نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم باکوپا مونیری روزانه هیچ تاثیری بر میزان فشار خون ندارد.
بر اساس یافته های فعلی ، براهمی ممکن است فشار خون را در حیواناتی با سطح فشار خون بالا کاهش دهد. با این وجود ، تحقیقات بیشتر انسانی برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.

۷-خاصیت ضد سرطانی دارد.
مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که باکوپا مونیری ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد.
نشان داده شده است که باکوزیدها ، گروه فعال ترکیبات موجود در باکوپا مونیری سلولهای تومور مغزی را از بین می برد و از رشد سلولهای سرطانی پستان و روده بزرگ جلوگیری می کند.
علاوه بر این، در مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی براهمی باعث مرگ سلول های سرطانی پوست و پستان شد.
تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی مانند باکوزیدها در براهمی ممکن است مسئول خواص ضد سرطانی آن باشد.
بخاطر داشته باشید که این نتایج مربوط به آزمایشات آزمایشگاهی و حیوانات است. تا زمانی که مطالعات انسانی بیشتری درباره براهمی و سرطان انجام نشود، نمی توان آن را به عنوان یک درمان توصیه کرد.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ماهرخ
ماهرخ
4 ماه قبل

زمان پاسخگویتان خوب هست متاسفانه زودکنسل میکنید درجواب بعدی

ماهرخ
ماهرخ
4 ماه قبل

لطفا طریقه مصرف گیاه براهمی بفرمایید

پشتیبان علمی
مدیر
پشتیبان علمی
3 ماه قبل
پاسخ به  ماهرخ

دو ساعت پیش از استحمام، پوست سر و ریشه موهای خود را با روغن براهمی ماساژ دهید.