مقالات

۸ مورد از بهترین اسانس های گیاهی برای ضدعفونی و پاکسازی

۸ مورد از بهترین اسانس های گیاهی برای ضدعفونی و پاکسازی

روغن های گیاهی چیزی فراتر از بوی مطبوع ارائه می دهند. احتمالاً شما عادت داشته اید که از آنها تنها برای ماساژهای آرام بخش استفاده کنید، اما آیا می دانید می توان از آنها به عنوان یک جایگزین طبیعی برای پاک کننده ها و ضد عفونی کننده های شیمیایی نیز استفاده کرد؟ بله، ترکیب شیمیایی قوی اسانس های گیاهی، آنها را تبدیل به یک ضد عفونی کننده عالی نه تنها برای بریدگی ها و زخم ها بلکه برای مصارف خانگی کف آشپزخانه، سینک، کاشی ها و سرویس های بهداشتی نموده است.

روغن های گیاهی برای تمیز کردن بسیار ایمن تر از پاک کننده های شیمیایی هستند که در بیشتر فروشگاه های بزرگ یافت می شوند. مواد شیمیایی و رایحه های مصنوعی قوی که به آن مواد پاک کننده اضافه می شوند، برای مصرف کننده به ویژه برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی بسیار تحریک پذیر هستند. علاوه بر این، طبق گزارش مرکز کنترل سموم ، ۱۱٫۱٪ از موارد در معرض سم ناشی از مواد تمیز کننده است.
روغن های گیاهی در کل جایگزین طبیعی و بسیار ایمن تری برای مواد تمیز کننده معمولی و اسپری ضد عفونی کننده ای هستند که بطور منظم استفاده می کنید روغن های گیاهی به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی در ضدعفونی کردن بسیار عالی هستند. همه روغن های گیاهی دارای خاصیت ضد عفونی کننده میباشند اما برخی از آنها در جلوگیری از باکتری و قارچ بهتر از بقیه هستند. در این مقاله، لیستی از روغن های گیاهی ارائه شده است که به ویژه در درخشان نمودن خانه ها بسیار مناسب هستند.

ترکیب شیمیایی روغن های گیاهی

ترکیب شیمیایی میزان خاصیت ضد عفونی کننده روغن های گیاهی را تعیین می کند. آنهایی که سرشار از فنل (اسید فنولیک) هستند، به ضد میکروب و آنتی اکسیدان قوی معروف هستند. تیمول و کارواکرول از رایج ترین فنل های موجود در روغن های گیاهی هستند. هر دو در روغن گیاهان پونه کوهی و آویشن یافت میشوند همچنین اوژنول در روغن گیاه میخک یافت می شوند. ۹۰٪ از روغن پونه کوهی از ترکیبات ذکر شده تشکیل شده است.
یکی دیگر از گروههای مهم عملکردی که در روغن های گیاهی مختلف یافت می شود، گروه الکلی (گروه هیدروکسیل) است. الکل های طبیعی با تجزیه غشای باکتری ها، آنها را از بین می برند. لینالول ، منتول ، جرانیول و سانتالول، رایج ترین الکل هایی هستند که در روغن های گیاهی یافت می شوند. به عنوان مثال، روغن صندل حاوی ۹۰٪ سانتالول است.

ثابت شده است که اطلاعات عمومی افرادی که قبل از ما زندگی می کردند درست بوده است. دانش مدرن همچنان به دنبال کشف خواص درمانی تازه ای از روغن های گیاهی میباشد. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال ۱۹۹۶ فعالیت ضد باکتریایی و ضد قارچی ده روغن گیاهی مختلف را بر روی ۲۲ سویه باکتری و ۱۲ قارچ بررسی کرد. هر ده روغن در مهار میکروب ها نتایج بسیار خوبی نشان دادند، برخی بهتر از بقیه بودند. لیست زیر برخی از آن روغن ها را به شما معرفی می کند.

بهترین روغن گیاهی برای ضدعفونی و تمیز کردن

روغن گیاه دارچین

Cinnamon

روغن دارچین دارای رایحه ای شیرین و تند است که می تواند برای معطر سازی و تصفیه هوا در خانه استفاده شود. روغن دارچین طبیعی جایگزین بهتری برای شمع های معطر که مدتی ست مورد توجه قرار گرفته اند، میباشد.
روغن دارچین نه تنها به دلیل رایحه دلپذیر بلکه به دلیل مکانیسم های قدرتمند ضد باکتری نیز شناخته می شود. افزایش باکتری های مقاوم به دارو، داروسازان را مجبور کرده است شروع به کاوش و بررسی فعالیت ضد باکتریایی اسانس دارچین نمایند.
طبق مطالعه اخیر سال ۲۰۱۸ که در Microbial Pathogenesis منتشر شده است، روغن دارچین و دو ماده تشکیل دهنده آن به نام های سینامالدئید و اسید سینامیک با آسیب رساندن به غشای سلولی، باکتریها را با موفقیت مهار می کنند.
با از بین رفتن غشا، کلیه فرایندهای سلولی و تحرک میکروب، تغییر می کند. استفاده از روغن دارچین در تمیز کردن روزانه به شما در از بین بردن میکروب های سرسخت و بیماری زا کمک می کند.

نکاتی برای استفاده:

۱٫ روغن دارچین را در هوا پخش کنید. ذرات پراکنده هوا را معطر کرده و به شما در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک میکند.
۲٫ ۳-۴ قطره روغن دارچین را در ۱ گالن آب حل کنید. از این محلول برای تمیز کردن سطوح سخت آشپزخانه و حمام خود (کاشی، کف، سینک و غیره) استفاده کنید.
۳٫ روغن دارچین با روغن یلانگ-یلانگ ، پرتقال شیرین و نعناع به خوبی مخلوط می شود.

اسانس آویشن

thyme

روغن آویشن سرشار از تیمول، کارواکرول و لینالول است. همه این مواد تشکیل دهنده به شما کمک می کنند تا در برابر باکتری ها و سایر تهدیدات زیست محیطی، حتی آنهایی که در مواد غذایی وجود دارند، در امان باشید. به عنوان مثال، سالمونلا ، نوعی باکتری است که اغلب تخم مرغ ، مرغ و سایر گوشت های خام را آلوده می کند. طبق گزارش مجله بین المللی میکروبیولوژی غذایی، اسانس آویشن به اندازه کافی قوی است که می تواند سالمونلا را مهار کند.
علاوه بر این، مطالعه ای که اخیراً در مجله Journal of Food and Drug Analysis منتشر شده است، مشخص کرده است که روغن آویشن به دلیل فعالیت های ضد قارچی و ضد باکتریایی بالا، می تواند به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی طبیعی استفاده شود. اگر روغن آویشن به اندازه کافی برای غذا بی خطر هست، مطمئناً آنقدر بی خطر است که می تواند به عنوان پاک کننده غیر سمی خانه شما استفاده شود.

نکاتی برای استفاده:

۱٫ روغن آویشن با اسانس گیاهان اسطوخودوس، گریپ فروت، پونه کوهی و رزماری به خوبی ترکیب می شود.
۲٫ وسایل آشپزخانه، ظروف و تخته های خرد کن را پس از تماس با مرغ یا هر نوع گوشت خام دیگر با صابون اسانس آویشن شستشو نمایید.

صابون روغن آویشن

ترکیبات:
• ¼ فنجان صابون کاستیل
• ¼ فنجان پوسته صابون
• ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین مخصوص شستشو
• ۱ قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی
• ۲ فنجان آب
• ۳۰ قطره روغن آویشن

دستورالعمل:
• پوسته های صابون را در آب جوش حل کنید.
• مواد دیگر را به مخلوط اضافه کنید.
• خوب هم بزنید و مطمئن شوید همه چیز حل شده و به خوبی با هم ترکیب شده است.
• مایع را درون بطری پمپ بریزید.
• ۲۴ ساعت برای تنظیم بگذارید.
• اگر صابون خیلی غلیظ است ، کمی بیشتر آب به آن اضافه کنید و اگر خیلی آب دار است ، آن را یک بار دیگر گرم کنید و جوش شیرین بیشتری به آن اضافه کنید.

روغن درخت چای

tea-oil

روغن درخت چای در بسیاری از خانوارها یک ماده اصلی برای تمیز کردن است. به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی، روغن درخت چای می تواند به عنوان ماده اصلی بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و شامپوها یافت شود. اسانس این گیاه باعث پاکسازی پوست و تصفیه هوا می شود. تحقیقات منتشر شده در Physical Chemistry Chemical Physics نشان داد که روغن درخت چای در ترکیب با روغن اکالیپتوس در مبارزه با عفونت استاف و باکتری E. coli موفق بود. هر دو روغن باعث سوراخ شدن میکروب ها و در نتیجه از دست رفتن مایع حیاتی آنها میشوند.
تعدادی از مطالعات پزشکی به خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی روغن درخت چای اشاره دارد. از این روغن می توان به عنوان پاک کننده خانگی و نیز درمانی برای عفونت های مختلف مانند، زخم پای ورزشکاران، زخم های سرد و زگیل استفاده کرد.

نکاتی برای استفاده:
۱٫ ۱-۲ قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا عسل خام اضافه کنید. از این پماد برای ضدعفونی و درمان مناطق آسیب دیده روی پوست خود استفاده کنید.
۲٫ چند قطره روغن درخت چای را برای تصفیه و تمیز کردن هوای خانه خود پخش کنید.
۳٫ روغن درخت چای به خوبی با روغن گیاهان لیمو، اسطوخودوس و یلانگ – یلانگ ترکیب می شود.
۴- با این پاک کننده همه کاره روغن درخت چای، سطوح سخت خانه خود را تمیز کنید.

ترکیبات پاک کننده چند منظوره روغن درخت چای:
• ۳ فنجان آب
• ½ فنجان سرکه سیب
• ۱۰ قطره روغن درخت چای

دستورالعمل:
• تمام مواد را به یک بطری اسپری اضافه کرده و خوب تکان دهید.
• از این پاک کننده در کف، سینک ظرفشویی ها و میزهای پیشخوان استفاده کنید.
توالت خود را با یک شوینده دست ساز ضد عفونی کنید.

ترکیبات:
• ۱ فنجان سرکه
• ½ فنجان جوش شیرین
• ½ قاشق چای خوری روغن درخت چای

دستورالعمل:
• سرکه و روغن را در یک بطری اسپری شیشه ای مخلوط کنید.
• داخل و خارج توالت خود را با محلول اسپری کنید. بگذارید چند دقیقه بماند.
• جوش شیرین را به طور مساوی روی سطح پخش کنید و با برس توالت شروع به مالش دهید.
• از یک پارچه خشک یا مرطوب برای پاک کردن صندلی توالت استفاده کنید.

 

روغن پونه کوهی

oregano-oil

روغن پونه کوهی مملو از فنل های ضد باکتری است که می تواند به شما در بهبود روند تمیز کردن کمک کند. می توانید در صورت تمایل مواد شوینده شیمیایی حمام خریداری شده از فروشگاه خود را با روغن پونه کوهی جایگزین کنید. روغن پونه کوهی به اندازه کافی قوی است که می تواند E. coli و باکتری موسوم به سودوموناس آئروژینوزا را مهار کند. این میکروب بیشتر در وان های آبگرم، استخرها و سایر آبهای راکد و همچنین اشیایی که به طور منظم در معرض رطوبت هستند، وجود دارد.
روغن پونه کوهی می تواند گوشه و کنار حمام و آشپزخانه شما را ضد عفونی و تازه کند. خاصیت ضد عفونی کننده پونه کوهی به شما کمک می کند E. coli مضر را از آشپزخانه دور نگه دارید.

نکاتی برای استفاده:
۱٫ روغن پونه کوهی را به هوا پخش کنید. روغن پونه کوهی پراکنده به شما کمک می کند تا خانه خود را تازه کنید و با علائم بیماری های تنفسی فصلی مبارزه کنید.
۲٫ پونه کوهی با سایر روغن های ضد عفونی کننده خصوصاً درخت چای، رزماری و روغن اسطوخودوس به خوبی ترکیب می شود.
۳٫ حمام و آشپزخانه خود را با پاک کننده چند منظوره روغن پونه کوهی، ضد عفونی کنید.

ترکیبات پاک کننده چند منظوره روغن پونه کوهی:
• ۲ فنجان آب
• ۲ قاشق چایخوری صابون کاستیل
• ۲۰-۳۰ قطره اسانس پونه کوهی
دستورالعمل:
• همه مواد را در یک بطری اسپری شیشه ای مخلوط کنید.
• در صورت تمایل می توانید اسانس پونه کوهی را با ترکیبی از اسانس های گیاهی مختلف جایگزین کنید.
• از این محلول برای تمیز کردن دوش، میز آشپزخانه و سطل های زباله استفاده کنید.
• تمیز کننده را در مکان تاریک و خنک نگه دارید.

روغن نعناع

Peppermint

روغن نعناع یک ماده تمیز کننده طبیعی شگفت انگیز است. خاصیت ضد عفونی کنندگی چشمگیر آن را می توان به ماده سازنده ای بنام منتول نسبت داد. منتول ماده موثری است که تا ۶۰٪ ترکیب شیمیایی روغن را پوشش می دهد.
از این فرمول ضد باکتری قوی می توان برای ضدعفونی سطوح و دفع حشرات مانند عنکبوت، مورچه، پشه و سوسک استفاده کرد. روغن نعناع تازه به شما کمک می کند تا خانه خود را تصفیه کرده و آن را از خزنده های وحشتناک دور نگه دارید.
ما به شما توصیه می کنیم برای تمیز کردن سرویس بهداشتی خود از پاک کننده روغن نعناع استفاده کنید. طبق مطالعه سال ۲۰۱۷ که در Journal of Applied Microbiology منتشر شده است، روغن نعناع از بین تمام محصولات فرآوری شده آزمایش شده، بهترین فعالیت ضد باکتریایی را نسبت به C. դժվար کننده نشان داد. C. difficile نوعی باکتری است که در توالت، وان حمام و سایر اشیایی که ممکن است با مدفوع در تماس باشند رشد می کند. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اغلب ناقل این میکروب هستند.
نکاتی برای استفاده:
۱٫ روغن نعناع را به هوا پخش کنید. ذرات میکروسکوپی نعناع باعث تصفیه هوا و دفع پشه ها می شود.
۲٫ در یک بطری اسپری ، ۱۰ قطره روغن نعناع را با یک فنجان آب مخلوط کنید. با استفاده از این اسپری سطوح سخت خانه خود را پاک کنید.
۳٫ روغن نعناع با روغن گیاهان بادرنجبویه، درخت چای ، اسطوخودوس و اکالیپتوس به خوبی ترکیب می شود.
۴- از این اسپری چند منظوره نعناع برای تمیز کردن عمیق استفاده کنید.

ترکیبات اسپری چند منظوره نعناع:
• ¼ فنجان سرکه سیب
• ۱۵ قطره روغن نعناع فلفلی
• ۱۵ قطره روغن لیمو
• اب

دستورالعمل:
• سرکه و روغن را در بطری اسپری شیشه ای ۱۶ اونس مخلوط کنید.
• بقیه بطری را با آب پر کنید.
• خوب تکان دهید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.
• از اسپری برای ضدعفونی کردن صفحات میز ، کاشی ، کف و سینک خود استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس

Eucalyptus

روغن اکالیپتوس یک درمان طبیعی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. انتشار فقط چند قطره به هوا می تواند به شما در از بین بردن میکروب ها، تسکین سرفه و پاکسازی سینوس ها کمک کند. استفاده از اکالیپتوس در فصول آنفلوانزا به طور ویژه توصیه می شود.
خاصیت ضد عفونی کنندگی روغن اکالیپتوس را می توان به مولفه ای بنام اوکالیپتول نسبت داد که به آن ۱،۸-cineole نیز گفته می شود. این ماده مهم اثرات ضد میکروبی بر روی باکتری های ایجادکننده سل ، باکتری های مقاوم به دارو، باکتری ایجاد کننده عفونت های استاف، ویروس های مختلف و قارچ ها از جمله کاندیدا دارد. روغن اکالیپتوس بدون شک یکی از جامع ترکیبات طبیعی است که می توانید از آن استفاده کنید.

نکاتی برای استفاده:
۱٫ طبق گزارش مجله علمی The Scientific World Journal، بوی قوی نعناعی و تقریبا دارویی اکالیپتوس، موشهای خانگی را دفع می کند. برای خلاص شدن از شر مشکل موش ، ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را در مقداری آب رقیق کنید و محلول را در اطراف انبار خانه و اطراف دهانه های کوچک خانه خود اسپری کنید. به خاطر داشته باشید که روغن اکالیپتوس ممکن است اشک چشم شما را تحریک کند.
۲٫ چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. از این محلول برای پاک کردن گوشه هایی که کپک مستعد رشد است استفاده کنید.
۳- ۱۰-۲۰ قطره روغن اکالیپتوس به ماشین شستشو اضافه کنید تا ریزگردها از ملافه، حوله ها و بالش های شما ریشه کن شود.
۴٫ روغن اکالیپتوس با روغن های نعناع ، اسطوخودوس و لیمو به خوبی ترکیب می شود.

روغن میخک

clove_Oil

روغن میخک یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که به رایحه تندش معروف است. فعالیت ضد باکتری و ضد قارچی آن را می توان به ترکیبی به نام اوژنول نسبت داد. روغن غنچه میخک تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد اوژنول دارد. این تحقیق نشان می دهد که E. coli ، استاف اورئوس ایجادکننده آکنه و سودوموناس آئروژینوزا ایجادکننده ذات الریه به طور ویژه به عصاره میخک حساس هستند.
این خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی روغن میخک می تواند به شما در ضد عفونی کردن خانه خصوصاً در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. ذرات پخش شده در هوا این اسانس، به شما کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و در مبارزه با باکتری ها و ویروس ها شانس بیشتری داشته باشید.

نکاتی برای استفاده:
۱٫ روغن میخک را به هوا پخش کنید. با خیال راحت روغن میخک را با روغن گیاهان دیگر مانند پوست دارچین، ترنج، لیمو، گریپ فروت، اسطوخودوس و رزماری ترکیب کنید.
۲٫ از روغن میخک برای از بین بردن کپک در حمام خود استفاده کنید. یک قاشق چای خوری اسانس میخک را در ۱ لیتر آب رقیق کنید. این محلول را می توان روی سطوحی که کپک تمایل به رشد دارد، پاشید. سینک، دوش، دیوارهای بیرون و داخل خانه و… . قبل از اینکه آن را با پارچه مرطوب یا برس پاک کنید، اجازه دهید اسپری حداقل یک ساعت روی محل بماند.
هنگام تمیز کردن با روغن میخک حتما از دستکش محافظ استفاده کنید. همچنین توصیه می شود ابتدا روی یک قسمت از سطح مورد نظر بطور آزمایشی انجام دهید تا مطمئن شوید آسیب نمیبیند.

روغن لیمو

lemon-oil

روغن لیمو یک داروی طبیعی است که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان ضدعفونی کننده شناخته می شود. لیمونن و بتا پینن دو جز اصلی هستند که به این روغن فرار خواص ضد میکروبی می بخشند. در صورت تمایل میتوانید از این اسانس در اطراف خانه خود برای از بین بردن عوامل بیماری زای مضر استفاده نمایید. همچنین بوی لیمو و مرکبات باعث طراوت آشپزخانه و حمام شما میشود.
طبق تحقیقات علمی، اسانس لیمو به اندازه کافی قوی است که می تواند از باکتری های لیستریا مونوسیتوژنز تلقیح شده در گوشت چرخ شده گوشت گاو جلوگیری کند. این مطالعه نشان می دهد که روغن لیمو می تواند به عنوان یک ترکیب طبیعی برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی استفاده شود.
باکتری های مضر مانند سالمونلا ، E. coli و Staph aureus می توانند باعث بیماری های جدی شوند. استفاده منظم از پاک کننده های خانگی اسانس لیمو در اطراف خانه، به شما کمک می کند تا احتمال عفونت های باکتریایی را کاهش دهید.

نکاتی برای استفاده:
۱٫ از روغن لیمو می توان روی لباسهای لکه دار استفاده کرد. چند قطره روغن لیمو روی لکه بچکانید. لباس های لکه دار را بلافاصله در ماشین لباسشویی قرار دهید.
۲٫ اگر دستان شما از کار با ماشین یا دوچرخه چرب شده است، چند قطره روغن لیمو که به صابون شما اضافه می شود می تواند به شما کمک کند از شر هرگونه مانده چربی خلاص شوید.
۳٫ روغن لیمو با روغن گیاهان اکالیپتوس، نعناع فلفلی، شمعدانی و چوب صندل به خوبی ترکیب می شود.
۴٫ پنجره ها و سایر سطوح شیشه ای خود را با اسپری روغن لیمو تمیز کنید.

ترکیبات پاک کننده شیشه روغن لیمو:
• ½ فنجان سرکه
• ½ فنجان آب مقطر
• ۸ قطره اسانس لیمو

دستورالعمل:
• تمام مواد را در بطری اسپری شیشه ای ۱۶ اونس مخلوط کنید.
• پنجره، آینه و در دوش خود را با این محلول پاک کنید.

کف و مبلمان چوبی خود را با این واکس چوب طبیعی لیمو ضدعفونی کنید و صیقل دهید.

ترکیبات واکس چوب لیمو:
• ¼ فنجان سرکه
• ¼ فنجان روغن زیتون
• ۱۰ قطره روغن لیمو

دستورالعمل:
• همه مواد را در یک بطری اسپری شیشه ای ترکیب کنید.
• با استفاده از یک پارچه میکروفیبر، سطح چوبی را پاک کنید تا درخشان شوند.
• این واکس طبیعی را هر ۳ ماه استفاده کنید. قبل از هر بار استفاده بطری را تکان دهید.

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها